По време на срещата със зрителите на филма му Багаж в Дома на киното Данис Танович каза, че смята себе си за весел човек, който обича да се смее. Но в разговора ни преди това беше доста сериозен и сподели, че някои неща го карат да е песимистично настроен. Във филмите му винаги има място за хумор, но обикновено той се появява, за да разведри някоя тягостна ситуация. Вероятно колкото по-сериозно се вглеждаш в света, толкова по-мрачен ти изглежда той. А най-сериозните, тези, които потъват най-дълбоко, имат най-голяма нужда от хумор, защото как иначе биха се спасили от мрачните полутонове на действителността?!
След като живее пет години в Брюксел и Франция, Танович се връща в Сараево, след края на войната и започва да гради живота си наново със семейството си от 5 деца, 3 кучета и съпруга, или както отбеляза с топла усмивка: „Аз живея в истински цирк.” Войната в страната му, която той заснема в документални филми, докато следва босненската армия, го е разтърсила дълбоко. И ако реши да се съгласи с един от зрителите, че филмите му са лична терапия, го прави с шеговитата уговорка, че тя е „доста скъпа”. Филмите на Танович се разведриха с Цирк Колумбия (разпространяван в България от Арт Фест). В него, въпреки наближаващата война и напрежението между етническите групи, които дотогава живеят мирно в Югославия, слънцето грее щедро, а атмосферата е заредена с плътна и опияняваща надежда за ново начало и любов, която възкръсва след години на съмнения и очакване, и още една любов, която поразява две млади сърца.
Но черният цвят пак преобладава в късометражния Багаж, който удря зрителя в гърдите на финала на своите само 27 минути. Какво обаче да очакваме от режисьор, който сподели, че снима, само когато е вбесен от нещо! При 4 игрални и 2 късометражни филма (единият е новела в 11 септември) можем да се надяваме, че животът му всъщност е доста щастлив.
Борис Лер, който изпълнява главната роля в Багаж, е пораснал след Цирк Колумбия, където беше толкова естествен като момче, което още не е станало мъж и млад мъж, който все още не се е отърсил от момчешката си неувереност. Поредица от предимно близки кадри движат филма напред и добре улавят емоциите на немногобройните герои. Спокойната камера на моменти се разтърсва, когато героите преживяват някаква шокираща ситуация. Музиката ви вкарва в съноподобно състояние, а на моменти е контрапункт на случващото се, като в епизода, в който главният герой седи сред руините на бащината си къща, а спомените за детството му извикват весела детска песничка. Войната може и да е свършила преди 15 години, но все още взима своите жертви. Възможно ли е раните окончателно да заздравеят и животът да потече в нормалните си коловози? Може би и търпението не може да чака до толкова. Може би винаги ще има мрачна утайка в ранените души. А ако трябва да сме оптимисти, можем да отбележим, че винаги е най-тъмно току преди да съмне. Тази вечер ще получите Наградата на София за цялостен принос в световното кино. Как се чувствате?
Прекалено рано ми е за такава награда! Току-що погледах малко от Ничия земя и имах усещането, че вчера съм го снимал, макар да са минали 11 години оттогава. Времето лети и дори и да искаме, не можем да го спрем. Тази награда ме прави щастлив, щастлив съм и че прожектират всичките ми филми. Всеки режисьор иска филмите му да стигнат до колкото се може повече зрители. Вашият продуцент и член ма Международното жури на СФФ тази година – Марк Баше, сподели колко „Оскар”-ът е помогнал за това Ничия земя да бъде оценена в международен план. Имат ли и тъмна страна наградите?
Всички фестивали имат тъмна страна. Не знам как точно да се изразя, за да ме разберете правилно. Когато участвам в някой фестивал, обикновено се състезавам с други хора. А дори не знам как би трябвало да се състезавам. Често съм в конкурс с хора, които преди са били мои идоли. Затова ми е трудно да се състезавам или да давам оценки на филми. Как можете да сравните хубав анимационен филм с психологическа драма или фантастика? Всичко зависи от вкуса на журито. Имах късмета да получа много награди, когато бях много млад. Но те не означават, че филмът ми е бил по-добър от останалите в конкурса. Ако пък не съм печелил, това също не означава, че филмът ми е бил по-слаб от останалите.
