Chanson Party – София Филм Фест и Domaine Boyar

Денят е четвъртък, датата - 29 март, мястото – Studio 5, 21 часа :)
Специалното събитие Chanson Party е акцент в програмата “Кино и Вино” на 16-ия София Филм Фест и Domaine Boyar.

„Кино & Вино” е специална селекция от филми,  посветени на виното и гурме културата, от програмата на 16-ия София Филм Фест. Темата вдъхновява много от големите творци в киното. Зрителите пък имат възможност да се потопят в един очарователен свят на вкусове и аромати, които се преплитат в увлекателни и вълнуващи истории, завладяващи сетивата. С всеки от петте филма в програмата „Кино & Вино” публиката има възможност да опита различно вино от специалната селекция на „Домейн Бойар” – носители на престижни отличия от международни конкурси.

Специална покана за един специален филм!

29 март, четвъртък, 18.30 ч. – Кино „Люмиер”„Едит Пиаф: Живот в розово”

Филмът на режисьора Оливие Даан разказва за живота на прочутата френска изпълнителка. Майка ù е алкохолизирана улична певица, а баща ù – цирков артист. Когато е на 20 години, Едит (Марион Котияр, отличена с „Оскар” за ролята) пее по улиците и е забелязана от собственик на клуб, който наскоро след това е убит. Тя започва да взима уроци по пеене от музикант, а той отваря пред нея вратите на концертните зали. Пиаф бързо става популярна. През целия ù живот нейни постоянни спътници са алкохолът и сърдечните драми. Любовта ù с Марсел Сердан завършва трагично с неговата смърт, а Едит загубва и единственото си дете, но въпреки това изпява своята емблематична песен „Не съжалявам за нищо”.

Прожекцията на филма „Едит Пиаф: Живот в розово”, ще бъде придружена
с чаша очарователно розе от серията Chanson на Домейн Бойар.
След прожекцията на специалното Chanson Party Вера Шандел от „Sentimental Swingers” и Ангел Заберски ще потопят почитателите на доброто кино и отличното вино в романтичния свят на френския шансон в Studio 5 от 21,00 ч.

“Паркинг”

„Паркинг“ е режсьорският дебют на Дара Бърн, който след години работа като монтажист и продуцент в документалното кино, през 2010 г. се решава да заснеме тази толкова истинска история за важните срещи и решения в живота. Филм с много награди, но най-вече – с признанието на публиката, която остава повече от приятно изненада от първият игрален филм на ирландеца. Историята среща отчаяния и тих Фред, който живее в колата си с 21-годишния Катал, любител на марихуаната и на дългите и задълбочени размисли. Двамата се намират по един необикновен начин, сякаш точно тогава, когато имат нужда един от друг. Срещата им е абсолютно решаваща за Фред, който отдавна се е примирил със съдбата си на самотник и променя нагласата му към света. Толкова, че той дори се влюбва. „Паркинг“ е пълнокръвна история за приятелството, надеждата, която никога не умира и вярата, че нищо никога не е безвъзвратно загубено.

Прожекция: 28.03.2012, Кино Люмиер, 18:30 часа

Огнярят

С „Огнярят“ на Алексей Балабанов страрира предварителната програма на София Филм Фест тази година. Ако сте пропуснали да го гледате, имате още няколко възможности, една от които ще се случи тази вечер в Cinema City. В последния си филм авторът на „За уродите и хората“, „Война“ и „Брат“ представя руската действителност от края на ХХ век, в която не спестява нищо – нито безпомощността на героите от отминали времена, нито всеобятните аспекти на човешката жестокост. За филма на Балабанов казват, че е от течението „пост Тарантино“, в което всичко грозно и зловещо е разпънато на показ. В ролята на главния герой Якут е любимецът на режисьора  Михаил Скрябин, за когото това е и последната роля в киното. Якут е ветеран от войната в Афганистан, герой на Съветския Съюз, който се прехранва като обикновен огняр. Ето какво казва Скрябин в едно от интревютата си, след като заснема „Огнярят“: „Филмът е много жесток и реалистичен. Якут, който е майор от запаса и герой от Афганистан, за него бих казал, че е или свръх нормален или съвсем ненормален. В началото на 90-те се уволнява от армията и се прибира в Якутия, където обаче не може да си намери работа. Тогава отива при дъщеря си в Санкт Петербург, която има бизнес с кожи, а по-късно е убита от ганстери и Якут започва да отмъщава за това”. Неговият герой е сред най-самобитните в цялото творчество на Алексей Балабанов, което е пренаситено от нестандартни типажи, предизвикали през годините крайни коментари и шумни полемики по отношение на творчестово на руснака. За някои „Огнярят“ е сред най-трогателните му и нежни истории, за други – брутално изобличение, преминало границите на естетиката. Филмът печели „Златна лилия“ във Висбаден и е отличен като най-добър филм и с награда „Бял слон“ в Русия през 2010 г. Във Висбаден определят историята на Балабанов като натуралистичен и безкмпромисен портрет на съвременна Русия.

