КЛУБ "СФФ ЗА УЧАЩИ"
Акредитиран от
|
ОЛИВЪР ТУИСТ / OLIVER TWISTВеликобритания, 1948, 116 мин
игрален , черно-бял
Режисьор -
Дейвид Лийн
Сценарий -
Дейвид Лийн и Стенли Хейнс
Оператор -
Гай Грийн
Музика -
Арнолд Бакс
В ролите -
Робърт Нютън, Алек Гинес, Кей Уолш, Джон Хауърд Дейвис, Франсис Л. Съливан
Продуцент -
Роналд Нийми
Продукция - Cineguild
Награди и номинацииВенеция ’48 – Най-добра сценография и номинация за „Златен лъв”; БАФТА ’49 – Номинация за най-добър британски филм
В Оливър Туист, подобно на Големите надежди, решението на Лийн да се откаже от Дикенсовата епизодичност му помага да опрости и хармонизира сюжетната и структурната цялост на творбата. Той постига това чрез монтаж на поредица от сцени и обобщаващи картини, които не само се въздържат от многословността на британския писател, но и много често се появяват именно тогава, когато очакваме тя да е на преден план, например в забележителното решение за пресъздаване на епизода с молбата на Оливър пред Бийдъл, където, за разлика от много други екранизации на романа, тя е сполучливо премълчана. Цялостният подход на режисьора на филма особено силно проличава в първата част с помощта на операторската работа на Гай Грийн, който избира осезаема тъмнина, поглъщаща приюта за бедни, сиропиталището, погребалния дом, шкафа, в който спи Оливър, и най-подир ковчезите в неговия „затвор”. Целият този мрак продължава да бъде на преден план, за да подчертае атмосферата на Викториански Лондон – обикновено посредством разходки или преследвания в него. Той не смекчава чудатата клаустрофобичност на сюжета, нито пък идентичната тъмнина, която се засилва постепенно около Бил Сайкс, чието изпълнение е най-силно, може би защото хиперболизираните еврейски черти на Фейгин пречат на израженията му, а Нанси е просто черно-бяла фигура на мъченица. В резултат на всичко това се е получила отчетливо меланхолична екранизация. Били Стивънсън, A Film Canon Дейвид ЛийнДейвид Лийн (25.03.1908 – 16.04.1991) е легендарен британски режисьор, който през 30-те години на 20-и век е стартирал кариерата си в киното като монтажист. Един от ранните му филми като режисьор – Кратка среща, печели Голямата награда в Кан. След него Лийн режисира и две успешни екранизации на творби на Дикенс – Големите надежди и Оливър Туист. Изтънчената му комедия Изборът на Хобсън печели „Златна мечка” през 1954 г. в Берлин. Следващият му филм е крайъгълен за кариерата на режисьора, защото е първият от мащабните епоси, с които най-често свързваме името му – Мостът на река Куай. Той, както и Лорънс Арабски печелят по 7 награди „Оскар”, включително за режисура. Екранизацията Доктор Живаго пък печели 5 от 10-те си номинации за златната статуетка. Почти двадесет години по-късно Пътуване към Индия (1984) печели 2 от 11-те си номинации.
ИЗБРАНА ФИЛМОГРАФИЯ 1942 В която служим (In Which We Serve) ПрограмаДобави коментар в Facebook |
НОВИНИ
|
|||||||||
|
|||||||||||
© 2001 - 2011 продуцентска къща "Арт Фест" | |||||||||||
Created by: WebFashion Ltd. | |||||||||||
Отказване от отговорност: Цялата отговорност е на авторите и Европейската аудио-визуална и изпълнителна агенция и Комисията на европейските общности не носят отговорност за каквато и да е употреба на включената в това издание информация. |