От друга страна, наградите наистина помагат, особено в наши дни, когато така привличат повече зрители в киното, които иначе стават все по-малко. Всички свалят от интернет и това се превръща във все по-голям проблем. Независимите кинодейци страдат от това много повече от големите студия. Последният ми филм имаше премиера в Италия и преди да бъде показан официално където и да е другаде, се появи в интернет, при това в HD качество. Хем се радвам, че така повече хора ще го гледат, хем пък ми се иска да мога и да спечеля нещо от него.
Според мен има връзка между последния ви филм Багаж и предпоследния – Цирк Колумбия – в края на Цирк Колумбия синът на главния герой емигрира от Босна току преди началото на войната, а родителите му останаха в Сараево. В началото на Багаж главният герой се връща в Босна, за да погребе останките на родителите си, загинали по време на войната.
Да, още някой ми сподели същото – че между двата филма има подобна приемственост. Като сценарист на филмите си аз пиша за нещата, които ме вълнуват. Между всичките ми филми би могло да се намери някаква връзка. Всеки път се опитвам да намеря формата, която съответства на съдържанието. По някакъв начин Цирк Колумбия е доста старомоден филм, напомня на италианския неореализъм. Природната картина напомня за Прованса, атмосферата е по-лека, хуморът – също, докато Багаж напомня за Ничия земя. Той е много мрачен, вдъхновен е от реална история, която е ежедневие в Босна. Но, не, между двата няма връзка. Заради музиката и операторската работа имах усещането, че гледам нечий сън. Историята е едновременно реална и в същото време е като сън.
Като кошмар, по-точно! Но за съжаление това е реалността в моята страна. И нещата не се променят в положителна посока.
А не мислите ли, че филми като вашите могат да помогнат на босненците да излекуват раните, които войната им е причинила?
Това е вечният въпрос – дали изкуството може да промени живота. Все се надявам, че може, но би било много арогантно да си мисля, че моите филми биха могли да го направят. Правя каквото умея, но не съм много оптимистично настроен по отношение на случващото се в страната ми. Макар че ситуацията е същата като тук и навсякъде другаде. Препускаме към някаква стена. Струва ми се, че всички очакваме нещо да се случи. И никой не е оптимист за бъдещето. Аз съм оптимистка.
Браво! Значи сте щастливка. Споделете защо.
Оптимистка съм, защото мисля, че нещата се променят в положителна посока, макар и много бавно. Трудно е да се загърби период от 45 години комунизъм.
Но замислете се за страните, в които никога не е имало комунизъм. И те са в криза. Не мисля, че изживяваме икономическа криза, а криза, породена от липсата на морал и етични норми. Сякаш сме в годините на упадъка на Римската империя. Всичко е позволено, няма никакви граници. Ценностите, в които съм вярвал и в които продължавам да вярвам, днес са изкривени. Няма грешно и правилно, черно и бяло. Няма истински герои. Когато бях дете, героите ми бяха рок музиканти и митични личности като Че Гевара. Днес в Сараево децата се впечатляват от гангстери с огромни коли и три девойки на задната им седалка. Аз, например, изпитвах огромно възхищение към моите преподаватели, а не виждам подобно отношение у по-младите. Може би просто остарявам. Или изживявам криза на средната възраст.
Забелязах, че имате 5 деца и 5 филма. Кое е по-трудно – да отгледаш дете или да осъществиш един филм?
Не може да има сравнение между двете! Да отгледаш дете е много по-важно. Семейството е моята страст, както и филмите. Но семейството е по-важно за мен. Налагало ми се е да избирам неведнъж между семейството и кариерата и съм избирал семейството за сметка на киното. Аз съм старомоден. Да отглеждаш деца е трудно, но е страхотно. Нищо не може да се сравни с това да наблюдаваш как тези малки човечета растат и се превръщат в личности.
Учите ли ги на отношение към киното?
Не бих искал да ги подбутвам в една или друга посока – искам всеки да е такъв, какъвто е. Съпругата ми, например, отвори филиал на училището Монтесори, защото не бяхме доволни от образователната система. В него децата имат възможността да открият какви искат да станат. И си мисля, че съм голям щастливец, защото родителите ми ме оставиха да стана какъвто сам пожелах да бъда. Те искаха да съм инженер и аз дори следвах за инженер известно време. Ако отделите достатъчно време на нещо, можете да усвоите всякаква професия, но тя няма да се превърне във ваша страст. Но ако откриете страстта си, работата вече не е работа. И моята страст е за снимам. Затова и понякога ми е неудобно, че ми плащат, за да се отдавам на страстта си.
