БЪЛГАРСКОТО ДОКУМЕНТАЛНО КИНО НА 14-ия СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ
01.03.2010
Общо шестнадесет български документални филма ще бъдат представени пред публиката на София Филм Фест. Сред тях са Градът на жените баданте на Стефан Командарев, Роднини на Иглика Трифонова, Кметът на Адела Пеева и Антоний Дончев, Децата на дружбата на Светослав Драганов, Нощ над града на Ирена Даскалова, Сега и завинаги на Драгомир Шолев.
След страхотния успех на Светът е голям и спасение дебне отвсякъде, режисьорът Стефан Командарев е готов с новата си документална творба Градът на жените баданте, чиято специална премиера ще даде старт на документалната програма на 14-тия София филм Фест.
Разтърсващ, емоционален, не оставящ никого безразличен, сюжетът на филма разказва за нелеката съдба на „италианските” майки от Вършец, оставили тук семействата си. Това е филм и за мъжките сълзи на съпрузите им в самотните вечери. Филм за вечната борба между материалното и духовното, за дилемата да останеш тук с „богатството” на семейството, близостта и общуването, но без перспектива за съществуване или да избереш тежката съдба на жена-баданте ("баданте" е италианска дума и означава професия на жена, грижеща за стари, болни и умиращи хора срещу заплащане и живееща 24 часа в денонощието в дома им), за да осигуриш материалното благополучие на близките си.
Сценарист на Градът на жените баданте е Диана Иванова, в основата на историята стои животът на нейна братовчедка от Вършец.
Филмът Роднини на Иглика Трифонова разказва забележителната история на Шевкет Чападжиев, който започва пътя си като беден емигрант, пристигнал в САЩ от малко село на българо-турската граница. Днес той е сред най-богатите хора на континента. Как се е вградил в новото общество и какво българско пази в сърцето си известния американски индустриалец с родопски корени – всички тези отговори дава филмът. Екипът е сниман в Мадан, където са останали роднините на Чапа, и в Чикаго, където той живее сега със семейството си. Камерата на Рали Ралчев се е изкачила на 44-ия етаж на небостъргача „Джон Хенкок” - в градският апартамент на милионера, а къщата му се намира в предградията на Чикаго.
Чападжиев бяга от България през 1963 г. и пристига в Америка със 75 цента в джоба. Работи като келнер и в печатарския бизнес. Със спестените пари купува на старо печатарски машини и понеже е бил в същия бизнес и в България, знае как да печели пари. Новият филм на Иглика Трифонова показва как съвременната глобализация може да въздейства позитивно върху човешките отношения. Шефкет Чападжиев остава българин и в новия свят - няма значение дали е в Мадан или в Чикаго, той не променя отношението си към хората и към ценностите в живота. Душевно богатият човек си остава такъв, където и да живее. Герои на филма са и съпругата на родопския българин - еквадорката Маги, както и двете им дъщери Сабрина и София. С много топлота семейството говори за сина им, болен от церебрална парализа, за когото всички се грижат в чикагското си жилище.
52-минутният документален филм Кметът на Адела Пеева и Антоний Дончев е разказ за живота и делата на инж. Иван Иванов, най-дълго управлявалия кмет на София през ХХ век. Той стои начело на столицата цели десет години, три месеца и 15 дни. Осъден от Народния съд на смърт и впоследствие на доживотен затвор като „германски агент” и за „провеждането на профашистка политика”, той е следен още докато е бил кмет заради съмнението, че поддържа комунистите.
Първият градоустройствен план на София, създаването на „Голяма София” чрез присъединяването на околните села, изграждането на Рилския водопровод и на язовир Искър са част от неговите дела, неоправдано забравени от днешните поколения. Филмът е опит да се отдаде дължимото на този изключителен човек, като едновременно с това се разкаже и за трудните и размирните времена, в които е живял и работил.
В Кметът освен актьорите Валентин Танев, Захари Бахаров, Иван Юруков, участват и дъщерите на Иван Иванов – Бистра Иванова-Манова и Елза Иванова-Маринтьова. Филмът е заснет по повод 130-годишнината от обявяването на София за столица по желание на Столична община. Той е продукция на „Адела Медия” с подкрепата на Националния филмов център, Министерството на културата и Гьоте-институт, а сценарист е Адела Пеева .
