КЛУБ "СФФ ЗА УЧАЩИ"
Акредитиран от
|
Виктор Гинзбург: “Искам да променя света и затова правя филми"12.03.2012
Виктор Гинзбург
Безспорно най-обсъжданият филм в руското независимо кино за последната година, Поколение П е от онези портокали с часовников механизъм, които въздействат както на интелигентната и критична публика, така и на масовата аудитория. Разбира се, мнозина от пуристите и крайните буквалисти по отношение на романите на Пелевин веднага го отрекоха. Така става навярно с всички по-смели филмирания на култови автори. Както и да е: важното е, че в крайна сметка Гинзбург е създал една добра екранизация, говореща както на хората от „поколението П”, така и на следващото поколение, който факт за Русия, особено след поредната вълна на изборни манипулации, съвсем не е маловажен. Интелигентният зрител сам ще си нареди отделните парченца от мозайката – от участието на култови фигури от руския ъндърграунд като Шнуров в ролята на Гиреев до някои сцени, които ги няма в текста на Пелевин и говорят не толкова за 90-те, колкото за днешния ден. По някакъв начин в естетиката на филма може да се припознае известно родство с филмовата ъндърграунд-класика на ХХ век (филмите на Душан Макавеев, наприпер), но той въздейства също така и на „неуката” аудитория със средствата на комерсиалното кино. Броени часове преди излизането на броя ние се свързахме по телефона с режисьора Виктор Гинзбург – в полунощ, някъде около Дюселдорф, в очакване идването му на СФФ. Разбира се, започваме с неизбежния въпрос за гледната точка – не само на режиьора Гинзбург към романа на Пелевин, но и въобще на руско-американския кинематографист към Русия днес. Въпросът за ъгъла, от който виждам романа на Пелевин е сложен, защото докато го четеш, той ти действа на сетивно ниво, на емоционално ниво, на толкова много различни нива. Но като режисьор за мен беше интересно също така наративното ниво – защото на наративно ниво този роман е един забележителен пъзел, който аз като режисьор трябваше един вид да наредя във филм. Особено шумеро-вавилонските митологически връзки и позовавания в романа, които трябваше да организирам логически във филм. Това е голямата разлика между роман и филм. И голямото предизвикателство за мен като режисьор. Защото един роман може да е организиран така, че да влияе на съзнателно и подсъзнателно ниво само със силата на текста и на идеите, без да е необходима наративност. Докато един двучасов филм трябва да разказва история. В момента говоря като режисьор едва ли не само за техническата страна на нещата, защото емоционалната е повече от очевидна. Особено в ценностен план за един такъв руско-американски режисьор като мен. Романът на Пелевин говори за друг един преходен период – за 90-те. Вашият филм обаче също се появява в ключов (кризисен) момент за руското общество – и от политическа, и от културна гледна точка. И тук не става дума само за манипулирането на изборните резултати на тези или на някои предишни избори, а за една по-дълбока политико-метафизична ситуация… Да, но ние преживяхме чудото този филм да бъде показан по Първи канал на Руската телевизия две седмици преди изборите. Филмът не е политически в онзи директен протестен план, но едновременно с това, разбира се, говори на за всички тези неща – за несправедливостите, за манипулацията, виртуалната манипулация на високо ниво… Аз обаче изобщо не съм имал проблеми с лиценза за дистрибуция и филмът достигна до трето място в бокс-офисите. Русия все пак е свободна страна, вярвам, и чрез този филм продължавам да вярвам в това. В някои официозни среди се опитаха да го принизят, разпознавайки