От миналата година насам заснех два филма, приключих монтажа на единия – нискобюджетен проект, който ми достави голямо удоволствие.
Всичките ви филми са посветени на войната и на белезите, които тя оставя у хората. Като човек, който никога не е преживявал война, всеки път да въздъхвам с облекчение, че нещо такова ми е било спестено.
Това е добре – защото е и единственото послание на филмите ми.
Единствен Ад е различен, макар отново да става дума за някакъв вид война, за семейни дрязги и конфликти. Какво ви привлече към историята му?
За мен всичките ми филми са доста различни един от друг. То е същото като начина, по който възприемаме хората от Изтока – японците, корейците, китайците, - за нас те изглеждат еднакви, както и ние на тях им се струваме едни и същи. Но когато ги опознаете, започвате да усещате и многообразието на културите им. Да, филмите ми като цяло са посветени на тази огромна тема – войната, но всъщност са доста различни. По форма те се различават напълно – операторската работа, актьорската игра, монтажът, тонът, употребата на музика и хуморът. И това е защото аз обичам да пътувам по места, на които не съм бил преди. Следвам естествения ход на живота си и правя филми за това, което ми е интересно в момента.
Причината, поради която заснех Ад е, защото точно тогава създадох семейство и тази тема ми беше много интересна. Цирк Колумбия завършва в първия ден на войната и е посветен и на нея, но не е военен филм. Багаж разказва за това, което се случва всекидневно в Босна. За съжаление, нашето общество все още не се е успокоило и нещата не са се оправили, но така и ще продължи да бъде, докато не започнем да се държим като възрастни, не приемем миналото си и не вкараме военнопрестъпниците в затвора. Как да си в мир със себе си и със света, когато тези хора все още се разхождат свободно между нас!?
Багаж беше показан в рамките на програмата София Филм Фест за учащи, която София Филм Фест организира съвместно със Столична община, НФЦ и Дома на киното. През последните 3 години се опитваме да достигне до колкото се може повече ученици и студенти, на които да показваме веднъж седмично в Дома на киното качествено световно кино, за да възпитаваме киновкусовете им. След всяка прожекция има дискусия, водена от известния български режисьор Георги Дюлгеров и кинокритика Антония Ковачева. Но е трудно наистина да разпалиш учащите и да ги задържиш в киното. Много млади хора идват в киното, но не всички се връщат. Как, според вас, да достигнем до повече млади хора, които да запалим за идеята?
Няма как. Бъдете щастливи за тези, които идват, говорете с тях, но иначе… Сега преподавам в Киноакадемията в Сараево и осъзнах, че киното ще бъде моята страст до края на живота ми. Всеки ден гледам филми, чета сценарии, живея с киното. И така от 25-30 години насам. Когато бях на 9 майка ми ми разрешаваше да излизам сам и аз използвах това, за да се катеря по покривите на магазините около лятното кино в Стария град в Сараево. Идваше един чичко да ни гони оттам. Но никой не ме е карал да го правя, аз просто исках да го правя. Преди се опитвах да подтиквам студентите си към едно или друго, но наскоро се отказах. Споделям мислите си с тези, които посещават лекциите ми. Светът постоянно се променя – какво можем да направим? Когато звукът навлязъл в киното, немите филми умрели, когато дошъл цветът, спрели да снимат черно-бели филми. Светът се променя. Подобно на танците – преди 30 години всички танцуваха по двойки, а сега всички са сами за себе си. Може би това е бъдещето – всеки сам за себе си, а може би е просто период, в който ще осъзнаем, че имаме нужда един от друг.
Румънският "Everybody in Our Family" получи Сърцето на Сараево. Късометражният "Парафиновият принц" на Павел Г. Веснаков се сдоби с Почетен диплом на журито
През март Тихомир Рачев спечели Филмовото предизвикатество в рамките на 16-ия София Филм Фест в секцията видеоклип като режисьор на клипа на песента "Billy the Fish" на Leepra Deluxe заедно с оператора Павлин Даскалов. Наградата на Тихомир беше да участва като жури на секцията Румънски късометражни филми на фестивала в Клуж пред юни.
За поредна година Домът на киното е избран от Европа Синемас да участва в селекцията на Младежкото жури на един от най-авторитетните фестивали в света – Венецианския. Кандидатствайте за журито до 28 май!
