СЕРГЕЙ СОЛОВЬОВ ЩЕ БЪДЕ СПЕЦИАЛЕН ГОСТ НА СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ
26.01.2010
“Докато не възникне маниакално отношение към това, което искаш да направиш, нищо няма да излезе” – казва призьорът на Берлинския и Венецианския кинофестивали Сергей Соловьов.
Той е роден на 25 август 1944 г. в Кем, Карелска област на бившия СССР. Творческият му път започва през 1969 г., веднага след завършването на Руския държавен университет по кинематография (ВГИК), в студиата на Мосфилм. Тогава е и дебютът му като режисьор с филма Семейно щастие (Семейное счастье) по разказите на Чехов. Днес Сергей Соловьов е известен руски кинорежисьор, сценарист, продуцент, народен артист на Русия.
Според критиката, важна роля за забележителното му начало в киното изиграва факта, че основен обект на внимание в творчеството на Соловьов e “нежната възраст” от 12 до 25 години. На този ярък период от човешкия живот са посветени и филмите му Сто дни след детството (1975, носител на “Сребърна мечка” за режисура на Берлинския кинофестивал), Спасител (1980, отличен с диплом от фестивала във Венеция), Наследници по права линия (1982), както и Чуждата, бялата и сипаничавата (1986, носител на Голямата награда на журито във Венеция).
От 1982 г. Сергей Соловьов е преподавател в режисьорския факултет на ВГИК. Сценариите на филмите си пише сам (понякога в съавторство), често и въз основа на големи литературни класики. Най-голяма популярност обаче му носят неговите Три песни за родината – АССА (1987 г., специалната награда на журито в Сан Себастиан), Черната роза – емблема на тъгата, червената роза – емблема на любовта (1989) и Дом под звездите (1991).
АССА и Черната роза – емблема на тъгата, червената роза – емблема на любовта са двата филма от прочутата трилогия на Соловьов, които ще бъдат показани и на тазгодишното издание на София Филм Фест.
АССА се превръща в едно от основните събития в куртурния живот на СССР през втората половина на 80-те години на ХХ век. Филмът е „музикално-криминална” кино-история, в която на съветския екран за първи път се появяват забранени рок групи като „Кино”, „Аквариум”, „Браво”, а в герои се превръщат кумирите на ъндерграунд изкуството. Мрак, романтика и бунт се смесват и резултатът е банда особняци, странни прически и недопустими за времето и мястото текстове. А покрай групите и тяхната меланхолична музика филмът развива и нестандартна за Съветския съюз история – трагичен любовен триъгълник между гангстер - Кримов, млад музикант – Банан, и красива жена - Алика.
Тази тема Соловьов „доработва” и в следващия си филм Черната роза – емблема на тъгата, червената роза – емблема на любовта. Той разказва историята на Митя (Михаил Розанов) - 15-годишен потомък на богат белоемигрант, който мечтае да учи във военно-морско училище. Богатият му дядо го вика във Франция, но Митя избира да остане в СССР. Веднъж той пуска през прозореца в дома си своята съседка Александра (Татяна Друбич). Тя е бременна от женен плейбой (Александър Абдулов), който не желае да изостави семейството си и предлага на Александра аборт. Но момичето отказва. След смъртта на дядо си Митя получава голямо наследство, става милионер и прави предложение на Александра като осиновява и детето.
Саундтракът към втората част от трилогията на Соловьов "Три песни за Родината" също печели голяма популярност. Той е създаден от култовата рок-група “Аквариум”, а през 1990 г. е издаден във виниловия й двоен албум Черната роза – емблема на тъгата, червената роза – емблема на любовта.
През 2000 г. Сергей Соловьов снима още един от най-добрите си филми - поколенческата драма Нежна възраст. Този едновременно смешен и тъжен разказ за порастването на един младеж е отличен със “Златна роза” на Кинотавър.
