ЗА ДОМЕ КАРУКОСКИ ЗАБРАНЕНИЯТ ПЛОД ВИНАГИ Е ПО-СЛАДЪК, МАКАР НАКРАЯ ДА ГОРЧИ
09.03.2010
Финландският режисьор Доме Карукоски беше гост на 14-ия Международен София Филм Фест със Забраненият плод, който отбеляза и финландската гала на фестивала. Филмът е камерна драма, която разказва за тинейджърките Ракел и Мария, израснали в затворената християнска секта на консервативните лестедианци. Те заминават за Хелзинки, където едната се опитва да опита от всички забранени плодове на западното общество, а другата се старае да я предпази от изкушенията, докато сама открива техния сладко-горчив вкус.
Вашият филм разказва местна история, която обаче има универсално послание. В България нямаме подобни толкова големи религиозни общества, но идеята за свободата да избереш собствения си житейски път лесно се превежда на всякакви езици. Как беше възприет Забраненият плод във Финландия?
Доме Карукоски: Когато правите филм за малцинство, той обикновено ражда противоречиви реакции. Въпреки това тези, които бяха против филма, бяха доста по-малко, отколкото очаквах. Това може би се дължи на факта, че ние потърсихме съдействието на хората от тази църква. Странното в случая е, че според техните догми филмите развращават и затова консервативните лестедианци не гледат филми. Затова и официалното им становище може да бъде само това, че не са гледали и няма и да видят филма. Преди половин година, когато беше премиерата на филма, се разбра за случай на свещеник, обвинен в педофилия. Църквата разреши случая, без да търси официално помощта на закона. Затова мисля, че хората може би очакваха от нас по-тежък и безкомпромисен филм. Аз обаче не исках да обиждам някого заради вярванията му.
Всеки има право на избор, стига този избор да не е манипулиран. Имам приятел от тази църква или секта, както и да я наречем, който намира начин понякога да нагажда догмите ù спрямо себе си – той например гледа моите филми. Но неговото семейство е от либерални консервативни лестедианци.
Либерални консервативни лестедианци звучи добре.
Доме Карукоски: Именно. В същото време съм чувал за ужасни истории на насилие в самата секта върху хора, които са дръзнали да не спазват нормите ù. Майката на един приятел напуснала сектата като била на 18, забременяла, а баща ù я ритал в корема дотолкова, че предизвикал аборт.
Насилието не е запазена марка само на сектите.
Доме Карукоски: Така е. Затова аз не исках бащата на Ракел да е някакво чудовище. Ако аз съм баща на момиче и я възпитавам 18 години според моите разбирания, а накрая тя каже, че не ги приема за свои, това би ме обидило. Исках бащата на Ракел да реагира като любещ баща, да се опита да я разбере. Освен това ние спечелихме награда на църквата във Финландия, което показва, че сме били обективни.
Филмът я заслужава, според мен, поради факта, че показва, че въпреки че лестедианците са доста консервативни, те притежават известен либерализъм, защото така и никой не насили двете героини да се върнат в общността. Присъствието на хората от сектата беше осезаемо, те дори отидоха до Хелзинки, за да убеждават момичетата, но така и не ги насилиха да се върнат с тях.
Доме Карукоски: Да, но разбира се, можете да манипулирате хората като им внушавате, че знаете по-добре какво за тях е по-полезно. Тази идея засегнах още в първия си филм. Родителите го правят през цялото време. Негативното в тази секта е, че в нея не се обсъждат догмите. Контрацептивите например са забранени. Жените раждат по 12-15 деца, много от тях заболяват и дори умират.
За мен Забраненият плод е посветен не толкова на определена секта, колкото на освобождаването на сексуалността на една жена, главната героиня Ракел. Филмът е по действителен случай и когато са запознах с прототипа на героинята си, най-голямата ù травма беше, че не възприемаше сексуалността си като естествена част от себе си. В тази общност жените имат само една роля – на майки. За мен беше интересно как едно момиче, чиято сексуалност винаги е била потискана – не й е разрешено да се целува, да си позволява каквато и де е проява на похот – какво ù коства да се освободи от този мисловен затвор? Църквата не говори за сексуалността.
