ФЕСТИВАЛЕН КАЛЕНДАР
КЛУБ "СФФ ЗА УЧАЩИ"
София Филм Фест 2014
JAMESON Short Film Award
Акредитиран от
|
Ян Оле Герстер: Дебютните филми печелят със сърце и душа16.03.2013
Успях вече да гледам филма ви и да го харесам, забавлявах се, макар да ми беше мъчно малко за героя и липсата му на цел и посока. Ян Оле Герстер: Благодаря ви, това е добро начало на интервюто. По-добро от: „Въобще не ми хареса филма ви, хайде сега да говорим за него.” Ако бях казала така, сигурно вие щяхте да водите интервюто и да ме питате: „Защо?”… Ян Оле Герстер: Да, вероятно. Чудех се, тъй като това е първият ви игрален режисьорски филм, а сте и сценарист, колко лична е историята в "Oh Boy"? Ян Оле Герстер: Преди да седна да пиша, четях книги, които се опитват да те научат как да създадеш сценарий. Те са много полезни, но могат и да са отровни. Когато започнах да мисля и нахвърлям истории за сценария, подходих много анализаторски и нито една от тях не ми се стори автентична или оригинална. След известно време осъзнах, че трябва да забравя всичко, което знам за писането на теория и просто да последвам интуицията си. Според Роджър Ибърт „във филма не е важно това, за което се разказва, а как то се разказва.” Замислих се върху това изречение и понеже обикновено мислим за себе си, за собствения си опит, за ежедневието си, зададох си въпроса какво би си струвало да разкажа на останалите. После започнах да пиша и за пръв път ми беше приятно и забавно, защото не мислех за някаква публика. И реакциите към сценария в последствие бяха най-благосклонните, които съм получавал въобще. Но работех много бавно и внимателно. Защо внимателно? Ян Оле Герстер: Страхувах се, че хората няма да сметнат, че героят е достатъчно интересен да му се посвети цял филм, понеже в живота му няма някаква трагедия или катарзис в общоприетия смисъл. Обаче реакцията беше положителна. Вероятно продуцентите са искали да видят драма в сценария, защото ако погледнете фестивалната програма, може би 80% от заглавията са на драматични истории, а във вашия филм на главния герой на пръв поглед всичко му е наред. Той е млад, красив, от семейство с възможности. Но наличието на такива екстри не означава, че човек не може да се чувства изгубен или нещастен. На мен ми беше интересно да открия защо този човек е нещастен. И му съчувствам, защото не е лесно да откриеш своята посока и смисъл. Ян Оле Герстер: Винаги ми е харесвало да имам възможност да откривам собствената истина за нещата в историите, които филмите разказват. Според мен всички велики филми са такива – те не ти обясняват директно посланието си, а те оставят сам да го усетиш и допълниш със собствена интерпретация. Дебютните филми може и да не са перфектни в техническо отношение, но ми харесва много, че имат сърце и душа и са автентични. И аз се стремях към това. Вероятно на фестивалите наистина има повече филми с трагични истории, но пък в кината е пълно с комедии. Те са особено популярни в момента в Германия, а и почти навсякъде другаде. И така, с двете места постигаме баланс. Как открихте изпълнителя на главната роля Том Шилинг? Ян Оле Герстер: Той е един от най-старите ми и близки приятели. Когато пишех сценария преди 4 години, обаче, не съм си мислел за него, понеже героят е трийсетгодишен, Том тогава беше на 26, а изглеждаше като тийнейджър. Слава богу, докато намерим достатъчно пари за бюджета, мина доста време и Том, така да се каже, поостаря. Но сам обещаваше: „Не е никакъв проблем да пия и да пуша повече и така ще се състаря.” С него имаме еднакво чувство за хумор, харесваме еднакви филми, просто излизахме заедно, разговаряхме за различни неща, включително за филма, но не непременно за героя му. Така че ми беше много приятно и лесно да работя с него, макар