Децата на дружбата е новият филм на Светослав Драганов, носител на „Златен ритон” за Самодейци през 2005 г. Хо, виетнамското момиче, осиновено от Блага Димитрова и Ахмед, ливанското момче, на което Иван Гарелов става настойник в началото на 80-те години на ХХ век, формално са „спасени” от две войни. Но дали са спасени от минираните полета на мира? И дали България е обетованата земя, където те са щастливи? Тук документалното наблюдение е привидно съзерцателно – дълги кадри с главните герои, старателно следени ежедневни ситуации, в които видимо няма особен драматизъм. Смисълът обаче е в провокирането на активно наблюдение у зрителя и отказът да се разсъждава в публицистична плоскост...
На фона на нощна София филмът Нощ над града на Ирена Даскалова – премиера на София Филм Фест 2010 – разказва кратки истории за хора, които работят по това време на денонощието. Те са съвсем обикновени и никой не ги забелязва. Вършат си работата, мечтаят и не капризничат за това, че докато те работят, другите спят или се забавляват.
В Сега и завинаги на Драгомир Шолев култовите български групи „Ревю”, „Контрол” и „Хиподил” се събират в оригиналните си състави след дълги години отсъствие от сцената. Концертът става повод музикантите да разкажат интересни моменти от своето минало.
Най-новата творба на Костадин Бонев Класификация на спомените също е сред заглавията на София Филм Фест. Едночасовият разказ за психиатъра д-р Любомир Канов е създаден по сценарий на Влади Киров, а оператор е Константин Занков. Продукцията на „Тривиум филмс” е направена със съдействието на Националния филмов център и Фондация „Комунитас”. „Чрез съдбата на д-р Канов разказваме и размишляваме и за себе си, за нашето поколение. Берлинската стена се появява два пъти във филма ни - при издигането и при сриването й”, казват авторите.
Биографията на една снимкана Любомир Халачев е четвъртата, последна част от тетралогията „Духът и битът на българина 1850-1950 г.” Първите три филма от поредицата са Копнеж по нови неща, Как Европа влезе в България и Френската жена на българския подофицер. На 1 май 1945 г. като че ли всичко е ясно за България - войната свършва, а хората са изпълнени с надежди за спокойствие и просперитет. Поне така изглежда от усмивките на членовете на правителството на фотографията, която е повод за документалния разказ. Както знаем обаче, съдбата на България се развива малко по-различно. Филмът разказва защо историята не следва външната логика на тази стара снимка.
Продуцент на Биографията на една снимка е „Кадиак филм” с подкрепата на Националния филмов център. For Sale, със сценарист и режисьор Юлия Кънчева, е документален филм за „строителите на съвременна България”, които са в командировка по Черноморието повече от 9 месеца годишно. Българи, турци, роми, съсипани от изнурителния труд по изграждането на хотели и убийствената мизерия. Разказът проследява дните им по скелетата, вечерите по кръчмите и кратките отпуски по родните им места.
Ангел клуб на Тамара Пещерска разказва историята на един сбъднал мечтата си човек – Ангел Тичалиев. Той е професионален музикант и ръководител на сливенския оркестър „Карандила”. През 2007 г. събира 15 деца от циганското гето на Сливен и започва да ги учи на музика. Те стават „Карандила Джуниър”. Филмът разказва както за живота на Тичалиев, така и за пътя до първия концерт на децата в чужбина – във Виена. В „Ангел клуб” участват световно известни музиканти – Милчо Левиев, Селия Мара, Биг Джон, а също така и уникалният „глас на реализма” Джони Пенков. В ложата на тротоара на Максим Генчев обект на внимание са уличните музиканти. Познаваме лицата им, но не знаем имената им. Уличните музиканти правят това, което друг не може да направи – изваждат ни от релсите на всекидневието. Подаряват ни забравени емоции, забравени спомени. Понякога и една сълза, която избърсваме скришом. Превръщат града ни в място за живеене. Според авторите, този филм е поклон към скромните му, колоритни герои.
Във Въглищари на Огнян Гелинов виждаме последните въглищарски обекти в България, запознаваме се с последните майстори на „фурни” и „жижни” – потомствените кюмюрджии, пренесли до наши дни своя старовремски занаят. Дървените въглища, произвеждани по открит способ, „черното злато” на Странджа и Родопите, окончателно са забранени.
Искри над Родопите на Румяна Ангелакова по сценарий на Кузман Петров е документален разказ за българомохамеданската културно-просветна организация „Дружба Родина”, работила за възраждане на българщината в Родопите в периода 1937 - 1944 година. Основатели са няколко млади българи мохамедани. Под тяхно влияние мъжете започват да свалят фесовете, а от 1940 година започва успешна работа за разфереджването на жените. Между 1942 и 9 септември 1944 година около 80 хиляди българи мохамедани доброволно приемат български имена като остават мохамедани. Дейците на БКП в Смолян обявяват организацията за фашистка и членовете й са репресирани. Основателят на организацията Камен Боляров (преди това Ариф Бейски) е осъден на смърт и убит. Едва през 1986 г. е реабилитиран.
