ФЕСТИВАЛЕН КАЛЕНДАР
КЛУБ "СФФ ЗА УЧАЩИ"
КЛУБ "СФФ за ПЕНСИОНЕРИ"
Jameson Short Film Award
Акредитиран от

20 въпроса към Кита

20 въпроса към Кита
Стефан Китанов с любимата табла

През ноември 2012 журналистката Анита Димитрова от в. Сега направи дълго интервю със Стефан Китанов, част от което влезе в броя на вестника от 15 декември. Поводът беше връчването на Наградата на Европа Синемас за мениджър на 2012 на Кита, но и 20-годишната му активност в сферата на киното. Поради ограниченото място, голяма част от интервюто не беше издадена и го публикуваме тук.
 
- Би ли споделил нещо повече за семейството и образованието си. Кога стана киноман? Какви са първите ти спомени, свързани с филми? Заглавия и случки, които са повлияли върху бъдещата ти работа и живот?

Баща ми Тодор работи дълги години като инженер, сега продуцира най-вкусните домати на света и домашна ракия, високо ценена от Тери Джоунс и други познавачи на този градусов формат. Майка ми Богдана продължава да работи като стилов редактор. Тя стои зад добрия български език на всички фестивални издания. Никога не са членували в партии.
Жена ми Илиана е актриса, дълги години преподава сценична реч, сега направи школа за култура на речта и накара Мики Манойлович да проговори български. Дъщеря ни Ана завършва в НАТФИЗ кинорежисура. Понякога пеем в къщи и на сцена парчета от Кошмари преди Коледа на Тим Бъртън.

В двора на кооперацията садим екзотични и прагматични цветя, храсти и дървета – да се отсрамим пред божествения природен дар, който страната ни има.

Като дете пях в хор „Бодра смяна“, непосредствено преди 10 ноември – в камерен хор „Средец“, където се запознах с Пешето (Петър Янков), в първите години след 10 ноември бях уличен музикант с акустична китара, сега свиря във Фестивалния Бенд и надувам електрическа жица.

Нямаше да се занимавам с кино, ако не беше легендарният Тодор Андрейков, който беше Учителя на поколения киномани, част от които приеха киното за професия.

Ана, Илиана, Стефан, Богдана и Тодор Китанови

 
- Първото ти образование не е филмово – кога се появи желанието за ВИТИЗ и кариера, свързана с киното?

Кандидатствах икономика през 1979, защото в изпита нямаше математика. Завърших „финанси и кредит“, но най-ярките ми спомени са от победите на отбора по волейбол. Винаги съм бил киноман. Всъщност знам и точния ден – един първи януари, може би 1978. Бях сам вкъщи и отидох в любимото ми кино „Дружба“. Гледах Лаурел и Харди авиатори. Като се прибрах у дома и видях купчините с програми на филмотечното кино си казах: „Ами аз съм киноман, това е то“.

През всичките години на Икономическия гледах минимум по един филм на ден в „Дружба“. Посещавал съм редовно рубриките „Студио: кино и време“, „Киноуниверситет“, ретроспективите, портретите, актуалния филмов календар... Работих като плановик три години. По-голямата част от времето изкарвах в четене, скрит зад редовете на заводската библиотека. Използвах времето да се уча да пиша на машина по десетопръстната система.

Приятели ме убедиха да кандидатствам във ВИТИЗ. Много ме навиваха, защото нямах никакво самочувствие, че мога да се преборя. Тогава конкуренцията беше свирепа. Имах шанса да ме приемат. Завърших в класа на Красимира Герчева, заедно с Борето Колев, Геновева Димитрова и Жанина Драгостинова. Кумирите ми Тодор Андрейков и Георги Дюлгеров бяха сред моите преподаватели. Това беше голям шанс, в последните години на зрелия социализъм.

Като завършвах, дойде 10-и ноември. Бяхме в КЕВА като съобщиха новината. Помня бяхме с Анчето Вълчанова и нашия випуск оператори и режисьори (Митко Гочев, Митака Митовски, Росен Цанков, Христиан Ночев, Захари Паунов и пр.). Веднага се преместихме отсреща (в Унгарския ресторант). На сутринта ни беше много лошо...

Скоро след това излязох на улицата с акустична китара. Пеех парчета на Саймън и Гарфънкъл, Боб Дилън, Нийл Йънг, Битълс и Стоунс. Беше незабравимо време. Пълно с надежда. След няколко месеца се присъедини и Пешето. След стажа ни в хора на улицата излязохме като „двамата тенори“. Една вечер спряхме трамвай с „Мисис Робинсън“ на Саймън и Гарфънкъл, толкова хора се бяха събрали около нас. Половината трамвай се снесе и запя с нас. Любимото ни място беше ъгъла на бул. „Витоша“ и „Неофит Рилски“. Печелехме добри пари. Дори наехме с жена ми и малката ни дъщеря тристаен апартамент в Зона Б 18. И до днес го наричаме новият апартамент. Нямахме почти никакви мебели. В хола имаше маса, телевизор, етажерка с книги и няколко стола. Нямахме телефон. Почти всяка вечер идваха приятели и спонтанно ставаха едни от най-емоционалните купони. Обичахме да импровизираме грузински песнопения и да плачем на песните на Булат Окуджава...

Един ден, докато свирихме в подлеза на НДК, Сашо Янакиев се появи и каза, че има конкурс за директор на Дома на киното и той с Янко Терзиев не виждат по-подходящ от мен. Кандидатствах и нещата се промениха – издигнах се и трябваше да свирим вече в клубове, макар че поне два месеца бях директорът-уличен музикант.

Никога не съм мислил за кариера, освен че притежавам такава в бъбреците си. Всичко е ставало естествено, с натрупвания. Мечтите са идвали с филмите, книгите, опита и пътуванията. След реализирането на някоя от тях, винаги е идвала нова.


Джери Шацбърг и Стефан Китанов

- Ти свириш в група, а в началото фестивалът е „Рок Филм Фест” и "Мюзик Филм Фест" с ярка музикална насоченост – как разделяш пристрастията си между музика и кино?

Най-паметното събитие от периода ми в Дома на киното беше първият Рок Филм Фест 1993, изцяло организиран в партньорство с Британския съвет – благодарение на емоционалното съпричастие на Деси Стойчева и Джоана Морис и вдъхновението на Найджъл Крос. Показахме едни от най-великите рок-филми и концерти на всички времена. Правехме каталога с екипа на в. „Ритъм“, под вещото ръководствто на проф. Янакиев. Дизайнът беше на Стефан Попов – Пърси. Всички материали за филмите бяха авторски и подписани от Янко Терзиев, Тома Спространов, Анатолий Арнаудов, Димитър Бърдарски, Юлиана Танчева, Ивайло Кицов, Милко Стоянов. Уводът беше на Евгений Дайнов. В нощта преди пускането му в печат се оказа че имаме няколко свободни страници. Тогава нямаше интернет, но Митко Бърдарски беше с нас. Към 3 сутринта той с тананикане си припомни текстовете на основни парчета на Бийтълс, които публикувахме. Трябваше да го снимаме... Сред гостите на фестивала беше барабанистът на Джими Хендрикс – Мич Мичъл. Както и режисьорът на първия филм за Джими – Питър Нийл. Тогава той завършваше епохалния си филм за най-великия китарист – Room Full of Mirrors. Двайсет години материалът беше заключен и ще види официално свят през 2013. Изчакахме го!

Прожекциите бяха невероятни. Хората в Дома на киното пееха с групите, пиеха бира, свиркаха с уста и викаха с публиките на Уудсток, Монтерей, Гластънбъри, Остров Уайт... Концертите в Летния театър, които направихме с Радио „Тангра“, бяха заредени с енергията на 60-те.

Логично първите фестивали, които направих като продуцент, Мюзик Филм Фест, бяха продължение на искрата на рока и киното. Първоначално филмите имаха музикален контекст. Но всяка вечер имаше и концерт на живо – рок и джаз. Както и музикален директор, който се грижеше за тази програма с хъс и емоция – Ивайло Крайчовски-Пифа. Някои от концертите, като Емир Кустурица и „Забранено пушене“, и „Анастасия“, направихме със София Мюзик Ентърпрайсис. Клубовете бяха „Мистър Пънч“ и „Суингинг Хол“, после и „Бекстейдж“.

Един ден се разхождах във Франкфурт. След две бири и два франкфуртера на моста към стария град ми хрумна да разделя кино и музикалния фестивал и така се стигна до „София Мюзик & Филм Фест“, два фестивала в едно. Филмите нямаха вече музикален контекст, а музикалният фестивал си беше отново всяка вечер с концерти в партньорските клубове.

Кита - фронтмен на Фестивалния Бенд 

- Как се случваше фестивалът през годините? Кой го подкрепя финансово и идейно, кои са първите прожектирани филми, какъв беше интересът, кои са първите гости...

Първият Мюзик Филм Фест се случи през 1997. С много ентусиазъм и любов от всички въвлечени. И с протегната ръка от Христо Друмев, Еми Азарян и НДК, които ни дадоха голямата сцена за нашите емоционални импровизации. Това партньорство ни е свръхважно през годините, защото е резултат от взаимна симпатия и уважение и остана във времето, като се пренесе в отношенията ни и с новото ръководство на НДК. Много важен беше и съпортът от Центъра за култура „Сорос“. Те ни крепяха през първите години. И не само нас! Имахме само двама гости през 1997 – американския ъндърграунд режисьор от полски произход Лех Ковалски (D.O.A.) и британеца Робин Махони (Гластънбъри: филмът).