Прожекции: 26.03.2012, Cinema City, 19:00 часа; 29.03.2012, Люмиер, 21:00 часа
02.04.2012, Дом на киното, 16:30 часа; 05.04.2012, Дом на киното, 21:00 часа


Бъдещето

Всички щастливи семейства си приличат, всяко нещастно е нещастно по своему. Едва ли Миранда Джулай е използвала Толстой за вдъхновение, но статута „разделени-заедно“ и трудностите по пътя към съзряването определено са теми, които силно я вълнуват. Така е и в „Аз, ти и всички, които познаваме“, с който през 2005 г. обира къде-що има награди по всички независими фестивали и е обявена за новото гуро в инди филмите. Тенденцията продължава, но наблюдаваме едно израстване и все по-смело и по-смело навлизане в бурните води на споделения живот. И тъй като режисьорката смята, че всеки е сам по себе си, предизвиква и своя свят, и този на публиката. И ни кара да се замислим – ами ако има още някой? Ако заради този някой трябва да спреш да правиш нещата, които обичаш да правиш? Или дори тези, които не обичаш? В удивителният „Бъдещето“ едно мъничко ранено коте става повод и следствие, въпрос и отговор за много до вчера срамни и трудни истини. Когато двойката Софи и Джейсън прибират мъника в дома си, те дори не си представят каква промяна ще настъпи в живота им. Самата Миранда е в главната женска роля, а партньорът й е симпатичният къдрокос Хамиш Линклейтър, с когото двамата обитават малък апартамент в Града на ангелите, но същевременно – два съвсем различни, далеч един от друг свята. Котето, което кръщават Лапичка-лапичка (Pow-pow) е не само будната (гузната?) съвест на забравилите-от-кога-са-заедно Софи и Джейсън, но и гласът, с който самата Миранда избира да навигира зрителите по време на случващото се. Самата тя е абсолютен хамелеон и екпериментатор, изследващ човешките инстинкти и убеждения, затова съмненията й дали е адекватно да е хем режисьор, хем в главната роля, хем и гласът на…хм, котка – бързо изчезват. Лапичка-лапичка с раненото си краче символизира всичко онова, от което уж обичащите се страхуват. А е и хубава метафора за една тежко болна връзка, нали? „Бъдещето“ е филм, който не може да бъде разказан, просто трябва да бъде усетен. И тези, които познават Миранда Джулай като творец – прекрасно знаят това. Не само те са се чувствали като двойката от последната ѝ история. Всички ние поне веднъж в живота си сме били уплашени, невидими, загубени, незнаещи. Но колко много тези състояния приличат на техните диаметрални… Гледайте филма и определено ще имате доста теми, над които да разсъждавате.

Прожекция: 22.03.2012, Дом на киното, 20:30 часа

 

Не ме забравяй, Истанбул!

Шестима режисьори обединяват талант и любовта си към столицата на Турция – Истанбул, за да създадат един образ на града, какъвто не можете да познаете, без да се вдишвали въздуха между Изтока и Запада. Уникалният град е главна причина и действащо лице в петте късометражни филма – всеки от по 15 минути, обединени под заглавието „Не ме забравяй, Истанбул“. Създателите на тези шест истории имат своите връзки с мястото и причини да обичат града. И всеки един събира свой екип, за да покаже неговото лице такова, каквото го е видял и усетил, докато е живял там. Желанието да преоткрият мястото като уникална междукултурна смесица събира Хюсеин Карабей и Севил Демирджи с тези доказано добри режисьори с международна известност – и въпреки че времената на Османската империя вече са отминали, те вярват, че духът е още жив. Хората, които са живели там вече ги няма, но има други – млади, отворени към традициите, но и към новото, любопитни за културата и влюбени в многоцветния Истанбул. България и Турция имат сложни, но страстни взаимоотношения, и само тези, които отворят сърцата си, ще видят истиснкото лице на близкия до нас мегаполис. Идеята на лентата е да покаже спомените и следите, които градът е оставил у всеки един от съседните на Турция народи. Къде сме ние? Вижте сами.