Николай Майсторов – Сътворението е филм на Юри Жиров, посветен на фаза от творчеството на големия български художник Николай Майсторов – цикъл от 27 монументални платна със сюжет от Библията. Филмът свързва работата върху платната, както и готовия резултат.
Притча за живота на Петър Вълчанов и Кристина Грозева е емоционално-художествен документален разказ за четирите сезона в творчеството и живота на самобитния български художник Вълчан Петров.
Един каубой в България на Марияна Евстатиева-Биолчева разказва за фламандски пастир, който със съдействието на Министерството на земеделието на Република България, идва да живее в Берковския балкан със своите 240 крави, 18 коня и 9 кучета, без да знае нито дума български...
Селекционерът на Берлинале за Източна Европа беше в София през октомври заедно с директора на фестивала Дитер Кослик. Той любезно даде интервю по и-мейл, въпреки натоварената си програма.
Директорът на Берлинале Дитер Кослик беше на посещение в България, за да се срещне с родни кинодейци и да представи пред студенти програмата "Talent Campus".
Гости на прожекцията в Дома на киното ще са режисьорът на филма Светослав Овчаров, както и актьорите Иван Бърнев, Меглена Караламбова и Стефан Мавродиев.
27 киномани от Европа на възраст от 18 до 25 години ще участват в новото издание на Венецианския кинофестивал благодарение на Европа Синемас и програмата "Венециански дни"
И тази вечер поредният филм, излъчващ се в програмата "Десетилетие на българското кино", ще бъде представен пред зрителите от Ивайло Христов и Параскева Джукелова
Домът на киното стартира новия сезон на
СФФУ: Фокус Европа – пролет 2010
След силния старт на „София Филм Фест за учащи” през 2009 Домът на киното дава начало на ТРЕТИ СЕМЕСТЪР – пролет 2010, който започва на 19 април!
Какво се случва когато преуспяващ артист от Германия вместо в Истанбул, попада в София и поради лошите метеорологични условия не може да продължи със самолет пътя си...
Тони Палмър е един от водещите кинорежисьори на музикални документални и исторически игрални филми. Той е носител на повече от четиридесет международни награди, сред които 12 златни медала от Фестивала на киното и телевизията в Ню Йорк, многобройни номинации и награди за БАФТА и „Еми”. Той е единственият двукратен носител на престижната Държавна награда на Италия. Въпреки това режисьорът споделя, че наградите винаги го изненадват и смята, че не е направил кой знае какво, за да ги заслужи и че обикновено филмите, от които е най-доволен остават пренебрегнати. Той беше гост на 14-ия Международен София Филм Фест, където получи наградата София на Столична община за приноса си към световното кино.
На 17 март 2010 Международният София Филм Фест подарява на любителите на българската рок-музика филм за концерта на култовите групи „Ревю”, „Контрол” и „Хиподил”.
Днес шведските кинематографисти са вилно повлияни от американския начин на разказване на истории и имената, които все още притежават характерни гласове, като Ян Троел, не са толкова много. Така смята Томас Стендеруп, продуцентът на последния филм на шведския маестро, "Запечатани мигове". Двамата бяха гости на 14-ия Международен София Филм Фест, където Ян Троел представи филма си, посветен на жена от работническата класа, чийто живот в началото на XX век се променя, когато спечелва фотоапарат. Режисьорът също така бе удостоен с Наградата на София, предоставена от Столична община, за цялостния си принос към киното.
Основната програма на 14-ото издание на международния филмов фестивал София Филм Фест приключва на днес с гала прожекцията на филма на Сергей Соловьов „Анна Каренина”. Легендарният руски режисьор ще получи наградата на София на Столичната община.
Ведър и излъчващ изключително спокойствие, Питър Калахан говори бавно, но е кратък и лаконичен. Той твърди, че подбира думите си много внимателно и когато филмът му се прожектира някъде в чужбина, със субтитри, това вече не е неговият филм. Той е за втори път в България. През 2003 г. е бил гост на фестивала с първия си филм Последния бал. Тогава харесал начина, по който реагирала публиката и се радва, че повторно е тук и може да представи своя нов филм Срещу течението. Филмът му е в конкурсната програма, но Калахан с усмивка споделя, че въпреки че е радостен от този факт, обикновено не печели в подобни състезания. Това не е съвсем вярно – той има няколко отличия както за първия си филм, така и за дебютиралия в Сънданс "Срещу течението".
