Вход за потребители

Новини

VODО – между пиратството и киноиндустрията

През 2006 г. група приятели, които решават да се нарекат Лигата на благородниците (The League of Noble Peers), снима документалния филм Открадни този филм (Steal This Film). Филмът запознава света с борбата между най-големия торент Piratebay и няколко по-малки, отново базирани в Швеция сайтове за свободно, но незаконно от гледна точка на законите на много страни даунлоудване от една страна и холивудските мейджър компании от друга. Филмът показва, че Холивуд осъществява натиск върху шведското правителство чрез лобито си във Вашингтон и със заплахата от финансови санкции срещу скандинавската страна успява да си издейства полицейска акция срещу Piratebay и спирането на техните сървъри. Разбира се, това е само временно, защото въпреки съдебните дела срещу шведския торент, той функционира успешно и до днес.

Любопитното е, че Открадни този филм е разпространен като е качен за свободно сваляне в интернет, а Piratebay участва в рекламирането му. До днес филмът е бил свален 6, 5 млн. пъти. Заснет с бюджет от 5 000 долара, той е донесъл на създателите си 40 хиляди, дошли предимно като доброволни дарения от зрителите му. Тъй като е свободен за сваляне, той е включен в много университетски програми и дори телевизии откупват правата за излъчването му. Участниците в София Мийтингс имаха възможност да го изгледат също. Открадни този филм защитава идеята, че потребителите имат право да споделят съдържание в интернет, независимо от законите за защита на интелектуалната собственост. Той отбелязва новата реалност – наличието на торенти, които стават основен играч на кинопазара, и противопоставя свободния достъп, който те предоставят на потребителите, с монопола на Холивуд.

Джейми Кинг е един ‘приятелите’ от Лигата на благородниците и е основател на VODO – онлайн медия за споделяне на свободно независимо киносъдържание, музика и книги между творци от цял свят и крайния потребител, който има задръжки да купува филми онлайн, но е склонен да прави различни дарения, които в крайна сметка все пак стигат до авторите. VODO стартира в края на 2009 г. и както самият Кинг сподели в презентацията си в рамките на София Мийтингс, може и да не одобрявате този начин на дистрибуция, но трябва да признаете, че е новаторски и има място и за него. Фактът, че от 2009 г. насам месечните даунлодвания от www.vo.do са нараснали от 150 000 на 850 000 го доказва. Потребителят става съразпространител на филмите, които даунлоудва, така се запознава и популяризира нови, непознати творци и чрез предпочитанията си спомага за развитието на индустрията. Потребителят се насърчава да спонсорира филмите, предлагани за сваляне от сайта по оригинални начини – може  да откупи правото името му да бъде включено в надписите на епизод от сериал, например.

VODO не ограничава творците да работят само с тях – те могат да предлагат творбите си и на други медии. VODO работи с платформи като BitTorrent, uTorrent и др. които имат над 10 млн. потребители дневно и чрез тях съдържанието на VODO може да достигне до 65 млн. зрители дневно. Разчита се и на активността на потребителите, които могат да цитират или да поставят линк към качените в сайта на VODO творби. Кредото на Джейми Кинг е, че вместо да се борят за ограничаването на свободното сваляне на филми онлайн, авторите им – собствениците на интелектуалните права, трябва да прегърнат този нов модел на дистрибуция и да работят заедно с него, а не против него.

Според Джейми Кинг VODO може да бъде много популярна платформа за развитието на сериали, защото различните епизоди, или пилотните серии от тях могат да бъдат разпространени по този начин, да се види какъв е директния интерес към тях. За рекламодателите присъствието във VODO също е полезно, защото ако рекламите им са в епизоди, те достигат да аудиторията си. VODO работи предимно с независими филми, които са на изчезване сега. В средата на 90-те години, когато е бумът на независимите филми като Глутница кучета например, не е имало нужда от подобна платформа. Но сега разпространението на филми, които не разполагат с рекламния бюджет за маркетинг и дистрибуция на големите холивудски студия, е този – онлайн. VODO разполага с около 200 заглавия, които предлага за сваляне. Най-много юзъри има от САЩ, след това от Канада, Великобритания, Индия, Германия, Франция и Бразилия. Бразилия, например, е страната с най-голямо интернет потребление в света и това се отразява и на процента на даоунлоудващите.  