го като обикновен филм за халюциногенни мухоморки, какъвто той не е, или като филм за рекламния бизнес, какъвто също не е. Но за мен важното е, че този филм беше видян от толкова много млади хора, които не са от „поколението П” на Пелевин, от хора между 18 и 32-годишна възраст, които преди това дори не бяха чели Пелевин. И точно това се опитах да направя с него, разширявайки обхвата му от 90-те, когато се развива действието на романа, към актуалността на днешния ден. Как се прави интелигентен филм, който, без да губи интелигентността си, да говори и на масите? Аз самият, а и Пелевин също, вярвам, никога не сме имали амбицията да говорим на масите с някакви велики послания. Ако имах тази амбиция, щях да вляза в политиката. Да, искам да променя света и затова правя филми. Смятам, че ако правиш смислени неща, това може да промени света. Да, Пелевин, примерно, борави с неща, които са общи за цялото общество – от революцията до Космоса, но едновременно с това романите му са едни своеобразни философски поеми, които се разпознават като такива именно от по-интелигентната публика. Филмът, разбира се, е по-масов продукт от книгата и в този смисъл достига до по-широка аудитория. И това е подмолното въздействие, в най-добрия смисъл на понятието, което той може да окаже на по-масово ниво. Добави коментар в FacebookКурс КУЛТУРА НА РЕЧТА в Дома на киното17.08.2012
![]() CentEast Warsaw – Moscow10.08.2012
Наградата „Co-Production Prize” търси новите кандидати за спечелването й19.07.2012
![]() Проект от София Мийтингс печели в Сараево16.07.2012
![]() Наградихме най-добрия филм в Клуж09.07.2012
![]() Два проекта на София Мийтингс с награди от Карлови Вари08.07.2012
![]() "Последната линейка на София" в документалния конкурс в Карлови Вари06.07.2012
Докато журира в Москва, Явор Гърдев представи и проекта си "Контра"06.07.2012
Европа Синемас избраха Анастас Пунев от „СФФУ” за член на Младежкото жури във Венеция06.07.2012
Последен ден да гласувате за нашия пътуващ фестивал София Филм Фест на път14.06.2012
![]() Български успех в Кан28.05.2012
![]() Младежкото жури във Венеция очаква киноманите от СФФУ17.05.2012
“Три сестри и Андрей” подпомогна кариерата ми08.05.2012
![]() Гласувайте за нашия пътуващ фестивал София Филм Фест на път04.05.2012
![]() "Последната линейка на София" на Илиян Метев в конкурса на Седмица на критиката в Кан!24.04.2012
![]() Младежкото жури на фестивала избра своите фаворити11.04.2012
![]() Chanson парти след прожекцията на "Едит Пиаф: Животът в розово"29.03.2012
Преди да разлеем виното и да угасим светлините (галерия)27.03.2012
В последния ден на София Филм Фест Future Shorts представя своите „Пролетни шорти”.27.03.2012
Мартичка Божилова: Телевизиите са основните ни партньори27.03.2012
Елиас Деметриу: „Нямах амбицията да напусна страната си, но накрая тя ме напусна...”27.03.2012
Данис Танович – един семеен мъж, който не може да забрави войната27.03.2012
"Миграцията на паламуда" в няколко столични кина и във Варна26.03.2012
Музикален финал с парти на Sofia Meetings26.03.2012
![]() Операция Кино стартира VOD26.03.2012
![]() Еторе Скола с ретроспектива в програмата на 16-ия София Филм Фест24.03.2012
За трети път София Филм Фест във Варна23.03.2012
![]() VODО – между пиратството и киноиндустрията22.03.2012
Още седем фестивални дни в Cinema City22.03.2012
![]() Промяна на прожекция21.03.2012
И победителите от „Sofia Short Challenge 4” са...21.03.2012
„Домейн Бойар” се включва с вкус и аромат във фестивалната селекция с Кино и Вино21.03.2012
Димитър Динев: Много по-интересно е да изживяваш различни животи чрез своите герои, отколкото да пишеш за себе си20.03.2012