2001 беше решаваща за развитието на фестивала. Тогава кръстих филмовия фестивал просто София Филм Фест или на английски Sofia International Film Festival. Класически филмов фестивал, без тематичен контекст, представящ най-доброто от съвременното световно кино. Като допълнение след завършването на феста направихме тридневен джазов фестивал в Народния театър – Евро Джаз София. Той просъществува 2 години, след което го пое Джаз FM Радио. Направихме среща с шефовете на няколко културни института и Васко Димитров, директора на радиото. Казах му: „Искаш ли да поемеш този фестивал, аз се уморих, пък и не ми е работа“. Той прие. „Имаш го.“ и така се наляха основите на това, което по-късно прерасна в „София Джаз Пик“. За нас остана само филмовия фестивал. Предостатъчно.

Другото ключово събитие се случи през 2002. Тогава открихме с филма на Данис Танович Ничия земя. Дамяница имаха вино със същото име и ни подкрепиха. По време на фестивала филмът спечели Оскар. Поканихме екипа за закриването с идеята да им връчим първата фестивална награда – кашон с едноименното вино. Дойде продуцентът Марк Баше и взе кашона. Попитах публиката иска ли да имаме истински конкурс през следващата година. Мощно „Да!“ се разнесе в Зала 1 на НДК и така се случи първият международен конкурс на СФФ през 2003 – с жури и награди. Тогава започна и първият конкурс за Наградата Джеймисън, който просъществува 10 години.

Сред основните ни партньори през годините са Столичната община, патрон на фестивала, Националният филмов център, НДК, Програмите МЕДИА и МЕДИА Мундус на Европейската комисия, Британският съвет, Гьоте институт, Френският, Италианският и Американският културен институт, Чешкият център, Фондация „Роберт Бош“, Центърът за изкуства „Сорос“... Сред спонсорите през годините сме работили много добре с „Джеймисън“, „Стела Артоа“, М-Тел, София ауто, Гранд хотел „София“, FPI хотелите, авиокомпаниите „България Ер“ и Суис Ер и много други.

Днес показваме над 250 филма, а гостите са над 300, което си е сериозна цифра за всеки европейски фестивал над средното равнище.


Тери Джоунс и Стефан Китанов

- Би ли споделил няколко неща от историята на София Филм Фест, с които лично се гордееш – хора, филми, събития?

София Филм Фест се наложи като ключово и уважавано събитие във филмовия календар на Европа и света. През 2007 беше включен в програмната статия на „Варайъти“ за 50-те топ световни фестивала, които са важни за киноиндустрията, а през 2010 беше акредитиран от FIAPF като състезателен фестивал със специализиран конкурс. Това постави СФФ на световната фестивална карта. Голямо признание за българското кино въобще!

СФФ се очерта като едно от най-важните културни събития в България, а в София е сред основните събития, представящи града в кандидатурата му за европейска столица на културата. Гостите на фестивала са критерий за качеството и класата му. Малко са събитията, които концентрират такъв интерес от водещите имена в съответното изкуство на момента. През 2005 съвместно със Столичната община учредихме Наградата на София за принос в киноизкуството. Тогавашният заместник-кмет и настоящ кмет на София г-жа Йорданка Фандъкова има решаващ принос за налагането на тази награда, както и за издигане значението на фестивала в културния календар на столицата. Носители на наградата са кинематографисти от цял свят, които в София получиха престижния плакет, изработен от Георги Чапкънов. Сред тях са Вим Вендерс, Рангел Вълчанов, Фолкер Шльондорф, Клаудия Кардинале, Алън Паркър, Никита Михалков, Отар Йоселиани, Хю Хъдсън, Иржи Менцел, Питър Грийнауей, Жан-Клод Кариер, Ян Троел, Джулиано Монталдо, Тери Джоунс, Тони Палмър, Майкъл Пейлин, Руси Чанев, Мики Манойлович и много други големи.

Йорданка Фандъкова и Стефан Китанов

Но още по-важното е, че СФФ представи, преди да е изгряла звездата им, голяма част от хората, които се превърнаха в едни от най-успешните автори на съвременното европейско кино. Сред тях са Кристиан Мунджиу, Ясмила Збанич, Корнел Мундруцо, Стефан Арсениевич, Радивое Андрич, Дейвид Макензи, Алексей Герман младши, Алексей Федорченко, Анна Меликян, Алексей Попогребски, Семих Капланоглу, Йешим Устаоглу, Душан Милич, Лени Ейбрахамсън и много други... Част от тях представиха своите проекти на София Мийтингс, който се превърна в генератор за проекти на талантите на Нова Европа! Когато разлиствам каталозите, се чудя, как сме могли да направим всичко това. Знам отговора: с много любов!

- Имало ли е куриозни случки от фестивала: издънки, спасени на косъм моменти, вълнуващи преживявания, технически гафове?

През годините сме имали доста конфузни ситуации и сме правили грешки, от които не се срамуваме. Те са част от развитието. Важното е да си ги признаваш и да не ги допускаш отново.

Всъщност причина да спрем с организирането на по-големи концерти е гафът с озвучаването на концерта, посветен на 30-годишнината от фестивала в Уудсток. Случи се през 1999. В София пристигна режисьорът на филма Уудсток Майкъл Уодли, носител на Оскар, с извънредната интервенция на авиационния ни партньор Суис Еър. В тогавашния клуб „Индиго“ направихме концерт с много яка програма, в която участваха и „Щурците“. Бяхме се подвели от възможностите на озвучаването на клуба, което се оказа доста под стандартите за осигуряване на качествен звук на рок-концерт, и си е изцяло наша грешка. Но го разбрахме в деня на концерта. Трябваше да отложим събитието с няколко дни. Бяха продадени предварително над 500 билета. Имах чувството, че ще свърша, но след няколко валидола и питиета овладяхме положението. Концертът беше доста успешен и Уодли остана доволен. Но ние спряхме с големите концерти, с изключение на знаменитото парти с Фестивалния Бенд, което си стана традиция.

Майкъл Уодли и Кита 

- Кога започна да ти се чува думата извън България? Как фестивалът бе приет в световния фестивален календар? Как Кита извървя пътя до жури в секции на Кан, Венеция, член на Европейската академия?

Първият фестивал, който погледна по-сериозно на нас, беше Варшавският. Директорът му Стефан Лаудин ми подсказа идеята да поканим в София представители на международни фестивали, които да гледат новите български филми. Това се случи за първи път през 2001. Така още през 2002 български филми почнаха отново да участват в международни кинофестивали. Тогава отидох за първи път в Кан и въобще тръгнах да посещавам важните кинофестивали. Година-две след това ме последва и Мира Сталева, тогава шеф на международния отдел, а днес заместник директор на СФФ, директор на София Мийтингс и вече по-познатото и симпатично международно лице на фестивала. Всеки от нас е извън страната поне една трета от годината...

С пътуванията започнаха да ме канят за жури на различни фестивали, вкл. Венеция, Кан, Карлови Вари, Москва, Висбаден и др. В първите години почти нямаше други българи по фестивалите, с изключение на няколко журналисти. Колегите ме наричаха „one man film country“. Най-незабравимото преживяване беше във Венеция, когато бях член на едно от трите основни журита – за дебюти. Казваше се Опера прима тогава. В журито бяха още директорите на Йерусалим, Гьотеборг, Трайбека и основателят на Петнайседневката на режисьорите в Кан. Най-впечатляващият момент беше един обяд в градината на легендарния хотел Дьо Бан, където са снимани много филми, сред които Смърт във Венеция“. Когато вдигнахме глава от менюто, разбрахме, че сме като в сънищата. На съседните маси разпознах Марио Моничели, Бернардо Бертолучи, Марко Белокио, Сърджан Каранович, Саманта Мортън, Кристофър Хемптън...

Станах член на Европейската филмова академия през 2003. Оттогава посещавам редовно церемониите по връчване на наградите и съм в две журита по номинациите. Членството в академията е голям престиж, но и възможност да си в час с това, какво става в европейското кино, както и да имаш множество важни контакти с неговите автори.


 Стефан Лаудин, Стефан Ухрик, сър Алън Паркър и Стефан Китанов

- Кои са продуцираните от Арт Фест филми, извън най-известните Светът е голям и Гуча? Кои са проектите, които в момента са в развитие? Какво мислиш за субсидиите, копродукциите и ефективните начини да има повече български филми?

През последните 12 години имаме 12 филма като продуцент и копродуцент. Светът е голям е най-успешният, със своите близо 100 фестивала, 30 международни награди, включване в 9-те номинации за Оскар и международното си разпространение. Но ние стоим и зад игралните филми А днес накъде на Рангел Вълчанов, Рапсодия в бяло на Теди Москов, Гуча на Душан Милич, Шоково състояние на Андрей Кошак, документалните Страсти по Леа на Николай Йотов, Хляб над оградата на Стефан Командарев, копродуценти сме на Срещу течението на Златина Русева, също стоим зад късометражните Ритуалът и Втори дубъл на Надежда Косева, с която работим по игралния й дебют Годината на Кукера.