VODO има агент, който търси подходящи за тях филми включително и на фестивали, но също така бихте могли да попълните формуляра на сайта и да изпратите филма си и ако VODO го харесат, ще работят с вас. Това, върху което може да се наблегне, е да се развие възможността за това авторите да печелят повече чрез присъствието си в тази платформа. Но не винаги става дума за пари. Един от авторите на филми изтеглил филма си от VODO, защото на друга платформа му предложили да му предоставят и-мейлите на всички потребители, свалили си филма му. 1 млн. зрители посещават сайта месечно, като 85 % от тях са нови. 15 % се връщат на сайта и върху това трябва да се работи.

Според Джейми Кинг, ако започнете да си общувате неформално и свободно с някого, така, както хората минават всеки ден покрай магазин, хвърлят поглед какво има на витрината, колкото по-често минават покрай този магазин, толкова по-голям е шансът да си купят нещо от него някой ден. „Сигурен съм, че всички стари продавачи го знаят – казва той. – Паралелът с VODO е очевиден. В момента разработваме нашия VODO плейър. Чрез него ще можете да даунлоудвате филми, да ги гледате, да ги споделяте с други хора, да получавате известия за други филми, които можете да свалите, ще получавате бонуси за споделяне на свалените от вас филми с други потребители, ще получавате много линкове към филми и други продукти във VODO. Разбира се, ако не искате да се възползвате от тези линкове, можете да го направите. Няма нищо задължително. Може би благодарение на него ще спечелим повече абонати и донори. Имаме 40-50 000 хора в своята мейлинг листа, на които мога да изпращам мейли за предстоящите филми. Сериалът Pioneer One имаше 5 000 донора, или 5 000 души, които бяха платили, след като го бяха гледали. Изпратих им мейл с въпрос дали бих искали да увеличат донорството си и само за два дни спечелихме 40 000 долара по този начин.”

 

Лора Трайкова

Добави коментар в Facebook


Проекти на София мийтингс в селекцията на ЕФА

Европейската филмова академия включи "Кецове" и "Смърт на човек на Балканите" в селекцията от 47 заглавия, от които ще бъдат излъчени номинираните за ежегодните й награди през ноември.

CentEast Warsaw – Moscow

Представяне на проекти 'works-in-progress' от Източна Европа във Варшава и Москва

Проект от София Мийтингс печели в Сараево

Румънският "Everybody in Our Family" получи Сърцето на Сараево. Късометражният "Парафиновият принц" на Павел Г. Веснаков се сдоби с Почетен диплом на журито

Два проекта на София Мийтингс с награди от Карлови Вари

"Последната линейка на София" е най-добрият документален филм, а "Смърт на човек на Балканите" получи отличието от секцията "Форум на независимите"

"Последната линейка на София" в документалния конкурс в Карлови Вари

Филмът на Илиян Метев e поредният успешен проект на София Мийтингс.

Докато журира в Москва, Явор Гърдев представи и проекта си "Контра"

В основния конкурс в Москва се състезава и дебютният игрален филм на Кирил Станков "Крапец"

Последен ден да гласувате за нашия пътуващ фестивал София Филм Фест на път

Ако гласувате за нас, ще можем да спечелим необходимото ни техническо оборудване, с което да достигнем до още градове и зрители.