Интервю със Себастиан Лаутнeр - германския продуцент на филма на Борис Десподов и Андрей Паунов „Три сестри и Андрей” и на новия им проект „Мексикански експрес”, който тази година спечели Оскар за визуални ефекти за филма „Изобретението на Хюго” на Мартин Скорсезе
Пълнометражният документален филм на Илиян Метев,
представен преди месец на закрита прожекция на
9-ото издание на София Мийтингс,
е сред 7-те селектирани конкурсни филма
На 9 април в Дома на киното младите зрители наградиха Йордан Тодоров за филма му "Татко снима мръсни филми" и отличиха "Поколение П" и "Бъдещето е завинаги"
Тази година на София Филм Фест 2012 Агитпроп има две премиери за България – на документалните филми "Момчето, което беше цар" на Андрей Паунов и "Татко снима мръсни филми" на Йордан Тодоров.
Ена Дозо от МФФ Сараево, Мира Сталева от София Филм Фест, Андрей Агудару от Romanian Film Promotion, Кристиан Хордила от МФФ в Клуж и Тилман Шийл от Reelpоrt, представиха проекта „Операция Кино” (ОК) на София Мийтингс
Джейми Кинг e сновател на VODO – онлайн медия за споделяне на свободно независимо киносъдържание, музика и книги между творци от цял свят и крайния потребител
„Раздяла”, „Имало едно време в Анадола”, „Дъжд над Балканите”, „Хавър”, „Огнярят”, „Любовникът” и танцовият шедьовър на Вим Вендерс „Пина” продължават срещите си с публиката в дигиталното кино на София Филм Фест
Писателят Димитър Динев от години живее и работи в Австрия. Той беше специален гост на 16-ия София Филм Фест във връзка с филма "Испания", на който е съсценарист заедно с дебютантката в игралното кино - режисьорката Аня Саломоновиц. Предлагаме ви извадки от поредната фестивална пресконференция, която се превърна в непринуден разговор между Динев и водещата Антония Ковачева и послеслова на четири очи и две люлки пред фестивалния прес център Матти'Д.
Той не прави филми, защото е обсебен от индустрията или от мимолетната слава и успех. Той ги прави, защото има истории за разказване, а той е добър в това. Последният му игрален филм е „Rez Bomb”, разположен на Pine Ridge Indian Rez, а също и като последствие на игралния филм направи документален посветен на племето там. Политически и религиозни възгледи: да бъдеш човечен
Председателят на Международното жури Дейвид Макензи е един от режисьорите, чиято творческа кариера публиката на СФФ е имала възможност да следи с интерес от самото й начало. Новият му филм „Перфектно чувство” беше безспорно едно от събитията на 16-ото издание на фестивала, а за следващото или по-следващото издание на СФФ фестивалните организатори и самият Макензи планират цялостна ретроспектива на филмите му.
Четири месеца преди планираната историческа прожекция в рамките на летните Олимпийски игри в Лондон, британският режисьор Хю Хъдсън представи култовия си филм от 81-а „Огнените колесници” (носител на 4 „Оскара” за 82г.) на Олимпийската гала на 16-ия СФФ. На специална церемония в Зала 1 на НДК Хю Хъдсън получи Наградата на София, връчена му лично от олимпийската шампионка Мария Гроздева. Ето какво ни припомня режисьорът за същината на спорта – в едни години, в които все повече и повече сме склонни да се отдалечаваме от тази същина...
Мира Сталева учи теология, после психология, като по време на следването си се включва към екипа на София филм фест. След кратки странствания по света се завръща отново към София филм фест и се заема с гостите на фестивала. По настоящем е артистичен директор на „София Мийтингс”, където от 9 години насам професионалисти в областта на киноиндустрията намират пазар за филмите си в рамките на София Филм Фест.
Филмът „Шанс”, с който Саймън Дейвидсън участва в Международния конкурс на СФФ, е мрачна история за младежи, които се чувстват отегчени от ежедневието и си намират нелегални забавления. Понякога тези забавления водят до пристрастяване, понякога до задлъжняване, а понякога дори до смърт. Съзнателно избягвайки от чистото документиране на комарджийската субклутура във Ванкувър, режисьорът все пак стъпва на сериозни проучвания в тази област, която все още не е достатъчно добре изследвана в сравнение, примерно, с пънк-културата, хип-хоп културата или нарко-културата в Северна Америка.