Може би, защото сексуалността не произлиза от разума, а е плод на емоции, които нямат рационална основа. А догмите се раждат от разума.
Доме Карукоски: Да, и още защото тези хора тръгват от схващането, че Господ те е създал и всяко твое действие трябва да е в служба на Бог. Сексът е в служба на Бога, само когато води до раждане. Според нормите на сектата филмите, например, са позволени, само ако са образователни. Но как да знаеш кой филм има наистина само такава функция? Така че е по-добре да се забранят всички. В училище имахме съученици от лестедианците, които напускаха класната стая всеки път, когато учителката използваше като учебно помагало видео или телевизия. Те научаваха нещата по друг начин, от учебник, например.
Забранено им е също и да танцуват. Спомнете си историята на цар Ирод, който отсякъл главата на Йоан Кръстител, защото Саломе го омаяла с прелъстителния си танц. Днес танците са забранени, защото могат да доведат до похот и секс.
Казахте, че филмът ви е по действителен случай. Посветен ли е на някого, когото лично познавахте?
Доме Карукоски: Истинската Ракел беше моя приятелка в продължение на 3 месеца. Напуснала бе църквата на 18-годишна възраст, беше забременяла и родила извънбрачно дете. Баща ù ù беше казал, че оттук нататък тя не е част вече от това семейство и ù забранява да се вижда с братята и сестрите си, а майка ù, когато я посещаваше в Хелзинки, плачеше, защото дъщеря ù се е обрекла сама на вечни мъки с постъпката си. Другите две по-главни героини – Ева и Мария, също имат своите прототипи. Защото в историята ни има три типажа: първият на жената, която открива своята посока извън църквата; вторият е на другата жена, която става алкохоличка, защото напуснала едното общество, тя попада в друго, в което се чувства несигурна и не успява да се приспособи към него; третият е на тази героиня, която в крайна сметка се завръща в сектата и заживява по нейните правила.
Пътувате с филма си по много фестивали. Различава ли се реакцията на публиката в тях от тази във Финландия?
Доме Карукоски: Подобно на целия Скандинавски полуостров Финландия е доста свободомислеща страна. Лютеранската църква е доста мека и не се опитва да упражнява абсолютен контрол. Финландците реагират различно, защото когато сте възпитани с широки възгледи възприемате филмите малко или много като забавление. Освен това около вас има много лестедианци, познавате ги добре. И въпреки това съм бил на прожекции, на които хората започват да плачат 25 минути след началото на филма. Понякога зрителите са разтърсени от филма.
В по-силно религиозните страни реакциите са различни. В Индия например реакциите бяха невероятни. В залата имаше 600 човека, а след прожекцията 300 от тях се наредиха на опашка, за да ми стиснат ръката. Тяхното отношение се дължи на факта, че произлизат от култура на много религии. Забраненият плод е продаден и в страни като Полша или из Латинска Америка. В общи линии хората с либерален произход намират сюжета за прекален, докато силно религиозните знаят, че историята е съвсем реална.
Една от най-силните реакции беше публикувана на страниците на най-големия вестник в Хелзинки „Хелзинки таймс”. В неделното му издание включват читателски писма, не анонимни. Този път обаче бяха променили името на една 27-годишна жена, която им беше изпратила материал за цяла страница, в който разказваше за живота си и за това, как благодарение на филма ми е разбрала защо е взела решение да напусне сектата. Това беше най-добрата реакция, която можех да очаквам. Независимо от страната най-добрите реакции идват от хора, които са преживели нещо подобно. А това е повече, отколкото съм се надявал да получа в отговор.
Уловил сте чисто женската енергия, мекотата, деликатността, която обикновено свързваме с жената. Това е филм, направен от женска гледна точка, чийто режисьор обаче е мъж. Нюансиран, с множество малки детайли, нищо прекалено натрапчиво или твърде жестоко – като бащи, които бият дъщерите си. Всичко е премерено.