Български филм от "София мийтингс" с успех в Кан

Представеният на София Мийтингс филм "Последната линейка на София" на Илиян Метев спечели наградата на Канал 4 от "Седмицата на критиката"

“Три сестри и Андрей” подпомогна кариерата ми

Интервю със Себастиан Лаутнeр - германския продуцент на филма на Борис Десподов и Андрей Паунов „Три сестри и Андрей” и на новия им проект „Мексикански експрес”, който тази година спечели Оскар за визуални ефекти за филма „Изобретението на Хюго” на Мартин Скорсезе

Крайният срок за изпращане на проекти за Moscow Co-production Forum наближава

Имате време до 7 май да кандидатствате

"Последната линейка на София" на Илиян Метев в конкурса на Седмица на критиката в Кан!

Пълнометражният документален филм на Илиян Метев, представен преди месец на закрита прожекция на 9-ото издание на София Мийтингс, е сред 7-те селектирани конкурсни филма

Стивън Симпсън: “Навсякъде се чувствам у дома”

Той не прави филми, защото е обсебен от индустрията или от мимолетната слава и успех. Той ги прави, защото има истории за разказване, а той е добър в това. Последният му игрален филм е „Rez Bomb”, разположен на Pine Ridge Indian Rez, а също и като последствие на игралния филм направи документален посветен на племето там. Политически и религиозни възгледи: да бъдеш човечен

Екипът на наградата „Co-Production Prize” избра София за най-мащабния си уъркшоп за млади източноевропейски кинотворци

Kоординаторът на наградата „Co-Production Prize” Карин Шиле споделя какви са резултатите от уъркшопа

Хуан Торес: "Аз съм някой, който не може да спре да се движи."

Хуан Торес работи в "Latidofilms" (компания за филмово разпространение). Националност: колумбиец, възраст: 33

Операция Кино стартира VOD

Ена Дозо от МФФ Сараево, Мира Сталева от София Филм Фест, Андрей Агудару от Romanian Film Promotion, Кристиан Хордила от МФФ в Клуж и Тилман Шийл от Reelpоrt, представиха проекта „Операция Кино” (ОК) на София Мийтингс

Музикален финал с парти на Sofia Meetings

Ева Квартет, Мишо Йосифов секстет, Sentimental Swingers, Бен Крос и The Festival band = гарантирано настроение

Мира Сталева: „Джейми Кинг ще представи платформата за онлайн дистрибуция VODO”

Мира Сталева учи теология, после психология, като по време на следването си се включва към екипа на София филм фест. След кратки странствания по света се завръща отново към София филм фест и се заема с гостите на фестивала. По настоящем е артистичен директор на „София Мийтингс”, където от 9 години насам професионалисти в областта на киноиндустрията намират пазар за филмите си в рамките на София Филм Фест.

И наградите отиват при...

Видео от миналогодишните София Мийтингс

Гледайте видео с акцентите от 8-те София Мийтингс.

ЮНЕСКО ФОРУМ

Визия за Балканите Творчески поглед към бъдещето на Югоизточна Eвропа

Селекция на проекти за 9тото издание на София Мийтингс

Селектираните проекти за 9тото издание на София Мийтингс са следните...

The listed projects will be announced by February 9th.

Sofia Meetings Team apologize for the delayed posting of the selected projects! The listed projects will be announced by Thursday, February 9th.

Селекцията за София Мийтингс 2012 ще бъде обявена на 30 януари

Очаквайте скоро селектираните за участие в тазгодишното издание на София Мийтингс проекти

Български филм, участвал в София Мийтингс, отива на "Сламданс"

"Вяра, любов и уиски" на режисьорката Кристина Николова е селектиран за конкурсната програма на американския фестивал

Изисквания за подаване на филмов проект за София Мийтингс 2012

Деветото издание на София Мийтингс ще се състои от 15-ти до 18-ти март 2012 г. в рамките на 16-ия Международен София Филм Фест (9 - 18 март 2012 г.).

 
 
   
Отказване от отговорност: Цялата отговорност е на авторите и Европейската аудио-визуална и изпълнителна агенция и Комисията на европейските общности не носят отговорност за каквато и да е употреба на включената в това издание информация.
риза
Recording Studio Sydney