Роденият през 1949 г. в Москва Александър Миндадзе е смятан за един от най-добрите съвременни руски сценаристи и режисьори. От 1975 г. насам са заснети над 20 негови сценария. В продължение на няколко десетилетия Миндадзе работи с режисьора Вадим Абрашитов. Двамата печелят „Сребърна мечка” през 1995 г. за «Пиеса для пасажира». През 2007 г. дебютният му игрален филм като режисьор «Отрыв» има премиера във Венеция. Филмът печели две награди, включително приза на руската критика за най-добър дебют.
Днес от 17.00 часа в зала Мати’Д ще бъде представена премиерата на книгата „Еволюция на екранното изображение”, второ и допълнено издание на кинокритикът и дългогодишен преподавател проф. Божидар Манов. Това бе повод да го потърсим за разговор, в който да разкаже за работата си върху книгата, както и да сподели своята визия за тенденциите в съвременното киноизображение.
Румънският режисьор Габриел Ахим е създал наистина забележителен филм, в който я има цялата епоха на късния соц – от тъпите и политическите вицове, през записването на футболни мачове на домашно видео, до абсурда на човешките отношения в една средно голяма фабрика. Филмът „Сънят на Адалберт”, който е част от Международния конкурс на СФФ, е едновременно социологическо изследване на близкото минало, черна комедия за безопасността на труда и сериозен размисъл за детайлите и механизмите в едно стигнало до абсурда на съществуването общество. А също така и експеримент – не само на техническо и не само на емоционално ниво. Защото според режисьора двете са неразривно свързани.
По този начин Йордан Тодоров, режисьорът на „Татко снима мръсни филми”, и неговият екип наричат Стивън С. Апостолоф – култова личност в американското Б-кино от 60-те и 70-те годни на ХХ век, българин, роден в Бургас през 1928г. и избягал по политически причини още в началото на комунизма. Филмът на Йордан Тодоров за Стивън Апостолоф е едно от откриващите заглавия за Документалния конкурс на фестивала. Като паралелна програма продуцентите от „Агитпроп” са подготвили и серия американски Б-класики, които да ни въведат в атмосферата на паралелното холивудско кино от 60-те и 70-те година на миналия век.
Един от най-обичаните кино творци на Балканите – и като актьор, и като режисьор – Любиша Самарджич за пореден път беше сред важните гости на СФФ. Поводът този път бе участието „Дъжд на Балканите” в секцията „Специални прожекции” на фестивала. Медийният интерес към неговата особа и към неговото творчество, разбира се, беше изключително голям. Ето какво разказа г-н Самарджич на нашите читатели в кратките 15 минути, в които имахме наистина огромното удоволствие да се срещнем с него.
След осемчасова репетиция в театъра Ованес Торосян ни разказа за работата си в един много истински филм, за актьорската професия и колко е важно да не бъдеш сериозен.
Каква иска да стане като порасне Анжела Недялкова, която въпреки главната си роля, в най новия българския филм „Аве” иска да прави изкуство, а не звезден имидж.
На 10 март от 15.30 часа в Дома на киното, в рамките 16-ия София Филм Фест беше премиерата на документалния филм на Георги Тошев „Кустурица. Балкански хулиган“. Филмът е вдъхновен от автобиографичната книга „Смъртта е непотвърден слух“ (издателство „Колибри”) на режисьор Емир Кустурица. Във филма се разказват в допълнение много подробности за това какво се случва с Кустурица днес и сега, oтвъд успеха, парите, зависимостите и суетата. Непосредствено след прожекцията беше и премиерата на книгата. За подбудите да направи този филм разговаряме с неговия автор Георги Тошев.
За Нури Билге Джейлан човешкото лице е най-хубавият пейзаж на света, сподели го за десетте минути, в които траеше интервюто. И още за разходката из искърското дефиле, за сина си и дългите снимачни периоди в неговите филми.
Новият филм на израелския режисьор Еран Колирин „Размяната” е филм за неразбирането, което произтича от вглеждането в дребните и ежедневни неща. Филм за нашата отчужденост от хората и от света около нас, но и от самите себе си. На представянето на филма в Дома на киното Еран се пошегува, провокиран от наш въпрос, че докато световно известният му шедьовър „Посещението на оркестъра” е по-кишонски тип филм, то „Размяната” е по-кафкиански. В крайна сметка обаче, двата филма съвсем не са толкова различни един от друг, колкото изглежда на пръв поглед…
Една от знаковите награди за съвременно тематично европейско кино, наградата LUX на Европейския парламент вече има своята история и на София Филм Фест. За тазгодишното представяне на LUX в рамките на фестивала, програмирано ден преди официалното откриване, разказва Виолета Симеонова Станичич, ръководител на Информационното бюро на Европейския парламент в България.
