Обратно броене

Краят на януари е и тъй като спомените от коледно-новогодишните фиести започнаха да избледняват (за тези, които изобщо са ги имали), време ни е да се възторгнем от нещо предстоящо и много по-интересно – 17-я София Филм Фест. Да, датите вече са ясни: 7-17-24 март, в София, както и със специални събития (по традиция) в Пловдив, Варна и Бургас. Освен това – допълнителни програми от 1 март и след 25 март.

Дотук бяхме с календарните подробности, сега и нещо по-съществено. Програмата на феста (която скоро ще е ясна и налична в сайта ни siff.bg) идва с около 150 пълнометражни игрални и документални филма, както и повече от 70 късометражни.

Тук е мястото да припомним, че конкурсът за български късометражен филм изтича днес, 31 януари, в 20 часа, така че – побързайте!

Фестивалът ще бъде открит на 17 март в НДК от емоционалния документален филм на Любомир Младенов „Витоша”, посветен на бунтовете на Орлов мост през лятото на 2012 година.

Два други наши филма пък са в Международния конкурс – „Цветът на хамелеона” на режисьора Емил Христов, представен първо на Sofia Meetings и чиято премиера бе в Торонто, и „Джулай” на Кирил Станков, чиято премиера мина в Москва.

Какво още не трябва да се изпуска: ретроспективата на братя Тавиани – Паоло Тавиани дори ще бъде гост на СФФ и ще получи Специалната награда на София за цялостен принос към киноизкуството. Такава награда ще получи и Ицхак Финци. Освен това – рубриката „Големите награди”, където ще можем да видим „Любов” на Ханеке (който и ще закрие фестивала заедно с „Кон-Тики”), „Цезар трябва да умре”, „Пиета”, „В къщата” и “Everybody In Our Family”.

Нещо и за рок феновете – тази година фестивалът отбелязва 20 години от организирането на първия Рок Филм Фест и по този повод преди концерта на Роджър Уотърс в София ще бъде показан отново „Пинк Флойд: Стената” на Алън Паркър и ремастерираната версия на „Куин в Будапеща”.

Естествено, чакат ни още много неща, които ще се случват в рамките на СФФ и Sofia Meetings, ще има и специално събитие „Кино и вино” (звучи съблазнително), ще разберем скоро и какво е събитието, организирано заедно с National Geographic Channel, както и кои режисьори лично ще представят филмите си в София.

Всичко, свързано със София Филм Фест 2013, програмата му, гостите и т.н., може да следите на www.siff.bg, тук, във Facebook и в Twitter – следвайте ни на twitter.com/sofiaiff.

Започваме да броим дните до началото. :)

Бъди Свободен!

Улови момента, запечатай го като исторически факт, запази за поколенията!
Коментирай!
Това са най-важните, най-ценни качества на Документалното Кино.
2013, 7 март. София Филм Фест се открива с “Витоша” – филм-свидетелство за бунта на младото, мислещо и свободно българско поколение, което окупира Орлов мост през лятото на 2012. Вярваме, защитаваме идеи, има надежда за бъдещето!

Търси се късометражното!!!

И тази година за Късометражния конкурс на 17-ия София Филм Фест ще бъдат селектирани 12 филма.

Формуляр и условия за участие – на www.siff.bg.

Всички филми с над 50% българско финансиране и времетраене до 30 минути, заснети след 1 януари 2012 година и отговарящи на регламента, могат да се включат в състезанието.

ОЧАКВАМЕ ВИ – с документи и филми до 31 януари 2013 година в офиса на София Филм Фест – 13 етаж на административната сграда на НДК.

СЕЛЕКЦИОНЕРИ тази година са:
Светослав Драганов – режисьор
Петя Александрова – киновед
Неда Морфова – режисьор, носител на наградата в късометражния конкурс Jameson за 2012 година

Наградата е с обща стойност 7 000 евро и се състои от 1 000 евро парична премия и 6 000 евро в услуги, осигурени от LVT, Камера и Чучков Брадърс, които се получават от режисьора на филма-победител. Той ще бъде избран от международното жури на фестивала.

Най-новият филм на… Агниешка Холанд

Тя е изключителен полски режисьор, достойна ученичка на Кшищов Зануси и Анджей Вайда. Нейни са сценариите за някои от филмите на Анджей Вайда като „Без упойка” (1978),  „Дантон” (1983), „Корчак” (1990). Тя е режисьор на „Да убиеш свещеник” (1988), с участието на Кристоф Ламбер и Ед Харис, „Европа, Европа” (1990, номинация за БАФТА), „Тайната градина” (1993), „Пълно затъмнение”(1995), с Дейвид Тюлис и Леонардо ди Каприо, „Партитурите на Бетовен” (2006), отново с Ед Харис.
Нейният най-нов филм „Сред здрач” ще бъде в България САМО през МАРТ –
на 17-ия София Филм Фест! Не е за пропускане :)

