10 премиери на българско документално кино ще видят зрителите на 17-я София Филм Фест тази година.
„Витоша” на Любомир Младенов, „Оркестърът на София” на Росен Елезов, „Който тръгнал е сам” на Ралица Димитрова, „Какво стана с нас” на Атанас Киряков, „Духът на Севт III” на Васил Ганев, „Паметника и неговия брат” на Тамара Пещерска, „Цветанка” на Юлиян Табаков, „Лорд Бънди от София“ на Иван Трайков, „В търсене на прабитие” на Николай Иванов и „Накаран да замлъкне: Георги Марков и убийството с чадър” на Клаус Дексел са българските продукции, които ще бъдат представени в програмата на престижния кинофорум.
Откриването на фестивала на 7 март е с „Витоша“ на Любомир Младенов.
Това е филм за планината-оазис, разположена в покрайнините на София, филм за планината, която прави хората свободни, но също и филм за планината-ценност, без която животът в столицата би бил съвсем различен.
„Оркестърът на София” на Росен Елезов е документален разказ за знаковите музиканти от 60-те и 70-те години на ХХ век, които и до ден днешен творят на различни местенца из света. Благодарение на спомените им, ще можем да усетим духа на култовите за времето си барове „Астория” и „София”, „Летния театър”, сладкарницата на хотел „България”. Във филма ще видим и разтърсващия разказ на изпълнителите от „Оркестър София”, оцелели при самолетната катастрофа от 1971 г., променила живота им до неузнаваемост.
„Който тръгнал е сам” (по Киплинг) на тандема Мария Ландова и Ралица Димитрова разглежда важни проблеми за избора и семейството, за социалното живеене и алтернативите… Фокусът е върху едно четиричленно семейство, самоналожило си изгнание сред консервативното българско общество. Животът им тече извън стандартите – без училище за децата или постоянна работа за родителите.
„Какво стана с нас” на Атанас Киряков е филм за хората от бившите тоталитарни източноевропейски страни, където свободата е съдба. Нейната липса става инструмент за манипулация в ръцете на бившата Държавна сигурност и златен трезор за наследниците й днес. Какво е зловещото наследство на тези режими? Ще успеят ли тези страни да се интегрират напълно в Европа след тежките травми, нанесени от системата?
В „Духът на Севт III” Васил Ганев пък ще видим разказ за древна цивилизация, населявала Балканския полуостров. Във време на войни се ражда владетел, който издига град и обединява тракийските племена. Севтополис се превръща в столица на траките. Империята на македонските царе води битки със Севт за разширяване на територията си. След период на изтощителни сражения, Севтополис е унищожен, а траките – поробени за дълги години.
„Паметника и неговия брат” на Тамара Пещерска ни пренася в Габрово, където в две къщи, почти една до друга, живеят един баща и двама братя, които никога не са се виждали. Единият е роден 10 години след убийството на другия. И двамата носят едно и също име – Митко Трифонов Палаузов. Това е историята на детето и историята, с която пропагандата съсипва живота на живия човек – половин век той трябва да живее с името на мъртвия си брат. Филм за лъжата към мъртвия и за усилието на живия да направи поне своя живот истински.
„Цветанка” на Юлиян Табаков пък е поетичен филм за историята на България от XX век, разказана през погледа и невероятния житейски път на д-р Цветанка Гошева. Родена в заможно семейство, като дете Цветанка мечтае да стане актриса, но историята на България през XX век радикално променя съдбата й.
„Лорд Бънди от София” е документален разказ за съдбата на първата българска рокгрупа от началото на 60-те – времето на Студената война, тоталитарните догми и борбата за свобода на тогавашната младеж. „Порасналите момчета” разказват за времето, за падането на „социалистическата империя” и за съвременното измерение на рока.
„В търсене на прабитие (В страната на Догоните)” на Николай Иванов и Иван Иванов е личен разказ за престоя при Догонските племена в Мали, Африка – затворена племенна общност, съхранила архаични и уникални митология, вярвания, култура, бит и шаманистична организация на социума.
Българо-германската продукция „Накаран да замлъкне: Георги Марков и убийството с чадър” на германския сценарист, режисьор и продуцент Клаус Дексел е филм-разследване за едно от най-загадъчните политически убийства на Студената война. Освен обстойното документиране на атентата и изследване на мотивите за него, замисълът на режисьора е да се опита да разкрие скривалището на предполагаемия убиец и да покаже какво мисли той за участието си в атентата срещу Георги Марков, за мястото си в една от решителните битки на Студената война.
Всички нови български документални филми можете да гледате в рамките на 17-я София Филм Фест от 7 до 24 март.