да се опасявах, че може и да не се получи, защото не можеш да си сигурен какво ще стане, когато с най-близкия си приятел работите заедно. Каква е причината, според вас, за алиенацията в модерното общество – живеем във време, в което лесно създаваме нови и нови познанства, разполагаме и с толкова много технически средства за общуване, а пък си оставаме самотници? Ян Оле Герстер: За това има много теории. Живеем в ерата на комуникациите. За първи път в историята в Западния свят има прекалено много от всичко. Обаче чувам както възрастни хора, така и 20-годишни да си спомнят миналото с носталгия и да твърдят, че днес вече не можем да общуваме. Ставаме все по-големи егоисти. Алиенацията се случва сега. Аз обаче не исках героят ми да носи характеристиките на определен исторически или социален контекст, защото всички велики герои от киното и литературата, независимо от времето, в което са живели, имат проблеми със себе си и със света около себе си. Това е характерно за всяко време и може да се случи във всяка възраст. А това, което ме радва изключително много, е че много повече хора от различна възраст харесаха филма, отколкото някога съм си представял, че може да се случи. Не сте искал да поставяте героя си в конкретен исторически контекст, но в Oh Boy все пак има нещо, което прави конкретна препратка – посещението на Нико на снимачната площадка на филма за Втората световна война. И там, според мен, се прокрадва идеята за отношението на младите германци към нея. Кое преобладава – помиряването с миналото или приемането на факта, че към него ще се връщате отново и отново? Ян Оле Герстер: Това няма еднозначен отговор за мен, защото аз не се чувствам обвързан с историята на Германия. Но пък когато пътувам в чужбина, за хората това да си немец означава нещо съвсем определено и те те поставят в някакъв контекст. Отказвам да съм свързан с миналото на страната си, но пък се и чувствам отговорен за репутацията на Германия, като част от поколението, което иска да затвори страницата на миналото, но и в същото време да не го забравя. Старецът от бара в "Oh Boy" е преживял войната, но неговото поколение лека-полека ще си отиде и скоро ще се родят първите деца, които няма да имат баби и дядовци, преживели войната. У нас все още обичаме да правим филми за Втората световна война, но тъй като се отнасяме с твърде голяма почит към събитията и се страхуваме да се отпуснем, не бихме могли, например, да направим това, което Тарантино успя с "Гадни копилета", макар примерът може би е странен. Доколкото разбирам, не може да си едновременно политически коректен и свободен като творец. Ян Оле Герстер: Да. В същото време, аз държах на сцената със снимачната площадка на филм за Втората световна война, защото в нея героят, който участва във въпросния филм, ни разказва сюжета му и разбираме, че всичко в него е много традиционно. А аз исках да противопоставя това на моята идея да направя модерно киноповествование. Не мога точно да обясня защо, но усещах, че тази сцена има място във филма, а и докато я пишеш, имах чувството, че нагазвам в нещо непозволено… Защо заснехте филма точно в Берлин? Ян Оле Герстер: Аз живея в Берлин от 13 години и градът вече е моят дом. Не съм си мислел за друг град. Снимахме в квартала ми, в апартамента ми, в дома на оператора ни, в баровете, които обичахме. Всъщност, специалното на "Oh Boy" e и това, че в екипа много добри приятели – освен Том и мен, с оператора и продуцента също сме много близки. Искахме да покажем Берлин такъв, какъвто беше когато се влюбихме в него, когато пристигнахме тук – със западащия чар на старите части и новите влияния градът беше страхотно място за студенти, творци и всякакви субкултури. А сега Капиталът го измества със своите