Ден преди церемонията по връчването на наградите от конкурса за първи или втори игрален филм режисьорите гости на фестивала дадоха пресконференция. Оказа се, че единствените двама, които са гледали филм на колегите си са Камен Калев и Джейкъб Тиърни. Двамата се запознали с творбите на другия на фестивала в Токио и оформили взаимен фенклуб. Ето какво споделиха те и тази част от участниците в конкурса, която успя да гостува в София.
Италианският режисьор и сценарист Масимо Капели е роден в Асколи Пичено. За късометражния си филм Ampio, luminoso, vicino metro е награден с приза “Cinecittà Digital 2000”. В малката, но любопитна селекция от филми, която регионът Фриули Венеция Джулия подготви за 14-ия Международен София Филм Фест, Масимо Капели беше представен най-пълно. Двете му комедии – Най-прекрасният ден (2006) и късометражният Всичко блести (2004) бяха посрещнати със смях от публиката. Имахме възможността също така да изгледаме и късометражната му драма За Аньезе (2005).
Да пътуваме до отдалечена и непозната точка на света, без да се налага да отидем по-далеч от киносалона предлага дебютният филм на иранския режисьор Рамтин Лавафипур Запази спокойствие и брой до седем, включен в програмата Киното утре – големите надежди. Киното на Далечния Изток винаги е представлявало смесица от документализъм и игрални похвати, но това може би е илюзия, породена от факта, че културата на страните от тази част на света са толкова различни от нашата, че представения в тях загадъчен свят ни вълнува повече чисто като реалност, отколкото чисто като кино. Запази спокойствие и брой до седем не е изключение. В него историята за малко рибарско селце на брега на морето в Южен Иран, в което основният поминък е контрабандата на стоки и хора, е любопитна сама по себе си както с екзотиката, която носи, така и с начина, по който е пресъздадена за голям екран
Малко преди премиерата на последния си филм „Ако някой те обича...”, Киран Коларов сподели с нас част от историята на неговото създаване. „Ако някой те обича…” ще бъде видян от софийската публика за първи път по време на първият Фокус „България” на София Филм Фест 2010.
Заповядайте днес във Френски институт от 15:00. Ще бъде представена дейността на фондация Robert Bosch съпроводена от прожекция на късометражни филми. Вход свободен!
Финландският режисьор Доме Карукоски беше гост на 14-ия Международен София Филм Фест със Забраненият плод, който отбеляза и финландската гала на фестивала. Филмът е камерна драма, която разказва за тинейджърките Ракел и Мария, израснали в затворената християнска секта на консервативните лестедианци
Време е да обявим станалият традиционен фотоконкурс в рамките на София Филм Фест.
Очакваме вашите снимки на адрес photocompetition@sofiaiff.com до петък, 12 март – имате 120 часа да работите по темата
През последните 20 години регионът Фриули Венеция Джулия разработва и осъществява с български партньори различни проекти за сътрудничество относно местното развитие и европейската интеграция.
„Зад кадър”, който откри 14-тото издание на София Филм Фест е поредната творба на режисьора и сценариста Светослав Овчаров. Снимана в София и Берлин през 2009, продукцията е дело на Гала Филм и Омега Филмс в копродукция с БНТ. Зад кадърът на живота на един човек на изкуството в края на 70-те години в България стоят любовта, страхът и много компромиси.
На 17 март, в рамките на 14-тия София филм фест, новата програма на Future Shorts ще излезе от киносалоните и ще се синтезира в незабравимо парти с музиката на най-добрата българска ню джаз формация – Phuture Shock. Програмата съдържа 7 късометражни филма, сред които музикално видео и анимация
Композиторът Божидар Петков, създателят на “Сако и Ванцети” Джулиано Монталдо, номинираният пет пъти за “Оскар” Ян Троел, британският режисьор Тони Палмър и руската легенда Сергей Соловьов ще получат наградата на София за приноса си в киното
За 14-та година СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ (Sofia International Film Festival) ще събере филми, гости, звезди, журналисти и почитатели на доброто кино в София. Най-мащабното международно киносъбитие в България отново ще заяви присъствието си като един от значимите фестивали в Югоизточна Европа
Преминали през най-важните световни и европейски фестивали, филмите на новото поколение режисьори ще откроят тенденции и ще представят света през очите на младите по начин, който е в синхрон с тенденциите на утрешния ден. Както винаги тяхното запазено място е в програмата на София Филм Фест от 5 до 25 март
Специална премиера на 14-ия Международен София Филм Фест на 1 март в Дома на Киното ще има новият филм на Красимир Крумов „Светото семейство (Нина и Мариян)”.