„Аве” на Константин Божанов откри София Филм Фест и международния конкурс на фестивала и е вече на българския екран,
а сред заглавията, които публиката ще види, са още
„Вяра, любов и уиски” на Кристина Николова,
„Кецове” на Иван Владимиров и Валери Йорданов,
„Миграцията на паламуда” на Людмил Тодоров,
„Операция „Шменти капели” на Иван Митов и Влади Карамфилов-Въргала,
„Островът” на Камен Калев, „Цахес” на Анри Кулев,
„Корави старчета” на Пламен Масларов и Ивайло Пенчев,
“Love.net” на Илиян Джевелеков, „Чужденецът” на Ники Илиев,
„Още нещо за любовта” на Магдалена Ралчева,
„Корпус за бързо реагиране” на Станислав Дончев
„Аве“ на Константин Божанов и „Вяра, любов и уиски“
на Кристина Николова са сред претендентите за
Голямата награда в Международния конкурс на
16-ия София Филм Фест
За първи път в рамките на София Филм Фест ще бъде показана избрана програма от документални филми от Международния филмов фестивал „Милениум” - Брюксел
Представянето на филма „Снеговете на Килиманджаро”, носител на Наградата Lux за 2011 година на 8 март в Дома на киното, е Галата на Европейския парламент в програмата на 16-ия София Филм Фест
За първи път жури ще оценява филмите от Балканския конкурс на СФФ. За първи път жури ще оценява филмите от Балканския конкурс на СФФ. Американският продуцент Джим Старк, молдовската режисьорка Ана-Фелиция Скутелнику и австрийският експерт Петер Заврел ще избират победителя от полуострова
Четирима режисьори, от които двама носители на Оскар, ще получат наградата на София на Столичната община. Нури Билге Джелайн, Георги Стоянов, Данис Танович и Хю Хъдсън ще приемат лично престижната награда в Зала 1 на НДК за приноса си в киноизкуството
Катя Рийман, Еран Колирин, Ангелина Никонова, Александър Миндадзе, Зигфрид, Файт Хелмер и Майкъл ди Джакомо ще бъдат сред специалните гости на СФФ 2012
Три филма пристигат за 16-ия София Филм Фест непосредствено след участие на Берлинале’12. Това са "Парад" (реж. Сърджан Драгоевич), "Испания" (реж. Аня Соломоновиц) и "Анонимен" (реж. Роланд Емерих)
Отличеният със „Златна мечка” в Берлин 2011, Златен глобус” за най-добър чуждоезичен филм и две номинации за Оскар
„Раздяла” на Асгар Фархади, номинираният за „Златна палма” в Кан 2011 „Хавър” на Аки Каурисмаки и документалният портрет
„Стоичков” на Борислав Колев ще закрият международната програма на фестивала на 18 март
Джералдин Чаплин, Пиер Ришар и Даниел Брюл получиха покана за Галата на звездите на 16-ия София Филм Фест
Те, заедно с Джейн Фонда, Клод Риш и Ги Бедо блестят в комедията на Стефан Роблен „А защо да не живеем заедно“, стартирала като проект от София Мийтингс през 2008
СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ, без съмнение най-мащабното международно филмово събитие в България, ще има удоволствието да събере своите зрители за 16-и път през месец март. Един от значимите кинофоруми в Югоизточна Европа, включен в класацията на 50-те топ фестивала (според сп. „Варайъти”), се превърна в традиционно и очаквано с нетърпение филмово изживяване, което следи актуалните тенденции в световното и българското кино и неизменно се стреми да запознае публиката с нашумели имена от многоликия свят на филмовото изкуство.
София Филм Фест 2012 ще представи едни от най-важните имена и филми от румънската нова вълна. Фокус Румъния е посветен на десетте години шеметен възход на киното, което удиви световните фестивали и върна зрителите към авторския филмов език.
Отказване от отговорност: Цялата отговорност е на авторите и Европейската аудио-визуална и изпълнителна агенция и Комисията на европейските общности не носят отговорност за каквато и да е употреба на включената в това издание информация.