вериги за бързо хранене. А защо избрахте чернобелия цвят? Ян Оле Герстер: Още докато пишех си го представях в чернобяло, защото така се окуражавах сам себе си да погледна по-абстрактно и от дистанция на живота си. Често чернобялото се използва заради стремежа някой претенциозен филм да изглежда по-интелектуален, но за мен беше съвсем правилно да заснема "Oh Boy" така. Това решение ми помогна да избягам от заснемането на „филм за едно поколение”, което никога не съм искал да правя. А и също така, струва ми се, че така някак си се предпазваме от поставянето на етикет на всички герои, които си изглеждат малко лудички. Държах на това, защото не съм имал намерение да осмивам никого, просто за да има на кого да се посмеете. Докато представяхте филма си в Дома на киното казахте, че Красимир Крумов-Грец е сред преподавателите ви в академията в Берлин. Ян Оле Герстер: Той идва всяка година за да проведе едномесечен семинар, в рамките на който снимаме късометражен филм от няколко минути. Грец е много специален, първо защото е много умен, забавен и мил човек. Знае изключително много за киното. Харесва ми, че насърчава студентите, а и мен специално много ме окуражи. Именно по време на неговия семинар, той първи ми вдъхна вярата, че имам призвание и трябва да му се отдам. По онова време аз бях объркан, но Красимир беше причината да седна и да напиша сценария. Всички сме имали много преподаватели, сред които 2-3 стават особено важни за нас. Красимир е сред тези преподаватели за мен. Добави коментар в Facebook12 кандидати за наградата Jameson на СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ 201405.02.2014
![]() Три филма на италианския киномайстор Паоло Сорентино ще бъдат показани на 18-ия София Филм Фест02.02.2014
![]() 18-и Международен филмов фестивал София Филм Фест31.01.2014
![]() ГАЛА ПРЕМИЕРИТЕ в Зала 1 на НДК на 18-ия София Филм Фест30.01.2014
![]() "Големите награди" в програмата на 18-ия София Филм Фест28.01.2014
![]() Горан Паскалевич ще получи Наградата на София на Столична община27.01.2014
С ексклузивна прожекция на „Съдилището” на Стефан Командарев се открива 18-ия София Филм Фест24.01.2014
![]() Жури на младите киномани23.01.2014
![]() ЛАРС ФОН ТРИЕР ПРЕДИ НИМФОМАНКА20.01.2014
Награди и международно признание за филма „БАЩА”14.01.2014
![]() В очакване на "Нимфоманка" - трейлърът10.01.2014
![]() Добрата история има нужда и от добър разказвач!08.01.2014
![]() Глава 8 от рекламната кампания на "Нимфоманка"28.12.2013
Глава 7 от рекламната кампания на "Нимфоманка"16.12.2013
Jameson SHORT Film Award 201413.12.2013
![]() "ОТЧУЖДЕНИЕ"12.12.2013
![]() „В изкуството сме заедно!”06.12.2013
![]() "Виктория" на Майя Виткова - в конкурсната програма на Сънданс05.12.2013
![]() Глава 6 от рекламната кампания на "Нимфоманка"30.11.2013
Трейлър на един от най-очакваните филми на годината26.11.2013
![]() Ларс фон Триер и жената интимно - "Забравете за любовта!"04.11.2013
![]() Награди от 29-ия Варшавски филмов фестивал19.10.2013
![]() Два български проекта от Sofia Meetings са селектирани в програмите на CentEast Market и Варшавския филмов фестивал17.10.2013
![]() Известни са 15-те късометражни филма, номинирани за Европейските филмови награди 201307.10.2013
Отиде си Патриархът на българското кино Рангел Вълчанов30.09.2013
20-ият юбилеен кинофестивал в Адана позлати три турски филма на млади режисьори23.09.2013
Международен филмов конкурс „Solidarity Shorts” 201302.09.2013
![]() Отворен конкурс за кандидатстване с филми22.08.2013
![]() "Музиката на Истанбул" - лятна прожекция в Маймунарника13.08.2013
София Филм Фест в парка - Маймунарника06.08.2013
Филмите за Наградата LUX 2013 и Младото жури на „Венециански дни” - „28 пъти кино”31.07.2013