Доме Карукоски: Приятелката ми ми каза, че не е мислела, че притежавам подобна чувствителност. Но много често мъжът просто влиза в ролята на мъж. Когато снимате филм обаче излизате от обичайните си роли, по-лесно е да се отворите и да забравите, че сте баща, режисьор или шеф. Отгледан съм от майка си и съм повлиян от това. Запознах се с баща си когато бях на 14 години. Винаги съм харесвал филми, които не са твърде агресивни или категорични, защото те подценяват зрителите.
Разкажете ни за следващия си филм.
Доме Карукоски: До момента съм заснел 3 драми…
…А в интернет отрих ваш коментар, че бихте искал да правите филми, които карат хората да е усмихват в продължение на една седмица.
Доме Карукоски: Да, казах го във връзка с първия си филм, който е любовна история (Красавицата и копелето / Beauty and the Bastard, 2005). Той беше позитивен в смисъл, че никой не умря в него и любовната история беше с щастлив финал. Вторият ми филм (Домът на черните пеперуди / The Home of Dark Butterflies, 2008) беше много драматична и мрачна Скандинавска история. Сега исках да направя комедия. И новият ми филм ще е комедия с черен хумор, която започва с 5 самоубийства. В момента я монтираме. Трудно е да опиша жанра – може би е комбинация от братята Коен и циганските истории на Емир Кустурица, но заснета във Финландия.
Накратко, това е историята на трима безработни мъже от район във Финландия, където повече хора умират от самоубийства, отколкото в катастрофи, защото процентът на безработицата при младите е 40-50%. Не можете да заснемете драма от това, защото тя ще бъде толкова трагична, че никой няма да иска да я гледа. Една петъчна вечер тези тримата се отправят в търсене на дигитален телевизионен рисийвър. Главният герой не е можел да си позволи да ги купи години наред, както и телевизор, защото е безработен и приятелката му заплашва да го изостави, ако той не набави рисийвър.
Заглавието е Лапландска одисея (Lapland Oddysey). Рисийвърът е метафора на еликсира на живота. Заглавието е такова, защото искахме да е простичко – действието се развива в Лапландия, и става дума за одисея и е комедия. Разисквахме и по-дълбоки заглавия, но решихме, че ще оставим дълбочината, ако все пак има някаква, да бъде в самия филм. В него са включени много от характеристиките на финландския мъж – той може да е много циничен, завистлив, злобен и отмъстителен.
Всички мъже, и българските дори, може да са такива.
Доме Карукоски: Забелязах, че колкото пъти го разказах тук всички реагират по подобен начин: „Така е и в България.”
Имахте ли някакви полезни за вас професионални срещи по време на фестивала?
Доме Карукоски: Престоят ми тук е много кратък, само два дни и аз нямах други срещи, освен интервютата. Но съм много впечатлен от кухнята ви. Тя е много богата и вкусна, за разлика от нашата. Ние нямаме традиционна финландска кухня. Само месо от елен.
Селекционерът на Берлинале за Източна Европа беше в София през октомври заедно с директора на фестивала Дитер Кослик. Той любезно даде интервю по и-мейл, въпреки натоварената си програма.
Директорът на Берлинале Дитер Кослик беше на посещение в България, за да се срещне с родни кинодейци и да представи пред студенти програмата "Talent Campus".
Гости на прожекцията в Дома на киното ще са режисьорът на филма Светослав Овчаров, както и актьорите Иван Бърнев, Меглена Караламбова и Стефан Мавродиев.
27 киномани от Европа на възраст от 18 до 25 години ще участват в новото издание на Венецианския кинофестивал благодарение на Европа Синемас и програмата "Венециански дни"
И тази вечер поредният филм, излъчващ се в програмата "Десетилетие на българското кино", ще бъде представен пред зрителите от Ивайло Христов и Параскева Джукелова
Домът на киното стартира новия сезон на
СФФУ: Фокус Европа – пролет 2010
След силния старт на „София Филм Фест за учащи” през 2009 Домът на киното дава начало на ТРЕТИ СЕМЕСТЪР – пролет 2010, който започва на 19 април!