Тук трябва да добавя и двата филма на Тони Палмър, на които бях асоцииран продуцент – Англия, моя Англия и Странната история на Делфина Потоцка или Тайната на Шопен. Повечето ни филми са копродукции и имат участия на международни фестивали и награди.

Имаме още няколко филма, на които бихме станали миноритарни продуценти, ако получат финансиране от НФЦ. Някои от тях са на известни европейски режисьори, които искат да снимат в България. Ще развием тази дейност през следващите 10 години. Това е и един от начините българското кино да бъде част от големите световни фестивали, включително в конкурсите им.

Като бивш плановик имам план за това десетилетие: българското кино да бъде в конкурсите в Кан, Берлин и Венеция, както и да се сдобие с номинация за Оскар. Работим по въпроса :)

Това би се случило, разбира се, ако се изпълнява закона за киното в пълния му обем и държавата оценява огромният капитал, който представляват младите таланти в българското кино. Те са творците на позитивните новини за България в световните медии! Успехите и енергията на новото българско кино трябва да бъде използвано от правителството за изграждане на положителен имидж на страната ни пред света и съответно да бъде приоритет в културната му политика! Киното в момента е водещото изкуство в това отношение. Светът очаква появата на филмите на новата генерация български кинематографисти, която има всички предпоставки да се превърне в нова вълна. Важното е процесът да се оценява, насърчава и развива.

Стефан Командарев, Мики Майнолович и Стефан Китанов

- В добри отношения ли си с българските кинематографисти – между тях има доста явно враждуващи лагери и лобистки интереси, какво мислиш по този въпрос?

Основната ни дейност е правенето на София Филм Фест и София Мийтингс, които имат мисията да представят българското кино пред света, пък и у нас. В тази връзка сме нещо като институция, обединяваща всички български кинематографисти и стоим над моментните конфликти в общността, но когато са застрашени общите ни интереси, реагираме, както се случи със ситуацията с отмяната на чл. 83 от Закона за киното.
 
- В рамките на СФФ отскоро има кинопазар, по примера на големите фестивали – сключват ли се там реални договори?

Пазарът в София е на проекти, копродукционен пазар. На него се търсят партньори и финансиращи организации за подкрепа на създаването на нови игрални филми. Както и се пласират новите български и регионални филми по международни фестивали. Случва се някои от тях да намират международен разпространител в София. Така че нашият пазар се различава от тези в Кан и Берлин с това, че в София не се купуват и продават филми. София Мийтингс е витрината на новото българско кино. Почти всички български филми през последните 10 години, които намериха реализация на международните кинофестивали и получиха награди, стартираха от София! Фестивалът и неговият кинопазар се превърнаха в това, което за Румънската нова вълна е фестивалът в Клуж.
 
- Кога пое менажирането на Дома на киното? Кинокариерата ти е започнала там като програматор – имаш ли някакъв сантимент?

Когато запонах да работя в Дома на киното през май 1992 нямах никакво понятие как се програмира кино. Учех се от Янко Терзиев и начин, по който той програмираше кино „Одеон“ тогава. Той ме посвети и на програмите на Нешънъл Филм Тиътър в Лондон. Още пазя няколко дузини. Постепенно започнах да работя с културните институти в София. Сам рисувах първите програми на киното и лично ги лепях. Офисът ми беше малка стаичка, която служеше за склад на прожекционна техника. Изхвърлих боклуците и я боядисах. Който искаше да се срещне с директора на Дома на киното, трябваше да мине през прожекционната кабина...

Тогава започнах да работя с изключителния Кръстю Бекяров и Янка Митова, която застана на касата. Бекяра до последния си ден остана верен на Дома. Малко след началото в екипа се включи и Румяна Радева и на нея се дължи взискателното отношение към прожекциите. Двете с Янка са в бойния екип на Дома и до днес, а програмата през последните години се прави от Владо Трифонов, който програмира и Киномания. Първият фестивал направихме през август 1992 и се казваше „Световно кино в края на лятото“. Заглавието измисли режисьорът Коста Биков, който беше главен секретар на СБФД тогава. За нас двамата той казва: „Този отбор равен мач няма!“. Много ми помагаше в началото и ме защитаваше. Не бях никак лесен и не се вписвах в правилата, вървях си по своя програма, режим и ритъм.

После с Британския съвет направихме първия Рок Филм Фест. След това, благодарение на тях, заминах за Великобритания със стипендия и изкарах кратък арт мениджмънт курс. Престоят там и особено в Лондон направиха разликата (made the difference), както би се изразил сър Алекс Фъргюсън. Зарядът от острова се отрази на бъдещата програма на Дома на киното през 90-те, който беше пълен със събития, случващи се само там, гости от цял свят и енергия, която зареди много хора в противоречивото време, в което живеехме. Лондон е моят град извън България! Първите ми международни контакти са оттам. Нешънъл Филм Тиътър оформи вкуса ми към кино, а Лондонският фестивал беше първото голямо киносъбитие, което посетих и от което се учех в началото. 


Фестивалният Бенд

Освен рокът в киното, наред с многобройните филмови седмици, ретроспективи и премиери, Домът на киното представи през 90-те за България феноменът Монти Пайтън. Това се случи през 1996. Тери Джоунс дойде лично в София да тества зрителите си на филма The Wind in the Willows, които бяха първата му публика в света... През есента същата година той ме покани на вечеря у тях в южен Лондон. Вратата се отвори и освен Тери разпознах още един усмихнат джентълмен с тенис ракета в ръка – Майкъл Пейлин. Като десерт на другата сутрин направих интервю в дома на Тери Гилиъм...

Паметен беше и пътуващият френски фестивал в края на 90-те. Направихме го с моя добър приятел Фредерик Жюжо, аудиовизуален аташе към Френския културен институт, и Катя Лимончева. 12 френски филма обиколиха 17 български града. С Фред се разминавахме из България, а някъде се и срещахме. Той пътуваше с жена си Вергиния и малката си дъщеря Сара, аз – със старата ни Шкода 105. Тогава открих Кърджали. Фестивалът стартира на 3 март по обед. Залата беше с 800 места, а имаше към 1200 души и поне 500 не можаха да влязат. Едвам стигнахме сцената да открием... На следващата година направихме Британски Филмов Фестивал в София, Пловдив и... Кърджали. Директорът на Британския съвет Кевин Луис така се впечатли от моите разкази за френския фестивал, че дойде лично на откриването. И той откри Кърджали...

През 1995 британският режисьор Тони Палмър дойде в София да снима част от филма си за композитора Хенри Пърсел. Предложи ми да организирам снимките. Направихме го с известния оператор и режисьор Радослав Спасов, който е един от най-близките ми приятели. Така станах продуцент. Регистрирах продуцентска фирма. Пътувах още повече по света. И хоризонтът на мечтите се разшири...
 
- Вече трета година Арт Фест реализира проекта София Филм Фест на път – каква е публиката за некомерсиално кино в България? Положението извън София и по отношение на киносалони, и по отношение на възпитаване на публиката, е драматично. Чувстваш ли се алтернатива на моловия мейнстрийм?

В България публика за европейско и алтернативно кино има достатъчно. Интересът към фестивалите го доказва. Също и броят на тегленията на филми в интернет. Това са хора, които се интересуват от кино. Наша грижа е да ги привлечем в кината. Все още има много да се работи по въпроса.

Пътуващият фестивал е новата ми страст. Всъщност това не е нищо ново. Киното е започнало като пътуващо в края на 19 век. Първите рок-филм-фестивали пътуваха в няколко града. В края на 90-те беше пътуващият френски фестивал в 17 български града... Първият износ на София Филм Фест стана през 2003 – в Бургас, благодарение на мисионерския ентусиазъм на Георги Дюлгеров и огромната енергия на незабравимата Йорданка Ингилизова, която вече не е между нас. Те поеха щафетата. Три години след това ги последваха Пловдив и Боби Лалев. През 2007 направихме галапремиера на „А днес накъде“ на Рангел Вълчанов в Русе на площада пред общината заедно с режисьора и по-голямата част от актьорите. Беше вълнуващо. От 2009 фестивалът се движи из цялата страна, имаме вече повече от 15 града, в част от които няма киносалони. Това е част от проекта „Операция Кино“, който правим заедно с фестивалите в Сараево, Клуж и Истанбул с подкрепата на МЕДИА Мундус и НФЦ. Нещо много смислено. През 2013 ми се ще да сме в над 20 града.


Стефан Командарев, Мира Сталева и Стефан Китанов преди премиерата на

- Кое е най-незабравимото за теб представяне на филм в България?

Преди 2 години представихме в петък вечер в 23.00 Дневниците на Уудсток на Д.А.Пенебейкър в Дома на киното. Бяхме с изпълнителния му продуцент Крис Мулд. Разказахме доста забавни истории. Той – за Джими Хендрикс и цялата одисея около филма на Питър Нийл. Аз – за първите рокфилмфестове, за духа, атмосферата. Почна филмът. Уж трябваше да отида на още две места най-малко. Всички фестивални гости бяха пристигнали. Стотици. Но на екрана вървеше Уудсток, толкова истински. Публиката яко се забавляваше. Като в онова лудо време в началото на 90-те си взехме по бира. И останахме докрай. След втората част попитах публиката, а не искате ли да видите и третата част, планирана за следващия ден. Никой не излезе.

- Как решаваш кой филм да влезе в програмата на предстоящия фестивал?