„Метрополис“ на Фриц Ланг – специална гала на 16-ия София Филм Фест19.03.2012
![]() Щастливците, които получават акредитации за 17-ия СФФ19.03.2012
Екипът на наградата „Co-Production Prize” избра София за най-мащабния си уъркшоп за млади източноевропейски кинотворци19.03.2012
Стивън Симпсън: “Навсякъде се чувствам у дома”19.03.2012
![]() Дейвид Макензи: „С всяко следващо идване забелязвам колко по-голям е станал СФФ”18.03.2012
Творци търсиха разрешаването на общи проблеми на форума на ЮНЕСКО18.03.2012
Хю Хъдсън: „Спортът е чисто изкуство”18.03.2012
Хуан Торес: "Аз съм някой, който не може да спре да се движи."18.03.2012
![]() ПОБЕДИТЕЛИТЕ на 16-ия София Филм Фест18.03.2012
Иван Москов: „Избраният филм и клип ще бъдат показани на фестивалите в Kлуж и Сараево18.03.2012
![]() Форум на ЮНЕСКО: Новата градска среда и творчеството18.03.2012
Музикалният финал на международната фестивална програма18.03.2012
Мира Сталева: „Джейми Кинг ще представи платформата за онлайн дистрибуция VODO”17.03.2012
Режисьорът на „Стоичков”, Борислав Колев: „Никога не казвай „Аз!”17.03.2012
Саймън Дейвидсън: „ През нощта се снима много трудно…”17.03.2012
Алексанър Миндадзе: Основното послани е във филма "В събота" е подмяната на ценностите17.03.2012
![]() Проф. Божидар Манов: Едно от най-големите достойнства на националното ни кино е неговата изобразителна култура16.03.2012
![]() Кристина Николова: Уискито само замества надеждата16.03.2012
Габриел Ахим: „Заснех филма си на VHS, защото исках да въздействам на емоционалната памет на зрителите”16.03.2012
![]() Йордан Тодоров:„Най-успелият българин в Холивуд, за когото никога не сме чували”16.03.2012
![]() Любиша Самарджич: „Мисля, че с получи едновременно и красив, и значещ филм”16.03.2012
![]() София Филм Фест отново в Пловдив – за седма поредна година16.03.2012
Ованес Торосян: “Имах усещането, че всичко сякаш ми е ясно.”16.03.2012
![]() Анжела Недялкова: “Не разчитам на предварителни очаквания.”16.03.2012
Rumba Aficionado с концерт в Sofia Live Club довечера15.03.2012
Георги Тошев: „Емир Кустурица е тъжен човек напук на неговите филми”15.03.2012
![]() Днес е откриването на "София филм фест на брега"15.03.2012
Ваня Щерева е новият член на Международното жури14.03.2012
Нури Билге Джейлан: “Гледам всякакъв тип кино, но като зрител обичам най-много филмите за деца”13.03.2012
![]() Еран Колирин: „Моят филм е пропит от чувство на несигурност”13.03.2012
![]() Международното жури очаква смели и оригинални филми от конкурсната програма13.03.2012
![]() Предварителна продажба на билети за филмите във Военния клуб в офиса на СФФ13.03.2012
Наградата LUX на Европейския парламент на СФФ13.03.2012
![]() Младежкото жури на София Филм Фест вече "заседава" в киносалоните13.03.2012
Ян Цвиткович за „Архео”: „Исках да направя филм, а не филмирана история”12.03.2012
Новото българско игрално кино на 16-ия СФФ12.03.2012
![]() ИЗВЪНРЕДНИ ПРОЖЕКЦИИ на "Перфектно чувство" и “Твърда земя”12.03.2012
"Детски истории" със субтитри на български и английски12.03.2012
Промяна на прожекцията на "Поколение П"11.03.2012
Международният конкурс на 16-ия София Филм Фест11.03.2012
![]() София Филм Фест по-мобилен от всякога11.03.2012
Какво се случва в парти зоната на 16-ия София Филм Фест11.03.2012
Промяна в прожекцията на "Перфектно чувство"11.03.2012
Стефан Китанов: "Фестивалът е на 16, чувствам се тийнейджър!"10.03.2012
![]() Йорданка Фандъкова, кмет на София: “София филм фест извоюва авторитет!”10.03.2012
Букет ирландски филми в програмата на 16-ия СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ09.03.2012