Миналата година Сергей Соловьов завърши и екранизацията на Анна Каренина, (двучасов игрален филм и 5-сериен телевизионен вариант), която също ще бъде показана на 14-тия СФФ. Същата 2009 г. година излезе и другият му голям филм със странното име 2-АССА-2, още едно заглавие, подписано от Сергей Соловьов в програмата на тазгодишния международен кино форум у нас. Най-интресното е, че тези два последни, различни иначе филма имат много общо помежду си. Оказват се части от едно цяло, тъй като сюжетът на втория АССА е свързан и със снимките на Анна Каренина, по която Соловьов работи повече от 10 години.
В света същестуват около тридесет екранизации на “Анна Каренина” на Толстой. За една от най-добрите изпълнителки на главната женска роля се смята руската актриса Татяна Самойлова. В различно време Анна Каренина изиграват и Грета Гарбо, Вивиан Лий, Софи Марсо. Във филма на Соловьов в тази роля влиза музата му Татяна Друбич (изпълняваща главните роли в най-добрите филми на режисьора – Сто дни след детството, Спасител, Наследница по права линия, Избрано, АССА, 2-АССА-2). Образът на чувствителния и по толстоевски човечен мъж на Анна Каренина режисьорът поверява на покойния Олег Янковский, който умира няколко седмици преди премиерата на филма.
По думите на Татяна Друбич, тя се опитва да не копира никоя от своите велики предшественички. “За мен най-интересна от всички, разбира се, беше толстоeвата Анна Каренина, - казва актрисата. – Нейната душа е бездна. Можеш да я изиграеш и “бяла”, и “черна”, както ти харесва. Но най-сложно беше да заобичам Анна, защото освен Сергей Соловьов, никой не я е обиквал, в това число и Толстой.”
Режисьорът не скрива своята любов към героинята. “За мен Анна Каренина е критерий за жена, - казва той. – В нея няма нищо, коета да не разбирам, уважавам и което не съм готов да й простя. И още нещо важно за мен е, че “Анна Каренина” е първият роман на руският Сребърен век.”
Екранизацията се ражда не в павилионите на Мосфилм, а в историческите дворци на Петербург, Москва и в родното място на Толстой - Ясна поляна. За да пресъздадат атмосферата и нравите на времето в края на ХІХ и началото на ХХ век, над филма работят много художници. Ушити са 150 костюма. Соловьов много се опасява да не изневери на героите на Толстой и изпипва всичко до най-малкия детайл. Именно с това големият режисьор обяснява дългата си работа над “Анна Каренина”.
По желание на Сергей Соловьов филмът му 2-АССА-2 излиза на екран седем дни преди Анна Каренина. За него е много важно те да излязат заедно: “Аз ще съм много щастлив, ако 2-АССА-2 се превърне в своеобразен локомотив за Анна Каренина или голям локомотив, който още веднъж да прегази Анна. Не мога да кажа, че така съм го планирал, но когато двата филма изведнъж започнаха да се обединяват, това стана добре и много художествено.”
2-АССА-2 е своеобразно продължение на култовия филм АССА. Той също е лиричен музикален трилър, в който трагически са преплетени съдбите на героите, водени от сложни криминални и психологически повествования. 2-АССА-2 обаче е история, отразяваща промените през последните 20 години, промените, за които са мечтали героите на АССА. Днес те обаче са вече реалност. Влияят различно на съвременните хора и ги формират по различен начин.
Именно за тях разказва 2-АССА-2 или в частност за съдбата на знаменитата днес актриса Алика Алданова, която тогава в прилив на злобно безумие застрелва любовника си Крымов. Следват съд, затвор, но това вече е минало. Алика е на свобода заедно със своята дъщеря. И тук не липсват перипетии. Отново се преплитат жизнени противоречия, психологически и криминални обстоятелства. И отново разрешаването на тези противоречия изисква лично благородство, ум и духовна сила. По време на целия филм, паралелно с основната сюжетна линия, почти всички герои в 2-АССА-2 са заети със снимането на филма Анна Каренина.
Самият филм и неговата съдба също са едни от главните герои на новия АССА. И тази продукция на Сергей Соловьов, както и първият АССА, са пронизани от новата музика. Във филма могат да бъдат чути рок-композициите на група “Ленинград”, водена от известния Сергей Шнуров, който междувременно играе една от главните роли във филма.