За международния конкурс е рефлекс. Опитвам се да откривам нови имена. Нова енергия, тема, стил. Дори филмите да са били на някой фестивал преди нас, да не са преекспонирани на много фестивали. През последните години по-голяма част от конкурсната програма е съставена от филми, които са кандидатствали за фестивала. Това е голямо постижение. Означава, че все по-качествени филми кандидатстват. Водещи сейлс компании изпращат цели пакети с филми за СФФ! Откриването на талант е голямо удоволствие. Имайки възможността да избираш, винаги е възможно да сгрешиш. Човешко е. Умората при гледане понякога изтощава сетивата. И въпреки това, опитът и рутината рядко изневеряват. В извънконкурсната програма се стараем да не пропуснем важен за киното на днешния ден филм. Почти не правим компромиси с вкуса. Не се стараем да сме популярни. Мога спокойно да кажа, че сме се опитали да покажем повечето филми-събития на последните години. Каталозите ни са впечатляващи с качество и висок стил на дизайн и публикация. Минаха през три етапа на дизайн. В началото работихме с Пенко и Сотир Гелеви. Първите пет години. Един ден Сотьо ми каза, че иска плакатът на фестивала да бъде с букви. Аз му показах гърба на Монти Пайтън фланелката си: такъв ли? И той веднага реагира, като направи надписа в 3D много преди да се появи Аватар :) Вторият етап беше с дизайнерския екип на сп. „Ритъм” – Албена Драганова и Стефан Попов – Пърси. Каталозите станаха по-класически като форма и съдържание, както и фестивалът. След 7-8 години започнахме да работим с дизайнерите на сп. „Екран”, което вече не съществува, но продължаваме да работим със Сашо Рангелов. А върху основната визия вече втора година работи екипът на Иван Москов и Неделчо Хазърбасанов. Много сме доволни от раздвижването, което настъпи с тяхната намеса, от разнообразието на визия, което имахме през 2012.

Алваро Брехнер, Фридрик Тор Фридриксон, Красимир Иванов, Клаудия Кардинале, Камен Калев, Габриеле Бруненмайер, Стефан Китанов, Огньен Свиличич и Ваня Свиличич

- Случвало ли ти се е наскоро да гледаш филм и да забравиш, че гледаш – да се потопиш в него, ако "да" – кой беше този филм?

Да, три филма. Пина на Вендерс. Бях на световната му премиера в Берлин. След края Вим извади на сцената повечето танцьори, изкара ги на преден план, стоеше винаги зад тях, съвсем скромно. Беше уникално. Другите два филма гледах в София. Имало едно време в Анадола – абсолютна магия, забравяш за какво е филмът, потапяш се в уникалната атмосфера и се оставяш големият майстор да те води, няма значение къде. Третият филм е Меланхолия. Какво ли ще следва след него за Ларс фон Триер? Какво повече? Ще видим догодина.

- Има ли момент, в който да усетиш, че вече си направил всичко възможно по подготовката на следващия фестивал, и очакваш само да започне и/или си доволен, че вече е започнал...

Винаги има какво да се желае в повече. Да не говорим, че в последните години фестивалът се доработва в движение. Преди началото изработвам една програма, която е като библията за целия екип: Кой-кога-какво-как... схемата на работа на фестивала. Колегите ми го наричат „хора-пътища-автомобили”. Никога не успявам да направя тази програма на 100% до началото на фестивала. Винаги я доработвам.

Принципно голямото напрежение е до откриването на фестивала. След това нещата тръгват по програмата. Няма какво много да се направи. Въпреки това трябва винаги да си нащрек и да реагираш при възникнали непланирани ситуации. Но това е в реда на нещата.

След всички тези години, след целия опит, имаме яснота какво трябва да се подобрява, къде сме добри, къде има да се желае още. Не съм от хората, които остават доволни от свършената работа. „I Can Get No Satisfaction”. Знам, че винаги може да е по-добре. Кулминацията на всеки фестивал е Церемонията по награждаването. След това е Концертът на Фестивалния Бенд. Там отпускам цялото напрежение, мога да свиря 3 часа без умора и с много кеф.

Много от нещата, които разказвам, нямаше да се случат, ако до мен не беше жена ми Илиана. Винаги ме е подкрепяла и отменяла вкъщи и се е грижила за израстването на дъщеря ни, докато аз пътувах и правех фестивали и филми...

- Снимаш ли местата, на които се налага да пътуваш; кои са най-незабравимите образи – може би не на снимки, но в паметта ти...

Киното ми даде изключителната възможност да посетя много места по света, където надали бих отишъл при нормални обстоятелства. Страшно съм благодарен за този шанс. Най-много километри навъртях със Светът е голям. Бях къде ли не с филма. В първата година се редувахме с режисьора Стефан Командарев, после основно пътувах сам. Случвало се е да обиколя земята с едно пътуване: първо в Аржентина, Мар дел Плата, после – в Индия, Колката. Всичко това за две седмици. Но две пътувания се открояват с уникалните впечатления, които местата провокираха: Америка (Ню Йорк и Калифорния) и Кападокия. И на двете места наехме кола и обикаляхме. Много обичам да шофирам. И да звучи любимата ми музика. Най-впечатляващият трип беше из Дивия Запад. За пет дни видяхме Долината на смъртта и Забриски пойнт, пустинята Мохаве, Гранд Кениън, Монюмент Вали, кактусовите палми в Аризона, Джошуа Трий над Палм Спрингс, спахме в мотел-фургон като от филмите, после Сан Франциско, Биг Сур... голямо удоволствие.
Пълен съм със снимки. Същото е и в Кападокия. Неземно място. Приказка.


Вим Вендерс и Стефан Китанов мечтаят за Джими Хендрикс

- Най-емоционалната и незабравима среща с известен кинотворец?

Вим Вендерс има една уникална книга. Казва се „Веднъж“ (Once). Там той разказва кратки истории, които илюстрира с по няколко снимки. Всяка история започва с „Веднъж...“. И аз в този стил имам една история: „Веднъж пътувахме с Вим из България. Беше при второто му гостуване. Тъкмо бяхме закрили със „Снимки в Палермо“. На сутринта тръгнахме към Ковачевица. Минах да ги взема с жена му Доната през Гранд хотел „София“. Тръгнахме. Вим беше отпред. Отзад седяха Доната и Илиана. Като излязохме от София включих моя iPod, 30 гигабайта, пълен с моята музика. Неусетно казах:„Ако случайно сте далеч и искате да си спомните за Кита, пуснете „Strangest Tribe“ на Пърл Джем и Кита е с вас“. След няколко мои парчета, Вим включи своя iPod, 160 гигабайта, пълен до дупка, и почна: „Ако, драги Кита, си далеч и искаш твоят приятел Вим да е близо до теб, пусни това парче и така ще бъде“... и зазвуча  „I’m Your Man” на Ленард Коен. Доната, която е професионален фотограф, направи няколко снимки от този поздравителен концерт с моя любителски апарат. Беше невероятно. Не усетихме как стигнахме до къщата на Славчо (Спасов).“

- Мечтал ли си да бъдеш "пред кулисите" в киното – не като продуцент, мениджър и фестивален директор, а като актьор или друга творческа длъжност – режисьор, сценарист?

Бил съм актьор в няколко филма. Не особено добър. Не се взимам насериозно. Никога не ми е хрумвало, че мога да се занимавам с режисура, макар да режисирам голяма част от фестивала и непрекъснато да импровизирам. В този смисъл там съм режисьор, сценарист и актьор. Иначе извън сценария на документалния филм на Митака Митовски за ФСБ не ми се е случвало, пък и не съм усещал потребност да се проявявам в такова амплоа, поне засега.


Маргарита Радева, Мира Сталева, Кирил Лозанов и Йорданка Фандъкова

- Много ценен фактор в Арт фест е екипът - как го подбираш, сподели няколко думи за него :)

В началото бях сам на улицата с една китара. През 90-те правехме събитията с много малък екип, който извън щата на Дома на киното се събираше сезонно. От 2001 обаче започнахме да правим нещата по-професионално. Постепенно се оформи екип, в който ключовите фигури бяха Марги (Маргарита Радева), Мира (Станимира Сталева) и Кико (Кирил Лозанов). Марги движеше целия офис и координацията на продукциите. Мира – международната дейност, която промени облика и мащаба на фестивала. Кико – финансите и управлението на екипа. Всеки от тях няма аналог за позицията си в България. Постепенно в екипа влязоха Вихрена Нинова, Йорданка Сапаревска, Петя Митева, Светла Дамянова, Ивайло Вутов, Лора Трайкова, Деница Езекиева... Работили сме с Галя Крайчовска, Преслава Преславова, Андроника Мартонова, Явор Цветанов, Катя Лимончева...

 

Основният критерий е да се посветиш на работата – емоционално и съзнателно. И да си малко луд, за да ти хареса. Има една работа за вършене, свършваме я и се прибираме по домовете, независимо колко е часът. Накрая е задължителният разтоварващ купон с Кита и Пешето, Фестивалния Бенд или Зиг... Екипът се оформи преди 10 години. Но само с фестивала беше невъзможно да се задържи през цялата година. Затова започнахме да се занимаваме с продуциране и дистрибуция на филми, поехме менажирането на Дома на киното и направихме пътуващ фестивал... През годините сме работили с много хора. Някои от тях бяха целогодишно, но за кратко време. Други – само по времето на фестивала, когато екипът нахвърля 100 души. Основните хора се задържаха. Само Марги я няма... Отиде си от този свят след едно незавършено пътуване... Наградата на Europa Cinemas за „Най-добър мениджър за 2012 година” е за целия екип и най вече за нея!