Европейският парламент представя наградата LUX 2011 на 16-ия София Филм Фест09.03.2012
Международният форум на UNESCO „Визия за Балканите – творчески поглед към бъдещето на Югоизточна Европа” в рамките на 16-ия София Филм Фест09.03.2012
![]() Константин Божанов: „Не е необходимо да вземеш кораб, за да отидеш до несъществуващо село на Дунава”08.03.2012
Фестивал „Милениум” – специален акцент в програмата на 16-ия София Филм Фест06.03.2012
![]() „Миграцията на паламуда” с фестивална премиера на 16-ия СФФ05.03.2012
Предстоящи пресконференции в рамките на 16 Международен София Филм Фест05.03.2012
![]() Димитър Динев – специален гост на 16-ия София Филм Фест03.03.2012
10 гала прожекции на 16-ия София Филм Фест03.03.2012
![]() Два български филма – „Аве” и „Кецове” ще мерят сили с конкуренцията в Балканския конкурс на София Филм Фест02.03.2012
![]() Награда на София на Столична община01.03.2012
![]() Sofia Short Challenge 4 в рамките на София Филм Фест28.02.2012
![]() 16-и международен филмов фестивал - 10 дни до началото28.02.2012
![]() "Огнярят" на Алексей Балабанов стартира предварителната програма на СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ на 2 март в Дома на киното27.02.2012
![]() „Великолепната седморка” на 16-ия София Филм Фест27.02.2012
![]() Режисьорът Георги Стоянов ще получи Наградата на София на 16-я София Филм Фест25.02.2012
![]() Легендата Джулиано Монталдо ще представи новия си филм на София Филм Фест 201225.02.2012
![]() Фестивален експрес Берлинале – София Филм Фест24.02.2012
![]() Cinema City, София: дигиталният екран на 16-ия София Филм Фест23.02.2012
![]() Международното жури на 16-ия София Филм Фест21.02.2012
12 филма съставят финалната селекция в конкурса за късометражно кино Jameson Short Film Award20.02.2012
Словенски акцент в програмата на СФФ 2012, с музиката на Стефан Вълдобрев19.02.2012
![]() Немска кинозвезда ще гостува на 16-ия СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ15.02.2012
![]() Троен залп на финала на международната програма на 16-ия София Филм Фест13.02.2012
![]() Гала на звездите на СФФ 201212.02.2012
![]() Данис Танович с Наградата на София09.02.2012
Международният фестивален хит "Аве" открива 16-ия София Филм Фест07.02.2012
Хю Хъдсън – специален гост на СФФ 2012, селекцията за Международния конкурс и още акценти от програмата31.01.2012
![]() Фокус РУМЪНИЯ в рамките на 16-ия София Филм Фест30.01.2012
![]() Българският филм, участвал в София Мийтингс, спечели награда на "Сламданс"27.01.2012
![]() „Голямата петорка” на 16-ия Международен София Филм Фест27.01.2012
![]() Борис Ковач и Давид Йенгибарян свирят утре в София26.01.2012
Горещият балканец Любиша Самарджич – специален гост на 16-ия София Филм Фест25.01.2012
![]() „Пина” с номинация за „Оскар”24.01.2012
![]() Приключи гласуването за фотоконкурса "Животът е цирк"23.01.2012
![]() Нури Билге Джейлан - специален гост на 16-ия Международен София Филм Фест23.01.2012
![]() И победителят от конкурса „Животът е цирк” е...23.01.2012
Още седмица да ни изпратите филмите си за конкурса Jameson Short Film Award16.01.2012
Последни дни за гласуване за фотоконкурса „Животът е цирк”05.01.2012
|
НОВИНИ
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||||||
|
|||||||||||
© 2001 - 2011 продуцентска къща "Арт Фест" | |||||||||||
Created by: WebFashion Ltd. | |||||||||||
Отказване от отговорност: Цялата отговорност е на авторите и Европейската аудио-визуална и изпълнителна агенция и Комисията на европейските общности не носят отговорност за каквато и да е употреба на включената в това издание информация. |