Тук е и новата класическа музика на гениалния виолист Юрий Башмет, също с роля в 2-АССА-2. И както винаги в творчеството на Соловьов, темата за музиката, юношеството и новите надежди не дава възможност на филма да бъде мрачен, а изпълнен с много оптимизъм и красота.
Селекционерът на Берлинале за Източна Европа беше в София през октомври заедно с директора на фестивала Дитер Кослик. Той любезно даде интервю по и-мейл, въпреки натоварената си програма.
Директорът на Берлинале Дитер Кослик беше на посещение в България, за да се срещне с родни кинодейци и да представи пред студенти програмата "Talent Campus".
Гости на прожекцията в Дома на киното ще са режисьорът на филма Светослав Овчаров, както и актьорите Иван Бърнев, Меглена Караламбова и Стефан Мавродиев.
27 киномани от Европа на възраст от 18 до 25 години ще участват в новото издание на Венецианския кинофестивал благодарение на Европа Синемас и програмата "Венециански дни"
И тази вечер поредният филм, излъчващ се в програмата "Десетилетие на българското кино", ще бъде представен пред зрителите от Ивайло Христов и Параскева Джукелова
Домът на киното стартира новия сезон на
СФФУ: Фокус Европа – пролет 2010
След силния старт на „София Филм Фест за учащи” през 2009 Домът на киното дава начало на ТРЕТИ СЕМЕСТЪР – пролет 2010, който започва на 19 април!
Какво се случва когато преуспяващ артист от Германия вместо в Истанбул, попада в София и поради лошите метеорологични условия не може да продължи със самолет пътя си...
Тони Палмър е един от водещите кинорежисьори на музикални документални и исторически игрални филми. Той е носител на повече от четиридесет международни награди, сред които 12 златни медала от Фестивала на киното и телевизията в Ню Йорк, многобройни номинации и награди за БАФТА и „Еми”. Той е единственият двукратен носител на престижната Държавна награда на Италия. Въпреки това режисьорът споделя, че наградите винаги го изненадват и смята, че не е направил кой знае какво, за да ги заслужи и че обикновено филмите, от които е най-доволен остават пренебрегнати. Той беше гост на 14-ия Международен София Филм Фест, където получи наградата София на Столична община за приноса си към световното кино.
На 17 март 2010 Международният София Филм Фест подарява на любителите на българската рок-музика филм за концерта на култовите групи „Ревю”, „Контрол” и „Хиподил”.
Днес шведските кинематографисти са вилно повлияни от американския начин на разказване на истории и имената, които все още притежават характерни гласове, като Ян Троел, не са толкова много. Така смята Томас Стендеруп, продуцентът на последния филм на шведския маестро, "Запечатани мигове". Двамата бяха гости на 14-ия Международен София Филм Фест, където Ян Троел представи филма си, посветен на жена от работническата класа, чийто живот в началото на XX век се променя, когато спечелва фотоапарат. Режисьорът също така бе удостоен с Наградата на София, предоставена от Столична община, за цялостния си принос към киното.
Основната програма на 14-ото издание на международния филмов фестивал София Филм Фест приключва на днес с гала прожекцията на филма на Сергей Соловьов „Анна Каренина”. Легендарният руски режисьор ще получи наградата на София на Столичната община.
Ведър и излъчващ изключително спокойствие, Питър Калахан говори бавно, но е кратък и лаконичен. Той твърди, че подбира думите си много внимателно и когато филмът му се прожектира някъде в чужбина, със субтитри, това вече не е неговият филм. Той е за втори път в България. През 2003 г. е бил гост на фестивала с първия си филм Последния бал. Тогава харесал начина, по който реагирала публиката и се радва, че повторно е тук и може да представи своя нов филм Срещу течението. Филмът му е в конкурсната програма, но Калахан с усмивка споделя, че въпреки че е радостен от този факт, обикновено не печели в подобни състезания. Това не е съвсем вярно – той има няколко отличия както за първия си филм, така и за дебютиралия в Сънданс "Срещу течението".