Какво се случва когато преуспяващ артист от Германия вместо в Истанбул, попада в София и поради лошите метеорологични условия не може да продължи със самолет пътя си...
Тони Палмър е един от водещите кинорежисьори на музикални документални и исторически игрални филми. Той е носител на повече от четиридесет международни награди, сред които 12 златни медала от Фестивала на киното и телевизията в Ню Йорк, многобройни номинации и награди за БАФТА и „Еми”. Той е единственият двукратен носител на престижната Държавна награда на Италия. Въпреки това режисьорът споделя, че наградите винаги го изненадват и смята, че не е направил кой знае какво, за да ги заслужи и че обикновено филмите, от които е най-доволен остават пренебрегнати. Той беше гост на 14-ия Международен София Филм Фест, където получи наградата София на Столична община за приноса си към световното кино.
На 17 март 2010 Международният София Филм Фест подарява на любителите на българската рок-музика филм за концерта на култовите групи „Ревю”, „Контрол” и „Хиподил”.
Днес шведските кинематографисти са вилно повлияни от американския начин на разказване на истории и имената, които все още притежават характерни гласове, като Ян Троел, не са толкова много. Така смята Томас Стендеруп, продуцентът на последния филм на шведския маестро, "Запечатани мигове". Двамата бяха гости на 14-ия Международен София Филм Фест, където Ян Троел представи филма си, посветен на жена от работническата класа, чийто живот в началото на XX век се променя, когато спечелва фотоапарат. Режисьорът също така бе удостоен с Наградата на София, предоставена от Столична община, за цялостния си принос към киното.
Основната програма на 14-ото издание на международния филмов фестивал София Филм Фест приключва на днес с гала прожекцията на филма на Сергей Соловьов „Анна Каренина”. Легендарният руски режисьор ще получи наградата на София на Столичната община.
Ведър и излъчващ изключително спокойствие, Питър Калахан говори бавно, но е кратък и лаконичен. Той твърди, че подбира думите си много внимателно и когато филмът му се прожектира някъде в чужбина, със субтитри, това вече не е неговият филм. Той е за втори път в България. През 2003 г. е бил гост на фестивала с първия си филм Последния бал. Тогава харесал начина, по който реагирала публиката и се радва, че повторно е тук и може да представи своя нов филм Срещу течението. Филмът му е в конкурсната програма, но Калахан с усмивка споделя, че въпреки че е радостен от този факт, обикновено не печели в подобни състезания. Това не е съвсем вярно – той има няколко отличия както за първия си филм, така и за дебютиралия в Сънданс "Срещу течението".
Ден преди церемонията по връчването на наградите от конкурса за първи или втори игрален филм режисьорите гости на фестивала дадоха пресконференция. Оказа се, че единствените двама, които са гледали филм на колегите си са Камен Калев и Джейкъб Тиърни. Двамата се запознали с творбите на другия на фестивала в Токио и оформили взаимен фенклуб. Ето какво споделиха те и тази част от участниците в конкурса, която успя да гостува в София.
Италианският режисьор и сценарист Масимо Капели е роден в Асколи Пичено. За късометражния си филм Ampio, luminoso, vicino metro е награден с приза “Cinecittà Digital 2000”. В малката, но любопитна селекция от филми, която регионът Фриули Венеция Джулия подготви за 14-ия Международен София Филм Фест, Масимо Капели беше представен най-пълно. Двете му комедии – Най-прекрасният ден (2006) и късометражният Всичко блести (2004) бяха посрещнати със смях от публиката. Имахме възможността също така да изгледаме и късометражната му драма За Аньезе (2005).
