Програма на 13 Международен София филм фест на брега
 

ГЪЛЪБ, КАЦНАЛ НА КЛОН, РАЗМИШЛЯВА ЗА БИТИЕТО / EN DUVA SATT PÅ EN GREN OCH FUNDERADE PÅ TILLVARON

Швеция-Германия-Норвегия-Франция, 2014, 101 мин
цветен
alt
alt alt alt alt alt

Режисьор - Рой Андершон
Сценарий - Рой Андершон
Оператори - Ищван Борбаш, Гергей Палош
В ролите - Холгер Андершон, Нилс Вестблом, Харлота Ларшон, Виктор Гиленберг, Лоти Тьорнрос
Продуцент - Пернила Сандстрьом

Продукция - Roy Andersson Filmproduktion AB
Световен разпространител - Coproduction Office
Разпространител за България - Арт Фест

Награди и номинации

Венеция ’14 – „Златен лъв”


Най-специфичният шведски режисьор от Ингмар Бергман насам, Рой Андершон (Песни от втория етаж) се завръща с абсурдна, сюрреалистична и шокиращо черна комедия, която свободно преминава от кошмар към фантазия и хумор, докато размишлява над вечната човешка безчовечност.

Смесица от абсурд, черен хумор, шок и абсолютен ужас, Гълъб седна на клон, разсъждавайки върху съществуването представя серия мрачни и комични скици, организирани в две сюжетни линии. В едната двама неориентирани и неопитни търговци обикалят града, опитват се да продават инвентара си от вампирски зъби и гумени маски и през цялото време се карат като стара двойка. Паралелно с това Карл XII – най-войнственият шведски крал – се появява в наши дни и продължава серията си катастрофални поражения. Преминавайки от кошмар към фантазия, транс и дори импрозивиран музикален епизод, филмът завършва с безмилостно осъждане на представената от Андершон зашеметяваща липса на съпричастност.

Въпреки че го наричат „slapstick” Бергман и го сравняват с Фелини, Андершон остава най-близо до Бунюел със сюрреалистичните си похвати и с яростта си, както и с неподправената емпатия и тъга, които се крият зад извратения му хумор. Режисьорът споделя, че Гълъб, кацнал на клон... е силно повлиян от Достоевки и подобно на творчеството на руския класик, филмът не е за хора със слабо сърце. Изключително провокативна и крайно смущаваща критика на епохата ни.

Стив Грейвсток, МФФ Торонто




Рой Андершон

Рой Андершон е роден в Готенбург, Швеция. Пълнометражният му игрален дебют Шведска любовна история (1970) печели четири награди в Берлин. След втория си филм Гилиап (1975) Андершон си взема 25-годишна почивка от киното и режисира реклами и късометражки. Според самия него последните му филми са трилогия, посветена на това какво означава да си човек: Песни от втория етаж (2000, Специалната награда на журито в Кан), Вие, живите (2007, носител на няколко международни награди, сред които и наградата за най-добър режисьор, за сценарий и филм от Шведския филмов институт) и Гълъб седна на клон, разсъждавайки върху съществуването, който спечели „Златен лъв” във Венеция '14.

ФИЛМОГРАФИЯ

1967 Besöka sin son – къс.
1968 Hämta en cykel – къс.
1968 The White Game (Den vita sporten) – док. 
1969 Lördagen den 5.10
1970 Шведска любовна история (En kärlekshistoria)
1975 Гилиап (Giliap)
1979 Så fruktansvärt onödigt – къс.
1980 Trygare kan ingen vara – къс.
1987 Någonting har hänt – къс.
1991 Härlig är jorden – къс.
2000 Песни от втория етаж (Sånger från andra våningen)
2000 Un matin partout dans le monde – къс.
2007 Вие, живите (Du levande)
2014 Гълъб седна на клон, разсъждавайки върху съществуването (En duva satt på en gren och funderade på tillvaron) 

ЗИМЕН СЪН

Турция-Франция-Германия, 2014, 196 мин
цветен

ЦАРЕВИЧЕН ОСТРОВ

Грузия-Германия-Франция-Чехия-Казахстан-Унгария, 2014, 100 мин
цветен

 
 
   
Отказване от отговорност: Цялата отговорност е на авторите и Европейската аудио-визуална и изпълнителна агенция и Комисията на европейските общности не носят отговорност за каквато и да е употреба на включената в това издание информация.