Добави коментар в Facebook



Отличеният с Голямата награда на журито в Кан „Чудесата” на италианката Аличе Рорвахер ще очарова публиката на София Филм Фест

„Всичко беше една голяма изненада – самият факт, че филмът беше в програмата на Кан, а и поканата да се върна обратно няколко дни, след като го бяхме представили. Знаех, че получаваме награда, но не ми казаха коя е. Бях много изненадана и страшно щастлива – все още съм в облаците”, споделя режисьорката на пресконференцията след награждаването на един от най-авторитетните фестивали в света.

Трите аса на световното кино на 19-ия София Филм Фест

„Златната палма” от Кан, „Златната мечка” от Берлин и „Златният лъв” от Венеция с българска премиера в София!

Революционният фестивален хит „Племето” ще разстресе публиката на 19-ия София Филм Фест

Зашеметяващият дебют на украинския режисьор и сценарист Мирослав Слабошпицки е сред акцентите в програмата на тазгодишния Международен София филм фест.

Носителят на „Златен глобус” „Левиатан” на Андрей Звягинцев е сред гала премиерите на 19-ия СФФ

След триумфа си на наградите „Златен глобус” (отличен като най-добър чуждестранен филм), и чудесното представяне на най-престижните международни кинофоруми - приз за най-добър сценарий в Кан, за най-добър филм в Лондон, най-добър чуждестранен филм в Мюнхен, номинация за БАФТА, номинация за „Оскар” за най-добър чуждоезичен филм - новият руски филмов шедьовър ще зарадва и българската фестивална публика.

Филмът на Раду Жуде „Aferim!”, копродукция между Румъния и България – в конкурсната програма на 65-ото Берлинале

Заедно със „Защо аз” на Тудор Джурджу и „Никой не иска нощта” на Изабел Коишет, това е третият филм с българско участие, който представя страната ни в Берлин в годината на честване на 100-годишния юбилей на родното ни кино

„Досието Петров” на Георги Балабанов открива 19-ия София Филм Фест

Носителят на „Оскар” и сценарист на филма Жан-Клод Кариер пристига в София специално за премиерата.

12-ото издание на конкурса за късометражно кино Jameson Short Film Award

През 2015 година очакваме нови предизвикателства с Наградата ДЖЕЙМИСЪН за български късометражен филм

СОФИЯ – ТВОРЧЕСКИ ГРАД НА КИНОТО НА ЮНЕСКО

Столицата на България е един от петте световни градове на киното и чества по достоен начин 100-годишния юбилей на българското кино на 13 януари 2015

2015 – ГОДИНАТА, В КОЯТО БЪЛГАРСКОТО КИНО НАВЪРШВА 100!

От 2005 година, по инициатива на Националния филмов център, на 13 януари – датата на първата публична прожекция на филма на Васил Гендов „Българан е галант”, българската филмова общност чества своя професионален празник. В началото на 2015 година се навършва един век от това събитие. Отбелязването на този важен юбилей ще продължи през цялата 2015 година с различни инициативи

Българска копродукция открива БЕРЛИНАРЕ!

Филмът на Изабел Коишет „Никой не иска нощта” с участието на Жулиет Бинош и Гейбриъл Бърн ще открие 65-ото издание на престижния кинофорум Български копродуценти са компанията „One More Movie”

„Срещи на сляпо” - носителят на три награди от София Филм Фест 2014 е специален киноакцент през месец декември

Грузинският филм на екран у нас напомня на всички, че март и 19-ия София Филм Фест са много близо

Филмови дни ЛУКС от 9 до 11 декември в Дома на киното

Трите филма финалисти за наградата ЛУКС на Европейския парламент (LUX Film Prize) ще бъдат показани от 9 до 11 декември в Дома на киното в София - ВХОД СВОБОДЕН

"1989" - уникална, ЕДИНСТВЕНА прожекция в България

Документалният филм на Андерс Остергард и Елизабет Рач, с който се открива Международния фестивал за документални филми в Копенхаген - CPH:DOX ще бъде прожектиран едновременно в 59 града в цяла ЕВРОПА

"Златната раковина" от Сан Себастиан 2013 "ЛОША ПРИЧЕСКА" - венецуелски филм в Дома на киното

Не пропускайте филма "ЛОША ПРИЧЕСКА" - от 10 октомври в Дома на киното

Три български филма в конкурсните програми на МФФ Варшава 2014

"Съдилището", "Урок" и "Чичо Тони, Тримата глупаци и ДС" са стартирали от СОФИЯ МИЙТИНГС в рамките на София Филм Фест

Призив за освобождаването на Олег Сенцов

Олег Сенцов, който подкрепяше Евро Мейдан протестите в Киев и който се обяви против анексирането на Крим от Русия, беше арестуван от Тайните служби за сигурност на Руската федерация в дома му в Симферапол на 10 май и транспортиран в Москва, където все още лежи в ареста и очаква да започне процеса, който беше насрочен за 11 октомври

OPEN CALL FOR SUBMISSIONS

The 19th edition of Sofia International Film Festival will take place between 5th and 15th of March 2015 in Sofia, Bulgaria. You are welcome to submit your films online

CALL FOR APPLICATIONS

The 12th Sofia Meetings will take place from 12th till 15th March 2015 in the framework of the 19th Sofia International Film Festival /5th – 15th March 2015/.

"Урок" е селектиран в Конкурсната програма на Международния филмов фестивал в Токио

Филмът на Кристина Грозева и Петър Вълчанов с награда от София Мийтингс 2013 е селектиран в един от най-престижните световни фестивали категория "А" - Токийския

НАГРАДА за "Урок" на Петър Вълчанов и Кристина Грозева в конкурса "New Directors" в Сан Себастиан

"Урок", стартирал от София Мийтингс и представен през март 2014 на закрита прожекция в София, беше в състезание на един от най-престижните международни фестивали, категория "А"

21-ви международен кинофестивал „Златен памук“ в Адана

100-годишнината на турското кино се чества през цялата 2014 година. Скъп подарък за юбилея направи най-успешният съвременен турски режисьор Нури Билге Джейлан, спечелвайки Златна палма в Кан със снимания в неземната Кападокия „Зимен сън“. Само 250 километра на юг се намира Адана, градът на знаменития едноименен кебап, но и известен с памуковите плантации в близост. Тук се състоя 21-то издание на международния кинофестивал „Златен памук“

Премиера на българския филм "ТРИ ДНИ В САРАЕВО" в Дом на киното

На 30 септември от 19 часа, Дом на киното ще отвори широко врати за премиерата на филма от България "Три дни в Сараево" на режисьора Николай Тодоров

Олег Сенцов е почетен член на журито на 62-ото издание на филмовия фестивал в Сан Себастиан

Украинският режисьор ОЛЕГ СЕНЦОВ, арестуван през май от федералните служби за сигурност на Руската федерация заради активната му позиция в Евромайдан, все още е в затвора в Москва

ДИСКУСИОНЕН КЛУБ „София Филм Фест за учащи” Есен 2014

Есенният семестър на дискусионния клуб включва 12 европейски и световни заглавия, повечето от които участвали в София Филм Фест и Киномания, и стартира на 18 септември!

Арт Фест, Дом на киното и Netcinema.bg представят „ФРЕНСКА ПРИКАЗКА” на режисьорката Аньес Жауи

За ПЪРВИ ПЪТ в България филм ще се разпространява едновременно на кино и онлайн!

“Жената от фара” на Ана Китанова – в конкурсната програма на три международни кинофестивала

Късометражният филм на Ана Китанова “Жената от фара”(22 мин.), след успешното си участие на София Филм Фест тази година, е селектиран в конкурсната програма на престижните международни фестивали “Avvantura Festival Film Forum” в Задар, Хърватска, “Drama International Short Film Festival” в Драма, Гърция и Tofifest в Торун, Полша.

CentEast 2014 - submit your work-in-progress!

The call for works-in-progress from Eastern Europe to participate in CentEast Warsaw-Moscow is now open! The deadline for submissions is Friday, 5th of September 2014.

Българско участие на фестивала Сан Себастиан

4 български филма като част от ретроспективата с 50 филма от Източна Европа:“Писмо до Америка”, “Източни пиеси”, “Георги и пеперудите”и “Ритуалът” в омнибуса “Поколение: Изгубени и намерени”.

"Урок" на Петър Вълчанов и Кристина Грозева ще се състезава за наградата в конкурса "New Directors" на филмовия фестивал в Сан Себастиан

Българският филм "Урок", пълнометражен дебют на Кристина Грозева и Петър Вълчанов, беше показан през март на закрита прожекция в рамките на София Мийтингс и сега получава възможност да се състезава на един от най-престижните международни фестивали, сред 14-те акредитирани от FIAPF с категория "А"

За старата компания в Дома на киното и Тери Джоунс, който още не беше девствен...

Бяхме голяма компания. Всички студенти на по 20-24 години. Идвахме в Дома на киното дори когато не бяхме на работа. Защото ни беше добре заедно – да гледаме филми, да спорим, да се забавляваме, да късаме билети, да лепим плакати. Аз, Мира, Веси, Ради, Дани, Калин, Крум, Григори, Тишо, Влади, Ицо.... Все приятели от класа! Така ни свари и Монти Пайтън Фест през май 1996-та.