Ден преди церемонията по връчването на наградите от конкурса за първи или втори игрален филм режисьорите гости на фестивала дадоха пресконференция. Оказа се, че единствените двама, които са гледали филм на колегите си са Камен Калев и Джейкъб Тиърни. Двамата се запознали с творбите на другия на фестивала в Токио и оформили взаимен фенклуб. Ето какво споделиха те и тази част от участниците в конкурса, която успя да гостува в София.
Италианският режисьор и сценарист Масимо Капели е роден в Асколи Пичено. За късометражния си филм Ampio, luminoso, vicino metro е награден с приза “Cinecittà Digital 2000”. В малката, но любопитна селекция от филми, която регионът Фриули Венеция Джулия подготви за 14-ия Международен София Филм Фест, Масимо Капели беше представен най-пълно. Двете му комедии – Най-прекрасният ден (2006) и късометражният Всичко блести (2004) бяха посрещнати със смях от публиката. Имахме възможността също така да изгледаме и късометражната му драма За Аньезе (2005).
Да пътуваме до отдалечена и непозната точка на света, без да се налага да отидем по-далеч от киносалона предлага дебютният филм на иранския режисьор Рамтин Лавафипур Запази спокойствие и брой до седем, включен в програмата Киното утре – големите надежди. Киното на Далечния Изток винаги е представлявало смесица от документализъм и игрални похвати, но това може би е илюзия, породена от факта, че културата на страните от тази част на света са толкова различни от нашата, че представения в тях загадъчен свят ни вълнува повече чисто като реалност, отколкото чисто като кино. Запази спокойствие и брой до седем не е изключение. В него историята за малко рибарско селце на брега на морето в Южен Иран, в което основният поминък е контрабандата на стоки и хора, е любопитна сама по себе си както с екзотиката, която носи, така и с начина, по който е пресъздадена за голям екран
Малко преди премиерата на последния си филм „Ако някой те обича...”, Киран Коларов сподели с нас част от историята на неговото създаване. „Ако някой те обича…” ще бъде видян от софийската публика за първи път по време на първият Фокус „България” на София Филм Фест 2010.
Заповядайте днес във Френски институт от 15:00. Ще бъде представена дейността на фондация Robert Bosch съпроводена от прожекция на късометражни филми. Вход свободен!
Финландският режисьор Доме Карукоски беше гост на 14-ия Международен София Филм Фест със Забраненият плод, който отбеляза и финландската гала на фестивала. Филмът е камерна драма, която разказва за тинейджърките Ракел и Мария, израснали в затворената християнска секта на консервативните лестедианци
Време е да обявим станалият традиционен фотоконкурс в рамките на София Филм Фест.
Очакваме вашите снимки на адрес photocompetition@sofiaiff.com до петък, 12 март – имате 120 часа да работите по темата
През последните 20 години регионът Фриули Венеция Джулия разработва и осъществява с български партньори различни проекти за сътрудничество относно местното развитие и европейската интеграция.
„Зад кадър”, който откри 14-тото издание на София Филм Фест е поредната творба на режисьора и сценариста Светослав Овчаров. Снимана в София и Берлин през 2009, продукцията е дело на Гала Филм и Омега Филмс в копродукция с БНТ. Зад кадърът на живота на един човек на изкуството в края на 70-те години в България стоят любовта, страхът и много компромиси.
На 17 март, в рамките на 14-тия София филм фест, новата програма на Future Shorts ще излезе от киносалоните и ще се синтезира в незабравимо парти с музиката на най-добрата българска ню джаз формация – Phuture Shock. Програмата съдържа 7 късометражни филма, сред които музикално видео и анимация
Специалната премиерна прожекция на новия документален филм на Стефан Командарев “Градът на жените баданте” ще даде старт на документалната програма на
14-ия София Филм Фест на 4 март (20.00 часа) в Дома на киното
Композиторът Божидар Петков, създателят на “Сако и Ванцети” Джулиано Монталдо, номинираният пет пъти за “Оскар” Ян Троел, британският режисьор Тони Палмър и руската легенда Сергей Соловьов ще получат наградата на София за приноса си в киното
За 14-та година СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ (Sofia International Film Festival) ще събере филми, гости, звезди, журналисти и почитатели на доброто кино в София. Най-мащабното международно киносъбитие в България отново ще заяви присъствието си като един от значимите фестивали в Югоизточна Европа
Преминали през най-важните световни и европейски фестивали, филмите на новото поколение режисьори ще откроят тенденции и ще представят света през очите на младите по начин, който е в синхрон с тенденциите на утрешния ден. Както винаги тяхното запазено място е в програмата на София Филм Фест от 5 до 25 март
Специална премиера на 14-ия Международен София Филм Фест на 1 март в Дома на Киното ще има новият филм на Красимир Крумов „Светото семейство (Нина и Мариян)”.