![]() Майсторски клас за анимация на Европейската филмова академия - кандидатствай сега!30.07.2013
Новият късометражен филм на Павел Веснаков - селектиран в Локарно29.07.2013
![]() Филм от Sofia Meetings в „Седмица на критиката” Венеция26.07.2013
Българският филм "Отчуждение" с премиера във Венеция23.07.2013
"Златна кайсия" за "Последните пирати на Черно море"15.07.2013
КАРЛОС САУРА E СПЕЦИАЛЕН ГОСТ В ДОМА НА КИНОТО12.06.2013
![]() Благотворителна прожекция на филма "ЛЮБОВ" на Михаел Ханеке в помощ на дарителската инициатива "За живота"05.06.2013
RecyCult – тридневен фест на филми за Земята23.05.2013
![]() "Криволичещото дете" получи Наградата на младите зрители на ЕФА08.05.2013
Награди на German Films за "Oh Boy", "Хана Аренд" и "Повече от мед"02.05.2013
София Филм Фест отбелязва Филмовия ден на младите зрители18.04.2013
„ХАНА АРЕНД” на Маргарете фон Трота на екран в Дома на киното16.04.2013
![]() СЕМЕСТЪР № 11 „СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ ЗА УЧАЩИ”05.04.2013
Най-доброто от София Филм Фест в Културния център на Софийския университет30.03.2013
![]() „Оптимистите” – филмова програма, посветена на 70-годишнината от спасяването на българските евреи27.03.2013
![]() „Повече от мед” – документалният филм за пчелите и заплахата пред тяхното съществуване днес със специално събитие на София Филм Фест26.03.2013
Стилистът Митко Дамов - за вдъхновението и киното23.03.2013
„Видал Сасуун или мъжът, който промени света с ножица в ръка” – още един документален акцент в програмата на София Филм Фест22.03.2013
![]() MIX КИНО & ВИНО & ХРАНА21.03.2013
![]() „Бунище Земя” - документалният филм за отпадъците по света със специална премиера на София Филм Фест21.03.2013
![]() Best of the fest18.03.2013
НАГРАДИТЕ17.03.2013
Първите дни на 17-тия София Филм Фест16.03.2013
Йос Стелинг отново на гости на София Филм Фест15.03.2013
Историята на движението Slow Food пред публиката на СОФИЯ ФИЛМ ФЕСT14.03.2013
„Кино & Вино” в програмата на София Филм Фест 201314.03.2013
Тони Палмър се срещна с журналисти и представи лично филмите си13.03.2013
СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ поздравява ФИЛМАУТОР с 20 годишния юбилей!13.03.2013
Фокус документално кино - "Милениум" и "Хот Док"11.03.2013
Младежко жури 201310.03.2013
Тони Палмър в София!10.03.2013
ПАОЛО ТАВИАНИ получава тази вечер Наградата на София на Столичната община09.03.2013
Снимки от откриването на 17-тия СФФ08.03.2013
Коста-Гаврас получи Наградата на София на Столичната община08.03.2013
Днес стартира 17-ият София Филм Фест07.03.2013
![]() 3D ФИЛМИ В ПРОГРАМАТА НА 17-ИЯ СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ04.03.2013
Световноизвестният режисьор Коста-Гаврас представя най-новия си филм „Капитал” на 17-ия София Филм Фест04.03.2013
![]() СТАНОВИЩЕ03.03.2013
Съвместна българо-израелска програма на 17-ия София Филм Фест01.03.2013
Sofia Short Challenge 527.02.2013
![]() 17-и Mеждународен филмов фестивал СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ27.02.2013
![]() „Любов“ на Михаел Ханеке с Оскар за чуждоезичен филм25.02.2013
![]() На Вашето внимание - ЖУРИТАТА на 17-ия София Филм Фест25.02.2013
БЪЛГАРСКО КЪСОМЕТРАЖНO КИНО – КОНКУРС25.02.2013
Балкански конкурс24.02.2013
![]() „Класика на кино” и „Тони Палмър Рок“ представят 8 музикални филмови шедьовъра на големия британски режисьор23.02.2013
![]() Награда 'Милениум" за най-добър документален филм на СФФ21.02.2013
Новото българско документално кино с 10 премиери на 17-ия София Филм Фест!20.02.2013
Фотоконкурс „Витоша”20.02.2013
![]() Домът на киното отново отваря врати18.02.2013
УЛРИХ ЗАЙДЛ с три филма на 17-ия София Филм Фест18.02.2013
![]() София Филм Фест спечели в Берлин!17.02.2013
![]() Още новини от Берлинале17.02.2013