Да пътуваме до отдалечена и непозната точка на света, без да се налага да отидем по-далеч от киносалона предлага дебютният филм на иранския режисьор Рамтин Лавафипур Запази спокойствие и брой до седем, включен в програмата Киното утре – големите надежди. Киното на Далечния Изток винаги е представлявало смесица от документализъм и игрални похвати, но това може би е илюзия, породена от факта, че културата на страните от тази част на света са толкова различни от нашата, че представения в тях загадъчен свят ни вълнува повече чисто като реалност, отколкото чисто като кино. Запази спокойствие и брой до седем не е изключение. В него историята за малко рибарско селце на брега на морето в Южен Иран, в което основният поминък е контрабандата на стоки и хора, е любопитна сама по себе си както с екзотиката, която носи, така и с начина, по който е пресъздадена за голям екран
Малко преди премиерата на последния си филм „Ако някой те обича...”, Киран Коларов сподели с нас част от историята на неговото създаване. „Ако някой те обича…” ще бъде видян от софийската публика за първи път по време на първият Фокус „България” на София Филм Фест 2010.
Заповядайте днес във Френски институт от 15:00. Ще бъде представена дейността на фондация Robert Bosch съпроводена от прожекция на късометражни филми. Вход свободен!
Време е да обявим станалият традиционен фотоконкурс в рамките на София Филм Фест.
Очакваме вашите снимки на адрес photocompetition@sofiaiff.com до петък, 12 март – имате 120 часа да работите по темата
През последните 20 години регионът Фриули Венеция Джулия разработва и осъществява с български партньори различни проекти за сътрудничество относно местното развитие и европейската интеграция.
„Зад кадър”, който откри 14-тото издание на София Филм Фест е поредната творба на режисьора и сценариста Светослав Овчаров. Снимана в София и Берлин през 2009, продукцията е дело на Гала Филм и Омега Филмс в копродукция с БНТ. Зад кадърът на живота на един човек на изкуството в края на 70-те години в България стоят любовта, страхът и много компромиси.
На 17 март, в рамките на 14-тия София филм фест, новата програма на Future Shorts ще излезе от киносалоните и ще се синтезира в незабравимо парти с музиката на най-добрата българска ню джаз формация – Phuture Shock. Програмата съдържа 7 късометражни филма, сред които музикално видео и анимация
Специалната премиерна прожекция на новия документален филм на Стефан Командарев “Градът на жените баданте” ще даде старт на документалната програма на
14-ия София Филм Фест на 4 март (20.00 часа) в Дома на киното
Композиторът Божидар Петков, създателят на “Сако и Ванцети” Джулиано Монталдо, номинираният пет пъти за “Оскар” Ян Троел, британският режисьор Тони Палмър и руската легенда Сергей Соловьов ще получат наградата на София за приноса си в киното
За 14-та година СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ (Sofia International Film Festival) ще събере филми, гости, звезди, журналисти и почитатели на доброто кино в София. Най-мащабното международно киносъбитие в България отново ще заяви присъствието си като един от значимите фестивали в Югоизточна Европа
Преминали през най-важните световни и европейски фестивали, филмите на новото поколение режисьори ще откроят тенденции и ще представят света през очите на младите по начин, който е в синхрон с тенденциите на утрешния ден. Както винаги тяхното запазено място е в програмата на София Филм Фест от 5 до 25 март
Специална премиера на 14-ия Международен София Филм Фест на 1 март в Дома на Киното ще има новият филм на Красимир Крумов „Светото семейство (Нина и Мариян)”.
Девет филма ще се състезават в Балканския конкурс на 14-ия София Филм Фест. Това са “Вярвам в ангели” (“I Believe In Angels”, Хърватия) на Никша Свиличич, “Изток, запад, изток” (“East, West, East - the final Sprint”, Албания-Италия) на Гиерги Джувани, “Каталин Варга” (“Katalin Varga”, копродукция на Румъния, Великобритания и Унгария) на Питър Стрикланд, “Медал за храброст” (“Medal Of Honor”, Румъния-Германия) на Калин Петер Хетцер, “Объркана броеница” (“Wrong Rosary”, Турция) на Махмут Фазъл Чошкюн, “Свети Георги убива змея” (“St. George Shoots the Dragon”, Сърбия-Босна и Херцеговина и България) на Сърджан Драгоевич, “Словенка” (“Slovenian Girl”, Словения) на Дамян Козоле, “Тук и там” (“Here and There”, Сърбия) на Дарко Лунгулов, както и българският “Прогноза” на Зорница София.