Девет филма ще се състезават в Балканския конкурс на 14-ия София Филм Фест. Това са “Вярвам в ангели” (“I Believe In Angels”, Хърватия) на Никша Свиличич, “Изток, запад, изток” (“East, West, East - the final Sprint”, Албания-Италия) на Гиерги Джувани, “Каталин Варга” (“Katalin Varga”, копродукция на Румъния, Великобритания и Унгария) на Питър Стрикланд, “Медал за храброст” (“Medal Of Honor”, Румъния-Германия) на Калин Петер Хетцер, “Объркана броеница” (“Wrong Rosary”, Турция) на Махмут Фазъл Чошкюн, “Свети Георги убива змея” (“St. George Shoots the Dragon”, Сърбия-Босна и Херцеговина и България) на Сърджан Драгоевич, “Словенка” (“Slovenian Girl”, Словения) на Дамян Козоле, “Тук и там” (“Here and There”, Сърбия) на Дарко Лунгулов, както и българският “Прогноза” на Зорница София.
14-ият международен филмов фестивал София Филм Фест вече обяви един от най-големите си подаръци на киноманите – рубриката „Голямата петорка”, включваща най-важните 2 награди на водещите кинофестивали в света – Кан, Берлин, Венеция, Сънданс и Торонто. Имаме удоволствието да добавим към обявените вече 9 филма – още 2 – „С куршум в главата” и „Всички останали”.
За 14-та година СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ (Sofia International Film Festival) ще събере филми, гости, звезди, журналисти и почитатели на доброто кино в София. Най-мащабното международно киносъбитие в България отново ще заяви присъствието си като един от значимите фестивали в Югоизточна Европа, влязъл в класацията на 50-те топ фестивала според сп. „Варайъти”, който достойно представя страната ни по целия свят.
На 7 септември 2007 влиятелното сп. „Варайъти” публикува програмна статия, озаглавена „50 филмови фестивала, които не трябва да се пропускат” (“50 Unmissable Film Festivals”). За филмовата индустрия това се превърна като подпечатване на визи на попадналите в списъка събития, осигуряващи им вход за световната лига на кинофестивалите. Нашият София Филм Фест бе сред 20-те европейски фестивала, част от групата...
Блестящият руски режисьор ще получи
наградата на София за приноса си в киното
“Докато не възникне маниакално отношение към това, което искаш да направиш, нищо няма да излезе” – казва призьорът на Берлинския и Венецианския кинофестивали Сергей Соловьов.
В осмото издание на конкурса Jameson Short Film Award, който се провежда в рамките на Международния София Филм Фест, кандидатстваха общо 77 нови български късометражни филма. Предстои селекционна комисия да избере най-добрите 12 от тях, които ще се състезават за наградата от 6 000 евро, предоставена от Jameson Irish Whiskey.
За своя 13-годишен живот СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ (Sofia International Film Festival) се превърна във водещото международно киносъбитие на България, както и в един от ключовите фестивали в Югоизточна Европа. През 2007 фестът се нареди сред 50-те топ фестивала на сп. „Варайъти”, което достойно представя страната ни по целия свят. Започнал като тематичен мюзик фест, преминавайки през 13-те си издания, СФФ вече е събитие със сериозни заявки и пред най-взискателните зрители, защото представя актуалните тенденции в световното кино и най-новото от българското кино пред света.
2010 е определена за „Година на българското кино”. И съответно за първи път като държава на фокус на СФФ ще бъде България! Изминалото десетилетие в българската кинематография ще бъде основна тема на фестивала. 10 много важни години за родното кино, което след първоначалното сътресение от въвеждането на проектния принцип на организация и липсата на финансиране, постепенно започна да се възражда с приемането на Закона за киното през 2004 до достигането на един от пиковете в своята история през 2009 г.
Интересът към специалната програма „София Филм Фест за учащи” отговори на очакванията ни – желанието на младите хора да гледат стойностни и интересни европейски и независими филми провокира продължаването на инициативата на Арт Фест в Дома на киното.
В навечерието на предстоящия 14-ти София Филм Фест (5-14-21 март 2010), от понеделник, 11 януари, започва новата програма „СФФ за учащи”.
През 2010 година, в рамките на 14-ия Международен София Филм Фест за пореден път ще бъде връчена наградата JAMESON за най-добър български късометражен филм.
Отказване от отговорност: Цялата отговорност е на авторите и Европейската аудио-визуална и изпълнителна агенция и Комисията на европейските общности не носят отговорност за каквато и да е употреба на включената в това издание информация.
За да пишете коментари, трябва да се логнете!