Комедийното събитие на 2014 – на кино в Дома на киното

Светлана Комогорова – Комата в момента работи по превода на спектакъла, и използвахме възможността да я поразпитаме за някои неща, свързани със страстта й „Монти Пайтън”

Следващата сесия на Residence du Festival в КАН ще се проведе от 2 март до 15 юли 2015

Residence du Festival всяка година приветства десетки млади режисьори, които работят по първия или втория си пълнометражен филмов проект в две сесии с продължителност четири месеца и половина (от 1-ви октомври до средата на февруари, а от края на февруари до средата на юли)

Berlinale Talents 2015 - Talent Press - КАНДИДАТСТВАНЕ

Berlinale Talents, Гьоте Институт и ФИПРЕСИ канят млади филмови критици в Берлин през 2015

MONTY PYTHON Live (mostly) на екран в България

Внимавайте в картинката! Уникалното шоу с продължителност 2 часа и 30 минути ще бъде показано ексклузивно в Дома на киното и в програмата „София Филм Фест в парка - Маймунарника” от 31 юли до 19 август

ПЕТИЦИЯ ЗА ОСВОБОЖДАВАНЕТО НА ИРАНСКАТА РЕЖИСЬОРКА МАХНАЗ МОХАМАДИ

Махназ Мохамади, иранска режисьорка и борец за правата на жените, е осъдена на 5 години затвор с обвинение в "заговор срещу държавната сигурност" и "пропаганда против режима" в Техеран

Отиде си професор Владислав Икономов...

Отиде си професор Владислав Икономов – изключителен творец и човек, страхотен преподавател и добър приятел...

Не пропускай "КУТИЯ за ХРАНА" - на кино!

От 13 юни - дебютният филм на Ритеш Батра с участието на звездата на индийското кино Ирфан Кан "КУТИЯ за ХРАНА" - на кино в Cine Grand, Дома на киното, Евросинема и кино "Одеон"

Любовта идва неочаквано... с "КУТИЯ за ХРАНА"! Не пропускай своята... от 13 юни по кината

Храната е удоволствие, храната е енергия, тя е връзката ни с природата. Някои народи имат по-специални традиции – във века на технологиите Ви предлагаме среща с нещо познато, лично, естествено и истинско като храната, поднесена и приета с чувство!

АНИМИРАНА АЗБУКА от А до Я - в Дома на киното

ЧЕСТИТ ПРАЗНИК на БЪЛГАРСКАТА ПРОСВЕТА и КУЛТУРА и на СЛАВЯНСКАТА ПИСМЕНОСТ!

Руските тайни служби арестуваха украинския кинорежисьор Олег Сенцов, носител на наградата на София Мийтингс за най-добър проект, в обвинение за тероризъм

Известният режисьор Олег Сенцов, участник в движението Евромайдан, бе отвлечен в родния си град Симферапол (Крим) от тайните служби на Руската федерация на 11 май 2014 година.

Избрахме филма, който получи Наградата на Младите Зрители на Европейската филмова академия

Заедно с децата от 17 града в цяла Европа, на 4 май София беше участник за втора година в специалния Филмов ден на Младата Публика, организиран от ЕФА

СОФИЯ участва във връчване Наградата на МЛАДИТЕ ЗРИТЕЛИ на Европейската филмова академия

Европейската филмова академия и Международният филмов фестивал София Филм Фест отправят покана към младите зрители, които имат уникалния шанс да изберат носителя на Наградата на младата публика на Европейската филмова академия - 4 МАЙ - 13.00 - 19.00 - ДОМ НА КИНОТО

Международния филмов фестивал в Одеса стартира кампания за набиране на средства

Кампания за набиране на средства в Indiegogo с цел подкрепа на националния конкурс и неговата организация в рамките на Международния филмов фестивал в Одеса

Софийски фестивал на науката

От 8 до 10 май в Театър София и парк Заимов се провежда СОФИЙСКИЯ ФЕСТИВАЛ НА НАУКАТА

Почина австрийският режисьор Михаел Главогер

С неговата неочаквана смърт се отваря огромна пропаст в същността на киното в Австрия - споделят негови колеги. Поклон и светла му памет...

Шанс за киноманите от „София Филм Фест за учащи” - Младежкото жури във Венеция ги очаква!

За поредна година Домът на киното е избран от Европа Синемас да участва в селекцията на Младежкото жури на един от най-авторитетните фестивали в света – Венецианския!

Български триумф на 14-ия кинофестивал във Висбаден

Павел Веснаков отнесе 70 000 евро от Фондация "Робърт Бош" за новия си късометражен филм

Заповядайте на курс "КУЛТУРА на РЕЧТА"

КУРСЪТ е за всеки, който проявава интерес – медийни и публични личности, тв и радио журналисти, политици, адвокати, водещи, лектори, търговски представители, брокери и всички, за които говорните умения са важна част от професионалната им реализация

Специални гости на Фестивал МИЛЕНИУМ в Брюксел

Филмовият фестивал МИЛЕНИУМ е подкрепян от екипа на Обединените нации в Брюксел, както и от програмата за развитие на Обединените нации

Луис Миняро: „Разглеждам киното като илюзия, като фантазия, като игра”

Специално интервю за 18-ия Международен филмов фестивал "София Филм Фест" на режисьора на "Падаща звезда" Луис Миняро

БИЛЕТ за кино през Април @Дома на киното - София Филм Фест BEST

Best of the Fest в програмата на Дома на киното - за прожекциите ще важат билетите в "can"-че за София Филм Фест. Очакваме Ви!

Р А Н Г Е Л

"Според мен общуването с Рангел Вълчанов трябва да се признава за висше кинообразование... По случай неговата 80-годишнина дълго се опитвах пред белия лист да намеря думите, с които да изразя моето преклонение пред Маестрото... "

Best of the Fest @Дома на киното

Специални прожекции на фестивални филми в Дома на киното, за всички тях ще важат билетите в "can"-че за София Филм Фест!

Ключови реплики на звездите от "Ало, Ало" пред София Филм Фест

Ключови реплики на звездите от култовия британски сериал "Ало, Ало" Гай Сайнър, Вики Мишел, Ричард Гибсън, Ким Хартман, Сю Ходж и Артър Бостръм

Звездите от "Ало, Ало" за София Филм Фест

Вдъхновяващи думи от звездите на култовия британски сериал "Ало, Ало" Гай Сайнър, Вики Мишел, Ричард Гибсън, Ким Хартман, Сю Ходж и Артър Бостръм

Актьорите от култовия сериал "Ало, Ало" са гости на София Филм Фест днес в Дома на киното

ПРЕДСТОИ още една среща с Гай Сайнър, Вики Мишел, Ричард Гибсън, Ким Хартман, Сю Ходж, Артър Бостръм и мениджъра им Кийт Падингтън Ричардс - ДНЕС, от 16,00 часа в ДОМА НА КИНОТО!

Допълнителни прожекции в програмата на София Филм Фест

Вижте кои филми ще имат допълнителни фестивални прожекции в Дома на киното и Евросинема

Звездите от "Ало, Ало" са гости на София Филм Фест днес в Люмиер

Специалните гости от "Ало, Ало" Гай Сайнър, Вики Мишел, Ричард Гибсън, Ким Хартман, Сю Ходж, Артър Бостръм и мениджъра им Кийт Падингтън Ричардс

Best of the Fest продължава в Cinema City

Скърбим за Бауми!

Един от последните мечтатели в киното напусна този свят на 18 март 2014.

Артистите от неостаряващия английски сериал "Ало, ало!" идват на 18-ия София Филм Фест

Публиката ще се срещне със своите любимци след прожекцията на "Завръщането на "Ало, Ало!" на 20 март, в кино Люмиер, в 20:30 часа! Още една прожекция и среща - на 21 март, от 16:00 часа в Дома на киното!

Късометражен маратон с вход свободен в НАТФИЗ утре

Цял ден в компанията на късометражни заглавия от цял свят!

НАГРАДИТЕ на 18-ия международен филмов фестивал София Филм Фест

„Срещи на сляпо” (Грузия) на режисьора Леван Когуашвили спечели Голямата награда "Фокусфокс"

Гийом дьо Сей с няколко "Уроци по хармония"

Продуцентът ще разкаже повече за филма днес в 21:00 ч в кино Одеон

Проект на "София Мийтингс" днес с премиера в Дома на киното

Продуцентът Сол Бонди представя „Младежи” в 16:00 ч

Филм-събитие във фестивалната програма „Катедрали на културата” 3D

Не пропускайте уникалния проект на Вим Вендерс, който идва на София Филм Фест непосредствено след премиерата си на Берлинале

Международен апел за солидарност с украинските кинофестивали

Ние сме дълбоко загрижени за ситуацията в Украйна. За нашите приятели, които правят кинофестивали в Украйна, 2014 със сигурност ще бъде доста трудна година, и ние изразяваме нашата солидарност с тях.

Испанска "Падаща звезда" днес в Дома на киното

Продуцентът Луис Миняро ще представи лично своя дебютен режисьорски филм

Среща с Ален Байне в НАТФИЗ

Заповядайте на среща, уъркщоп и прожекция на филм на световноизвестния арт директор в кинозалата на НАТФИЗ в понеделник. Вход свободен!