Прожекция: 22.03.2012, Euro Cinema, 19:30

Анонимен

Съдбата на филма на Ролан Емерих „Анонимен“ никак не е лека – за да види бял свят миналата година, на филмът му трябват близо десет години. Продуцентите се влюбват в скрипта на Джон Орлоф още в края на деветдесетте години на миналия век, но по ред причини така и не идва реда историята да бъде заснета и пусната на екран. Но след шеметния успех на филми като „Елизабет“ и „Влюбеният Шекспир“, от Columbia Pictures решават да дадат сценария в сигурни ръце. И тези ръце са на вече познатия на света Емерих. Негови са блокбъстърите „Денят на независимостта“, „След утрешния ден“, „2012“. И се случва чудо – една на пръв поглед много фина и деликатна сюжетна линия дава живот на един изключително богат и зрелищен филм. „Анонимен“ се занимава с вечния заговор срещу пиесите на Шекспир и се опитва да отговори на въпроса: всъщност, той ли е писал най-известните си творби, които са стигнали до днешни дни? Всичко това прелива в сложната политическа обстановка във Вликобритания, където по онова време на престола се възкачва кралица Елизабет I. Авторството на пиесите на Шекспир е стар спорен въпрос, каквато е и идеята, че действителният автор всъщност е графът на Оксфорд, Едуард ди Виър. Някои твърдят, че това е драматургът Кростофър Марлоу, а други – че автор на творбите е самата кралица Елизабет. Филмът на Емерих ще ви покаже и една друга страна на изкуството – неговата роля на посредник и политически пропагандатор. Едно е сигурно – може и да не се съгласите с истиността, за която филма, донякъде, претендира, но със сигурност ще останете безмълвни от поразително силната игра на Рис Айфънс, Ванеса Редгрейв и Джоули Ричардсън.

Прожекция: 21.03.2012, Дом на киното, 22:30 часа

Хепи, хепи

„Хепи, хепи“ е история, която може да се случи на всеки един от нас – когато си мислим, че всичко е перфектно, винаги се появява някой, който да ни опровергае. И ако и за вас, както за главната героиня Кая, семейството е най-важното нещо, задължително гледайте филма. Лентата е дебютна за младата норвежка режисьорка Ане Севитски, някои критици казват, че плахо е внедрила някои от по-драматичните елементи, но пък като цяло филмът е изключително приятен за гледане. Комедийно-драматичен, като самата реалност. Сюжетът ни води през уж идеалния живот на едно обикновено семейство, което се сблъсква с истината за отношенията помежду им, когато в съседство се нанасят едни наистина щастливи хора. Те не само се обичат, но и пеят в хор, а като за капак на идилията – осиновяват и дете от Етиопия. Очарователна е искреността на Кая, която споделя на вечеря, че със съпруга й дори вече на правят секс, но пък не знае какво се крие под лъскавата маска на новите си съседи… Историята проследява човешките взаимоотношения и трансформции, и става ясно, че рецепта за идеален живот няма. Филмът печели голямата награда на журито на Сънданс 2011, има и много номинации, сред които и тази за най-добър филм на фестивала Молодист в Киев.

Прожекция: 21.03.2012, Кино Люмиер, 18:00 часа

 

All you need is… музика :)

Ева Квартет откриха Jameson-партито, на което бяха раздадени наградите на 9-ото издание на Sofia Meetings. Гостите на събитието бяха и първите, които имаха възможност да се сдобият с новия албум на световноизвестната акапелна формация.

В Ева Kвартет четири различни гласа от четири български фолклорни региона се сливат вртуозно в едно цяло. Гергана Димитрова претворява традиционната музика на Северна България, София Ковачева – на Тракия, Евелина Христова – на Граово, и Даниела Стоичкова – на Кюстендилския регион. Четирите певици и диригентът на квартета Милен Иванов основават групата преди 15 години, когато стават и част от състава на „Мистерията на българските гласове”, с които пеят и до днес. През последното десетилетие Ева квартет са осъществили множество успешни концерти на престижни фестивали, участвали са в компилации, турнета в над 20 държави по целия свят. Техният албум „Арката” е изключително мащабна продукция в света на етно музиката – съвместна работа между Ева Квартет, френския композитор Хектор Зазу и българския продуцент Димитър Панев. В албума, записван в продължение на години на няколко континента, участват над 50 гост-музиканта.

Михаил Йосифов секстет също беше част от музикалния апотеоз на съботната вечер. Модерната джаз формация е създадена в края на 2009 година от един от най-добрите съвременни български музиканти, тромпетиста и композитор Михаил Йосифов. Негови съучастници в призванието да създават музика са Атанас Хаджиев (тенор саксофон), Велислав Стоянов (тромбон), Васил Спасов (пиано), Димитър Шанов (бас) и Димитър Димитров (барабани). Джазът безапелационно е страхотна музика, а за някои – и начин на живот. Музикалното партньорство между Бен Крос и джаз формацията на Мишо Йосифов започва случайно, на концерт на бандата преди две години. В момента репертоарът на Бен Крос & Михаил Йосифов секстет включва класически джаз стандарти, както и популярни поп и рок парчета в джаз аранжименти. Аранжиментите на всички песни са направени специално за Бен Крос от Мишо Йосифов. Актьорът беше специален гост на 16-ия София Филм Фест.