“Цветът на хамелеона” е…

…жанрова смес от гротеска и драма, комедия и психотрилър. Действието на филма се развива уж в България, но не съвсем, по времето на нежните революции в Източна Европа. Руши Видинлиев изпълнява ролята на Батко Стоименов – инциативен доносник и конспиратор, обучен за добровлен агент на ДС. След настъпване на промените, обаче той е уволнен. И тъй като не може да съществува без втората си кожа на конспиратор, той решава да създаде своя, алтернативна мрежа от информатори…

… безвремие и мимолетност, фаталност и вечност, които съжителстват заедно …

„Създаването на „Панихида” бе пътуване, изпълнено с открития и изненади, защото пред камерата застават обикновени хора, които са прекарали живота си в едно тихо молдовско селце, - разказва Ана-Фелиция Скутелнику. – Опитахме се да уловим усещането за безвремие и мимолетност, фаталност и вечност, които съжителстват заедно на това вълшебно място. Срещнахме се с човешки същества, за които смъртта е нещо естествено; те така се наслаждават на пеенето, пиенето и живота, че „Панихида”, което означава „погребение” според източно православната църква, се превърна в един филм за красотата на живота на Земята”.

„Панихида” (2012) е дебютен режисьорски проект на родената в Молдова Ана-Фелиция Скутелнику. Филмът е носител на приза на Роберт Бош за копродукции от 2010 година, както и на наградата „Киното на 21-ви век” от кинофестивала в Рим през 2012.

Кристиан Мунджиу и „Отвъд хълмовете”…

Най-новият филм на румънския режисьор прибави в биографията му още едно отличие от Кан – Наградата за най-добър сценарий, а Кристина Флутур и Козмина Стратан си поделиха приза за най-добра актриса.

Копродукцията на Румъния, Франция и Белгия е история за вярата, религията, любовта и свободата на личността, разказана в типичния за Мунджиу документален стил. „Опитвам се да правя различен тип кино, различен тип филмипризнава режисьорът.Не искам моята намеса да е много видима…
Драмата „Отвъд хълмовете” фокусира вниманието върху приятелството между две млади жени, израснали заедно в едно сиропиталище. Алина се връща от Германия в Румъния, за да вземе със себе си Войкита – приятелката си от детството, към която е силно привързана. Скоро разбира, че сърцето на Войкита вече принадлежи на Бог, който управлява новото й ежедневие в манастира. В религиозното общество всички възприемат Алина като смущаващ и объркващ елемент, а свещеникът и монахините се опитват да излекуват отсъствието на Бог в сърцето й…

„Бейбифон” – психологически трилър…

Филмът на Пол Слетауне разказва историята на уплашена до смърт майка, която напуска властния си съпруг, и заедно с 8-годишния си син се „скрива” в таен апартамент в покрайнините на Осло. В ролята на Ана зрителите ще видят изключителната Нооми Рапас.

Дъщеря на шведка и испанец, Нооми не може да си представи, че ще живее в Швеция през целия си живот. „Бих избрала Париж или Лондон, но със сигурност не и Холивуд”, категорична е актрисата, която след екранизацията по хитовата  трилогия „Милениум” на Стиг Ларшон, вече има успехи и отвъд Океана – с ролите си в „Шерлок Холмс 2: Игри на сенки”, „Прометей” и „Страст” на Брайън де Палма…

Март наближава!… Дни, в които няма да ни стига ВРЕМЕ да видим всичко, което искаме – НА КИНО!!!

… с награди от световни фестивали…

… Какво означава да бъдеш човек? И може би публиката ще каже, че новият ми филм отново е твърде брутален. Но това насилие е просто отражение на онова от реалността, което присъства до известна степен във всеки от нас …
Ким Ки-Дук

„Пиета” е шокиращ, на моменти жесток филм за възможността за изкупление и преоткриването на човечността.
“Златният лъв” от Венеция!
САМО на София Филм Фест 2013.

Фестивално – “В къщата” на Озон

Франсоа Озон :
„Връзката учител-ученик беше това, което ми допадна веднага в пиесата на Хуан Майорга „Момчето от последния чин”. Сякаш биха могли да се възприемат едновременно и гледната точка на учителя, и тази на ученика. Предаването на опита обикновено е от възрастния към юношата, а тук сякаш протичаше и в двете посоки. Взаимодействието между Жермен – Клод представя необходимата двустранност за всеки творчески акт: издател и писател, продуцент и режисьор, също читател и автор или зрител и кинематографист. Веднага щом прочетох пиесата почувствах възможността, която ми се предоставя да говоря индиректно за моята работа, за киното, откъде идва вдъхновението, какво представлява един творец, един зрител.”

„В къщата” разказва историята на 16-годишен тинейджър, чието ангелско излъчване прикрива трескаво желание да моделира реалността според собствените си фантазии. Актьорският екип е впечатляващ – ролите са поверени на Фабрис Лукини, Ернст Юмхауер, Кристин Скот Томас и Еманюел Сение.

13-ият пълнометражен филм на Озон „В къщата” получи „Златна раковина”,
Награда за сценарий от Сан Себастиан и награда на ФИПРЕССИ от Торонто 2012.
Филмът е част от програмата „Големите награди” на София Филм Фест 2013.

Очакваме Ви на кино!