Българският филм в Международния конкурс с две прожекции днес

Константин Буров ще представи "Отрова за мишки" на късната - в 18:30 в Дома на киното

Горан Маркович отново е гост на София филм фест

Ако сте пропуснали първата прожекция на "Фалшификаторът", днес може да изгледате филма в присъствието на неговия режисьор

Махмут Фазъл Чошкун свири „Йозгат блус” днес в кино Одеон

Заповядайте в 18:30 ч за да се насладите на филма от Балканския конкурс

Кино и Вино в програмата на 18-ия София Филм Фест

Специална селекция на София Филм Фест и Домейн Бойар - впечатляващи филми и вина

Филмовите и винените изкушения в програмата "Кино и Вино"

Вижте съчетанието от филмиови заглавия и прекрасни вина, които София филм фест поднася заедно с Домейн Бойар

Втори шанс за "Срещи на сляпо" в присъствието на Леван Когуашвили

Днес грузинският режисьор представя филма си в Дома на киното

„Нежни терористи” превземат фестивала в четвъртък

Иван Остроховски - словашкият режисьор на документалния филм, пък ще обясни на зрителите какви са исканията им в Euro Cinema в 21:15 ч

Евгени Гиндилис води "Дубровски" днес в Дома на киното

Продуцентът ще представи филма си преди прожекцията му от 18:30 ч

Марк Баше и Чедомир Колар предлагат "Кутия за храна" на зрителите в четвъртък

Продуцентите представят любовната история в кино Люмиер на 13 март в 20:30 ч

Джей Тейлър представя "Лоното" довечера в Дома на киното

Продуцентът на филма от Международния конкурс е сред гостите на 18-ия София Филм Фест

Доминик Шприцендорфер представя "Електро Москва" в Euro Cinema днес

Прожекцията на филма е от 18:45 ч

Майторски клас на Густав Дойч във вторник

Заповядайте на срещата с режисьора на "Шърли: Представа за реалност" след прожекцията утре, 11 март, от 10 ч в Дома на киното

Отворени събития, уъркшопи и лекции на 11-ото издание на София Мийтингс

Каним всички кинопрофесионалисти, студeнти по кино, визуални изкуства, реклама и медии!

Днес стартира Балканският конкурс на 18-ия София Филм Фест

Коста Джорджевич, Лусин Динк, Игор Иванов, Горан Маркович, Марко Шантич и Томи Салковски представят филмите си лично пред фестивалната публика

Откриваме документалния конкурс в Euro Cinema в неделя

За първи път SIEMENS осигурява наградата за най-добър документален филм

Интервю с Елени Кристодулу, продуцент на "КЪСМЕТ"

Разговаряхме с директора на продукция на "Късмет" за темите на този интригуващ документален филм

Нина-Мария Паскалиду и Елени Кристодулу се срещат със зрителите на премиерата на своя "Късмет"

Режисьорката и директорката на продукция представят лично документалния си филм днес, 8 март, в кино Люмиер

Константин Лопушански представя "Ролята" в неделя

След утрешната прожекция на филма, заповядайте на разговор с режисьора в зала МАТТИ’Д в 12:30 ч

Списък на пресконференциите на 18-ия София Филм Фест

На вниманието на колегите ни журналисти предлагаме списък с пресконференциите, които ще се състоят в рамките на 18-ия София Филм Фест и заявка за интервюта.

Янош Сас представя "Голямата тетрадка" на 8 март в Дома на киното

Унгарският режисьор е сред гостите на 18-ия София Филм Фест

Български акценти в първия фестивален уикенд

Пет български продукции от програмата на 18-ия София Филм Фест ще бъдат прожектирани в зала „Люмиер”

Фестивалът „Милениум” гостува на 18-ия София Филм Фест

Международният филмов фестивал „Милениум” е създаден от Златина Русева и Любомир Георгиев през 2009 г. в Брюксел. Той представя филмите на независими творци, които са чувствителни към големите цели на нашето време, определени от ООН през 2000 г. като Целите за развитие на хилядолетието.

"Sleeping Dogs" с премиера на 18-ия СФФ

Филм с български продуцент, номиниран за Британските филмови награди за независимо кино 2013

Музикалният екран на София Филм Фест 2014 ще „излъчва” на живо цяла седмица партита

От 7-и до 13-и март зала Matti’D над кино „Люмиер” ще бъде сцена за разнообразни концерти с вход свободен!

Диплом Special Mention за филма на Светослав Драганов "Живот почти прекрасен" на ZagrebDox

Светослав Драганов с награда от Загреб

София Филм Фест за учащи и пенсионери...

...или как да гледате над 60 филма за 15 лева, ако сте млади или възрастни

Новият проект на Мира Форнай ще бъде представен на София Мийтингс

Screen Daily - Новите филми на Мира Форнай, Раду Жуде и Стефан Командарев са сред проектите, които ще бъдат представени на поредното издание на София Мийтингс (13-16 март 2014)

18-и Международен филмов фестивал София Филм Фест

Основна информация за акценти в програмата на 18-ия София Филм Фест

Дебютният филм на Душан Ханак „322” дава старт на програмата „Чехословашката Нова вълна. 1969. Забранените филми” на 28 февруари в Дома на киното

Известният режисьор ще получи Наградата на София на Столичната община за приноса си към изкуството на киното

Единадесет завладяващи кино разказа, вдъхновени от историята и реалността, ще мерят сили в Документалния конкурс на 18-ия СФФ

За първи път SIEMENS осигурява наградата и подкрепя документалния конкурс на София Филм Фест

Домът на киното представя уникална програма от 8 „забранени филма” на Новата вълна в Чехословакия

Създадени през 1969, филмите виждат бял свят едва след 20 години. „Чучулиги на конец” на Менцел печели Златна мечка в Берлин през 1990. Водещият словашки режисьор Мартин Шулик ще представи лично документалният си филм „25 от 60-те или Чехословашката нова вълна”. Стартът е на 28 февруари със специален гост знаменитият словашки режисьор Душан Ханак, който ще получи Наградата на София на Столичната община и ще представи лично своя филм „322” (1969)

Режисьорът Георги Дюлгеров ще получи Наградата на София на Столичната община на 18-ия София Филм Фест

Проф. Георги Дюлгеров е един от най-популярните и обичани режисьори в българското кино. Много от неговите филми отдавна са част от златната класика в родното кино, а „Авантаж” (1977) и до днес остава българският игрален филм с най-високо отличие от международен кинофестивал – „Сребърна мечка” (1978) в Берлин

За наградата от "Домейн Бойар" ще се борят десет филма в Балканския конкурс на СФФ

Десет филма ще се борят за наградата в Балканския конкурс на 18-ия СФФ, осигурена по традиция от „Домейн Бойар”. Наградата в Балканския конкурс ще бъде избрана от следното жури: грузинският режисьор Каха Кикабидзе, фестивалният директор и програматор от Индия Сриниваса Сантанам и българският актьор Стефан А. Щерев

Три филма-акценти от програмата на 18-ия София Филм Фест

„Уроци по хармония” на Емир Байгазин / „Спусната завеса” на Джафар Панахи / „Позиция на дете” на Калин Петер Нецер

Вземи своя БИЛЕТ, избери своите филми!

От 21 февруари можеш да имаш БИЛЕТ за София Филм Фест. Програмата е вече ясна, филмите са на път, гостите – също! БИЛЕТ! Можеш да си го купиш отвсякъде, може да те заведе навсякъде!

Международното жури на 18-ия София Филм Фест

Руският продуцент и режисьор Александър Роднянски оглавява респектиращо жури, което ще оценява филмите от международния конкурс за първи и втори филми и конкурса за Наградата Джеймисън. В журито са още продуцентите Чедомир Колар и Александър Рис, режисьорката Лусин Динк и актрисата Силвия Петкова

Международният конкурс на 18-ия София Филм Фест

За участие в Международния конкурс на 18-ото издание на София Филм Фест кандидатстваха стотици първи и втори филми от всички континенти. Имаше заглавия от Зимбабве, Венецуела, Куба, Колумбия, Австралия, Нова Зеландия, Виетнам, Филипините, Мароко, Гватемала, Шри Ланка, Камбоджа, Коста Рика, Гвинеа Бисау, Бангладеш... Повече от два месеца отне селекцията, докато се стигна до избраните 12 филма, повечето от които са дебюти на режисьорите

Още три филма акценти в програмата на 18-ия София Филм Фест

„Руини” на Майкъл Коди и Амиел Къртин-Уилсън / „В разцвет” на Нана Еквтимишвили и Симон Грос / „Златната клетка” на Диего Кемада-Диес

Три филма-акценти от програмата на 18-ия София Филм Фест

„Мьобиус” на Ким Ки-Дук / „Моето куче Килър” на Мира Форнай / „Ида” на Павел Павликовски

За първи път „Фокус Сърбия” на София Филм Фест

Новото сръбско кино ще дефилира в София, предвождано от „тежката артилерия” режисьори Горан Паскалевич и Горан Маркович и най-големите си актьори Мики Манойлович и Лазар Ристовски сред 15-те гости от съседна Сърбия

„Трудно е да бъдеш Бог” на Алексей Герман

Фестивалната публика ще има възможност да види последния филм на Алексей Герман „Трудно е да бъдеш Бог”