14-ият международен филмов фестивал София Филм Фест вече обяви един от най-големите си подаръци на киноманите – рубриката „Голямата петорка”, включваща най-важните 2 награди на водещите кинофестивали в света – Кан, Берлин, Венеция, Сънданс и Торонто. Имаме удоволствието да добавим към обявените вече 9 филма – още 2 – „С куршум в главата” и „Всички останали”.
За 14-та година СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ (Sofia International Film Festival) ще събере филми, гости, звезди, журналисти и почитатели на доброто кино в София. Най-мащабното международно киносъбитие в България отново ще заяви присъствието си като един от значимите фестивали в Югоизточна Европа, влязъл в класацията на 50-те топ фестивала според сп. „Варайъти”, който достойно представя страната ни по целия свят.
На 7 септември 2007 влиятелното сп. „Варайъти” публикува програмна статия, озаглавена „50 филмови фестивала, които не трябва да се пропускат” (“50 Unmissable Film Festivals”). За филмовата индустрия това се превърна като подпечатване на визи на попадналите в списъка събития, осигуряващи им вход за световната лига на кинофестивалите. Нашият София Филм Фест бе сред 20-те европейски фестивала, част от групата...
Блестящият руски режисьор ще получи
наградата на София за приноса си в киното
“Докато не възникне маниакално отношение към това, което искаш да направиш, нищо няма да излезе” – казва призьорът на Берлинския и Венецианския кинофестивали Сергей Соловьов.
В осмото издание на конкурса Jameson Short Film Award, който се провежда в рамките на Международния София Филм Фест, кандидатстваха общо 77 нови български късометражни филма. Предстои селекционна комисия да избере най-добрите 12 от тях, които ще се състезават за наградата от 6 000 евро, предоставена от Jameson Irish Whiskey.
За своя 13-годишен живот СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ (Sofia International Film Festival) се превърна във водещото международно киносъбитие на България, както и в един от ключовите фестивали в Югоизточна Европа. През 2007 фестът се нареди сред 50-те топ фестивала на сп. „Варайъти”, което достойно представя страната ни по целия свят. Започнал като тематичен мюзик фест, преминавайки през 13-те си издания, СФФ вече е събитие със сериозни заявки и пред най-взискателните зрители, защото представя актуалните тенденции в световното кино и най-новото от българското кино пред света.
2010 е определена за „Година на българското кино”. И съответно за първи път като държава на фокус на СФФ ще бъде България! Изминалото десетилетие в българската кинематография ще бъде основна тема на фестивала. 10 много важни години за родното кино, което след първоначалното сътресение от въвеждането на проектния принцип на организация и липсата на финансиране, постепенно започна да се възражда с приемането на Закона за киното през 2004 до достигането на един от пиковете в своята история през 2009 г.
Интересът към специалната програма „София Филм Фест за учащи” отговори на очакванията ни – желанието на младите хора да гледат стойностни и интересни европейски и независими филми провокира продължаването на инициативата на Арт Фест в Дома на киното.
В навечерието на предстоящия 14-ти София Филм Фест (5-14-21 март 2010), от понеделник, 11 януари, започва новата програма „СФФ за учащи”.
През 2010 година, в рамките на 14-ия Международен София Филм Фест за пореден път ще бъде връчена наградата JAMESON за най-добър български късометражен филм.
Отказване от отговорност: Цялата отговорност е на авторите и Европейската аудио-визуална и изпълнителна агенция и Комисията на европейските общности не носят отговорност за каквато и да е употреба на включената в това издание информация.
За да пишете коментари, трябва да се логнете!