Международният конкурс16.02.2013
![]() „Снежанка” на Пабло Бергер тържествено увенчава Церемонията по награждаването на 17-ия София Филм Фест14.02.2013
Ново българско игрално кино на 17-ия София Филм Фест13.02.2013
Тринадесет филма на кинотандема Тавиани в програмата на 17-ия СФФ10.02.2013
![]() Билетите за филмите на 17-ия София Филм Фест в Зала 1 на НДК вече се продават – побързайте!07.02.2013
Акценти във фестивалната програма „Киното днес – Големите майстори”05.02.2013
![]() Най-новият филм на Маргарете фон Трота „Хана Аренд” на София Филм Фест 201304.02.2013
17-и международен филмов фестивал СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ31.01.2013
Братя Тавиани с Наградата на София за цялостен принос към киноизкуството30.01.2013
![]() Ицхак Финци ще получи Наградата на София на Столичната община за своя принос към изкуството на киното29.01.2013
Още три заглавия от Международния конкурс на София Филм Фест 201328.01.2013
Йос Стелинг с Наградата на София27.01.2013
![]() Необикновен документален филм за Витоша открива 17-ия София Филм Фест25.01.2013
Конкурс за късометражен филм на 17-ия София Филм Фест24.01.2013
![]() Пазар за проекти за филмовата награда на Робърт Бош23.01.2013
![]() Европейски арт творби в програмата на 17-ия София Филм Фест21.01.2013
Три дебютни филма на 17-ия Международен София Филм Фест21.01.2013
Фестивални фаворити в програмата на СФФ 201318.01.2013
Младежкото жури на София Филм Фест 201318.01.2013
![]() „В къщата” с Франсоа Озон на София Филм Фест 201315.01.2013
„Любов“ на Михаел Ханеке с 5 номинации за „Оскар”11.01.2013
20 истории на Кита07.01.2013
20 български града на СФФ05.01.2013
20 избрани международни фестивала04.01.2013
20 парчета на Фестивалния бенд03.01.2013
20 растения от градината03.01.2013
20+2 български ресторанта02.01.2013
20 европейски ресторанта02.01.2013
20 любими филма на Кита01.01.2013
![]() 20 избрани български режисьори01.01.2013
20 разпространени филма31.12.2012
![]() 20 продуцирани филма31.12.2012
![]() 20 избрани български филма30.12.2012
20 + 20 + 20 открития на световното кино29.12.2012
![]() 20 + 20 майстори на световното кино28.12.2012
20 любими парчета на Кита28.12.2012
![]() 20 избрани събития27.12.2012
20 избрани световни филма27.12.2012
![]() 20 въпроса към Кита22.12.2012
20 въпроса към Кита22.12.2012
Кита за това какво е да си мениджър пред FNE11.12.2012
![]() „А защо да не живеем заедно” – игра по спомени… и една кауза10.12.2012
![]() Филми от София Филм Фест с награди "Златен ритон"10.12.2012
Носителят на Златна палма в Кан и 4 награди на Европейската Филмова Академия „Любов“ на Михаел Ханеке на 17-ия София Филм Фест 201303.12.2012
![]() Панорама на финалистите за награда LUX в Дома на киното от 28 до 30 ноември26.11.2012
Стефан Китанов получава Наградата на Europa Cinemas за Мениджър на 2012 година23.11.2012
![]() "Светът е голям" открива Фестивала на европейското кино в Калгари15.11.2012
"Бенгалският детектив" с награда за най-добър документален филм07.11.2012
![]() Предстои международната конференция "Защо фестивали?"01.11.2012
Кандидатствайте за СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ 2013!09.10.2012
19-ият кинофестивал в Адана раздаде близо 300 000 евро награди за новото турско кино25.09.2012
Курс КУЛТУРА НА РЕЧТА в Дома на киното17.08.2012
![]() CentEast Warsaw – Moscow10.08.2012
|
![]() ![]() ![]() НОВИНИ
|
|||||||||
|
|||||||||||
© 2001 - 2013 продуцентска къща "Арт Фест" | |||||||||||
Created by: WebFashion Ltd. | |||||||||||
Отказване от отговорност: Цялата отговорност е на авторите и Европейската аудио-визуална и изпълнителна агенция и Комисията на европейските общности не носят отговорност за каквато и да е употреба на включената в това издание информация. |