„Нимфоманка” със световна премиера на Берлинале 2014

София Филм Фест е първият фестивал в света, който представя "Нимфоманка", заедно с пълна ретроспектива на Ларс фон Триер

"Чест" на Павел Веснаков - с Голямата награда от Клермон-Феран

"Чест" получи Голямата награда на журито в международния конкурс на Фестивала за късометражно кино в Клермон-Феран, Франция

„Ролята” на Константин Лопушански

Режисьорът е специален гост на фестивала и ще представи лично най-новия си филм в София

„ШЪРЛИ: Представа за реалност” на режисьора Густав Дойч

Картините на един от най-влиятелните живописци в новата история на изкуството ЕДУАРД ХОПЪР оживяват като „на кино”

12 кандидати за наградата Jameson на СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ 2014

На 4 февруари вечерта, след продължително обсъждане на всички 90 кандидатстващи филми, селекционната комисия определи 12 финалисти

Три филма на италианския киномайстор Паоло Сорентино ще бъдат показани на 18-ия София Филм Фест

„Великата красота” - носителят на „Златен глобус” за чуждоезичен филм и на четири приза от Европейската филмова академия – най-добър европейски филм на 2013 година, най-добър режисьор (Паоло Сорентино), най-добър актьор (Тони Сервило) и най-добър монтаж (Кристиано Травальоли) е една от гала прожекциите на София Филм Фест 2014

18-и Международен филмов фестивал София Филм Фест

Международният филмов фестивал СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ (Sofia International Film Festival), едно от водещите културни събития в кандидатурата на София за европейска културна столица, ще събере своите зрители за 18-и път през месец март

ГАЛА ПРЕМИЕРИТЕ в Зала 1 на НДК на 18-ия София Филм Фест

Много са заглавията-изкушения, които ще фокусират вниманието на публиката през март. Сред тях има няколко, които ще поканят публиката в най-голямата кинозала на Балканския полуостров – Зала 1 на НДК

"Големите награди" в програмата на 18-ия София Филм Фест

Рубриката „Големите награди” по традиция представя филмови заглавия, носители на наградите за най-добър филм от престижни международни филмови форуми през изтеклата година

Горан Паскалевич ще получи Наградата на София на Столична община

Сръбският режисьор ще представи у нас най-новия си филм „Когато се съмне/When Day Breaks”

С ексклузивна прожекция на „Съдилището” на Стефан Командарев се открива 18-ия София Филм Фест

След представянето си на фестивала, най-новият филм на Командарев ще се завърти в кината през октомври

Жури на младите киномани

Март наближава, и София Филм Фест ОТНОВО ще има своето Младежко жури. А ето и условията, които трябва да бъдат изпълнени...

ЛАРС ФОН ТРИЕР ПРЕДИ НИМФОМАНКА

Ретроспектива на провокативния датски режисьор очаква зрителите на 18-ия СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ

Награди и международно признание за филма „БАЩА”

Анимационният документален филм „Баща”, чиято международна премиера беше в рамките на 16-ия София Филм Фест в конкурса Jameson Short Film Award, вече пътува по света – показван е на над 100 фестивала и има 26 награди

В очакване на "Нимфоманка" - трейлърът

Ларс фон Триер проследява „сексуалната еволюция на една жена от 0 до 50 годишна възраст”. В новия му провокативен филм има „много секс и много философия”.

Добрата история има нужда и от добър разказвач!

АРТ ФЕСТ и ДОМ НА КИНОТО организират курс "КУЛТУРА НА РЕЧТА" - той е за всички, които общуват! За всички, които говорят пред публика!

Глава 8 от рекламната кампания на "Нимфоманка"

Нов поглед

Глава 7 от рекламната кампания на "Нимфоманка"

Jameson SHORT Film Award 2014

Международният София Филм Фест и Jameson Irish Whiskey приемат заявки за участие в своя традиционен конкурс за късометражни филми Jameson Short Film Award

"ОТЧУЖДЕНИЕ"

От 14 декември до края на годината, САМО в Дома на киното може да гледате най-награждавания български филм на 2013 г. “ОТЧУЖДЕНИЕ”

„В изкуството сме заедно!”

Фондация Арт Фест и Дом на Киното представят една различна благотворителна инициатива. На 12 декември 2013 година, два дни и 65 години след приемането от ООН на Всеобщата декларация за правата на човека, каним всички на специална прожекция на „ЕПИЗОД ОТ ЖИВОТА НА СЪБИРАЧА НА ЖЕЛЯЗО” и концерт на „Карандила Джуниър”.

"Виктория" на Майя Виткова - в конкурсната програма на Сънданс

Пълнометражният дебют на Майя Виткова "Виктория" ще има световна премиера в конкурсната програма на Сънданс Филм Фестивал

MIX КИНО & ВИНО & ХРАНА

С любезното домакинство на Matti'D и с медийното партньорство на Divino Ви каним на вълнуващо преживяване - микс от кино, вино и вкусна храна.

20 истории на Кита

20 български града на СФФ

София Филм Фест пътува от години из България и има издания или отделни прожекции в 20 града досега.

20 избрани международни фестивала

20 растения от градината

Градинката в двора на кооперацията, в която живее Кита, е малък оазис в центъра на София.

20 парчета на Фестивалния бенд

Малко история на Фестивалния бенд, без който не минава нито едно издание на фестивала

20 европейски ресторанта

От известно време регистрирам като мое място (Kita’s Place) всеки ресторант или бар, който ме впечатлява с качество на храна, обстановка и атмосфера.

20+2 български ресторанта

Пътувайки из България, обичам да откривам места, които регистрирам в блекбърито си като Kita’s Place. Тук са включени двадесет ресторанта и няколко бара. Добавям и две места от миналото, които вече не са същите, но са част от спомена.

20 избрани български режисьори

...чиято звезда изгря с проект на София Мийтингс и/или дебютен филм на София Филм Фест

20 любими филма на Кита

Това са любимите филми на 20 от любимите ми режисьори. Със сигурност има поне още 20 режисьора и още десетки любими филма.

20 разпространени филма

Арт Фест започва да се занимава с разпространение през 2003. До края на 2012 компанията представя на София Филм Фест и след това разпространява в България над 40 филма на утвърдени европейски режисьори. Избраната селекция включва следните филми, хронологично показани в българските кина:

20 продуцирани филма

...все още не могат да се свържат с името на Стефан Китанов и екипа на Арт Фест / РФФ Интернешънъл. До момента те са 12, като се очаква цифрата 20 да бъде достигната и надхвърлена през следващите 8 години. Ето завършените ни продукции към декември 2012:

20 избрани български филма

които София Филм Фест промотира пред света

20 + 20 + 20 открития на световното кино

Абсолютно невъзможно е да представим само 20 млади режисьори, гостували на СФФ. Особено след въвеждането на Международен конкурс за първи и втори филми, фестивалът се превърна в желана дестинация на много дебютиращи режисьори, част от които се наложиха като водещи кинематографисти на съвременното кино. Затова се спряхме на 60:

20 + 20 майстори на световното кино

Искахме да представим 20 избрани световноизвестни режисьора, гостували на София Филм Фест, но беше невъзможно, затова се спряхме на 40.

20 любими парчета на Кита

...извън репертоара на Фестивалния Бенд. "Музиката не само ме зарежда и прави атмосфера, но ми дава и ритъм, особено, когато шофирам – не мога и миг да изкарам зад волана без да включа любимия си iPod. Едно от най-любимите ми преживявания с iPod и кола беше в Долината на смъртта, Калифорния. Сред неописуемия лунен пейзаж музиката на Пинк Флойд беше това, от което се нуждаехме. Естествено се бяхме погрижили. Ето 20 парчета 100% Кита."

20 избрани събития

...реализирани през 90-те години от Стефан Китанов и екипа на Дома на киното, и след 2001 от Кита и екипа на Арт Фест.

20 избрани световни филма

През изминалите години на София Филм Фест са показани над 3 000 филма. Някои от тях оставиха следа в много от зрителите на феста.

НОВИНИ
СФФУ@25.01.16, 00:01: "Рапсодия в бяло" - филм за театъра или театър за филма?
СФФУ@20.01.16, 11:01: Лицата на София Филм Фест за учащи - Бранимир Миладинов
СФФУ@14.01.16, 14:01: Най-доброто от българското и европейско кино само за учащи
Дом на киното@04.01.16, 00:01: Sofia MENAR стартира на 14-ти януари в Дома на киното
СФФУ@20.12.15, 16:12: Лицата на София Филм Фест за учащи - Амина Бадер
Дом на киното@07.12.15, 00:12: Филмови дни ЛУКС 2015 в Дома на киното
СФФУ@08.11.15, 17:11: 9 ноември - Международен ден за борба с расизма, фашизма, антисемитизма и ксенофобията
СФФУ@02.11.15, 17:11: „Урок“ за всички
СФФУ@01.11.15, 13:11: Били ли сте в Дивия запад?
Дом на киното@27.10.15, 17:10: Ивайло Христов представя БЪЛГАРСКИТЕ ФИЛМИ СЛЕД 2002 г.

 
 
   
   
Отказване от отговорност: Цялата отговорност е на авторите и Европейската аудио-визуална и изпълнителна агенция и Комисията на европейските общности не носят отговорност за каквато и да е употреба на включената в това издание информация.