На сцената във Военния клуб беше и очарователното трио Sentimental Swingers. Трите дами – Рони от Nasekomix, Деси от Phuture Shock и Вера – пленяват със задължителния еднакъв дрескод (от военни униформи, до дантелено-перлени вечерни рокли), класическо сценично поведение (напомнящо Andrews Sisters) и, разбира се, омагьосващо тригласово пеене. Синхронът между тях и Мишо Йосифов секстет винаги гарантира незабравимо музикално приключение.

Прочутият ФЕСТИВАЛЕН БЕНД „заби” и през 2012 година в нов, още по-впечатляващ състав. Към директора на София Филм Фест Стефан Китанов, директора на международния фестивал във Варшава Стефан Лаудин се присъединиха актрисата и добра приятелка на София Филм Фест Катя Рийман, члена на Международното жури на фестивала Ваня Щерева и разбира се, Стефан Вълдобрев.

Който пропусна партито – да следи новините през март 2013, когато отново ще има Фестивал :)

Жената от номер пет

“Моята наивна амбиция..“, казва режисьорът Павел Павликовски, „..е да направя филм, който не прилича на другите – със своя собствена логика и умение да придърпа зрителя без да му издава какво ще се случи до края. Филм, който аз самият да гледам с удоволствие, без да ме кара да мисля твърде много.“ Това декларира пред британска медия режисьорът и сценарист на „Жената от номер пет“, което го праща далеч от мейнстрийма и от онова, което обикновено очакваме да видим. Тези, които следят кариерата на поляка, живеещ във Великобритания, вече знаят това. „Жената от номер пет“ е последният филм на Павликовкси, всъщност и първият от осем години насам. Историята забърква в непредсказуем сюжет романиста Том (Итън Хоук) и прекрасната Маргит (Кристин Скот Томас) – той тъкмо е пристингал в Париж, за да види малката си дъщеря, когато е ограбен и без никакви пари и представа какво ще се случи утре – поема към неизвестното. Опитвайки се да работи и живее в малък хотел, среща непозната и интересна жена, която предлага съвети, помощ. И леглото си… И тя не е единствената, впечатлена от американския писател.

Прожекции: 19.03.2012, Одеон, 19:45 часа
22.03.2012, Люмиер, 19:45 часа
24.03.2012, Дом на киното, 18:45 часа

Метрополис

Филм от 1927 година на голям екран? И то с поразително добро качество. “Метроплис” е истински шедьовър, който до преди няколко години странно защо тъне в прах и не получава вниманието, което със сигурност заслужава. До 2008 г., когато в Буенос Айрес е намерено 16 мм копие и лентата придобива различни измерения. До тогава филмът на австриеца Фриц Ланг е показван на толкова изтъркани копия, че едва ли е бил възприеман подобаващо. Днес вече можем да станем свидетели на един шедьовър, похвати от който ще разпознаете в днешните най-силни блокбъстъри. Лентата, на която ще се прожектира филма е толкова добре реставрирана, че началните кадри могат да ви оставят безмълвни.
Метрополис не е само техно фест, стартирал през 90-те. Около шейсет години преди това поразително педантичният в създаването на лентата Ланг създава модел на град на бъдещето – с огромни небостъргачи, висящи със въздуха магистрали, огромни стадиони и пищни градини за отмора. Метрополис. Някъде много под приказката е потънала сянка на свръхграда, където дори часовниците са настроени така, че работниците да са в заводите по-дълго и по-дълго… И ако днес машини служат на хората за един по-комфортен живот, тогава режисьорът е подчинил мисълта на изкуствения разум – хората живеят в мизерия, докато обслужват какви ли не машини. Без спир. По времето, в което е създаден филма Маркс е насърчавал класовата борба, а във фабриките е навлязла поточната линия. Представете си колко ли силно въздействие е имала лентата тогава.
След реставрирането на филма, към оригиналната версия за добавени нови тридесет минути. Те само ще допълнят впечатляващата картина – за времето си “Метрополис” е и истинско чудо на технологията. Използвани са огромни декори, хиляди статисти, много специални ефекти. Зоркото кинаджийско око ще види странни стилизации, нестандартни позции на актьорите, смели театрални подходи и трикове. И до днес филмът се смята за най-доброто постижение в немския експресионизъм, надминал дори брилянтния в перфекционизма си и желанието за контрол Кубрик. Иронично, но факт – режисьорският подход на Ланг не се различава много от начина, по който действа злодея във филма му.

Прожекцията днес ще бъде съпроводена с концерт на немския джаз-музикант Маркус Хорн. Музиката е написана специално за Метрополис.

Прожекция: 19.03.2012, Кино Люмиер, 20:00 часа