Девет филма ще се състезават в Балканския конкурс на 14-ия София Филм Фест. Това са “Вярвам в ангели” (“I Believe In Angels”, Хърватия) на Никша Свиличич, “Изток, запад, изток” (“East, West, East - the final Sprint”, Албания-Италия) на Гиерги Джувани, “Каталин Варга” (“Katalin Varga”, копродукция на Румъния, Великобритания и Унгария) на Питър Стрикланд, “Медал за храброст” (“Medal Of Honor”, Румъния-Германия) на Калин Петер Хетцер, “Объркана броеница” (“Wrong Rosary”, Турция) на Махмут Фазъл Чошкюн, “Свети Георги убива змея” (“St. George Shoots the Dragon”, Сърбия-Босна и Херцеговина и България) на Сърджан Драгоевич, “Словенка” (“Slovenian Girl”, Словения) на Дамян Козоле, “Тук и там” (“Here and There”, Сърбия) на Дарко Лунгулов, както и българският “Прогноза” на Зорница София.
14-ият международен филмов фестивал София Филм Фест вече обяви един от най-големите си подаръци на киноманите – рубриката „Голямата петорка”, включваща най-важните 2 награди на водещите кинофестивали в света – Кан, Берлин, Венеция, Сънданс и Торонто. Имаме удоволствието да добавим към обявените вече 9 филма – още 2 – „С куршум в главата” и „Всички останали”.
За 14-та година СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ (Sofia International Film Festival) ще събере филми, гости, звезди, журналисти и почитатели на доброто кино в София. Най-мащабното международно киносъбитие в България отново ще заяви присъствието си като един от значимите фестивали в Югоизточна Европа, влязъл в класацията на 50-те топ фестивала според сп. „Варайъти”, който достойно представя страната ни по целия свят.
На 7 септември 2007 влиятелното сп. „Варайъти” публикува програмна статия, озаглавена „50 филмови фестивала, които не трябва да се пропускат” (“50 Unmissable Film Festivals”). За филмовата индустрия това се превърна като подпечатване на визи на попадналите в списъка събития, осигуряващи им вход за световната лига на кинофестивалите. Нашият София Филм Фест бе сред 20-те европейски фестивала, част от групата...
В осмото издание на конкурса Jameson Short Film Award, който се провежда в рамките на Международния София Филм Фест, кандидатстваха общо 77 нови български късометражни филма. Предстои селекционна комисия да избере най-добрите 12 от тях, които ще се състезават за наградата от 6 000 евро, предоставена от Jameson Irish Whiskey.
За своя 13-годишен живот СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ (Sofia International Film Festival) се превърна във водещото международно киносъбитие на България, както и в един от ключовите фестивали в Югоизточна Европа. През 2007 фестът се нареди сред 50-те топ фестивала на сп. „Варайъти”, което достойно представя страната ни по целия свят. Започнал като тематичен мюзик фест, преминавайки през 13-те си издания, СФФ вече е събитие със сериозни заявки и пред най-взискателните зрители, защото представя актуалните тенденции в световното кино и най-новото от българското кино пред света.
2010 е определена за „Година на българското кино”. И съответно за първи път като държава на фокус на СФФ ще бъде България! Изминалото десетилетие в българската кинематография ще бъде основна тема на фестивала. 10 много важни години за родното кино, което след първоначалното сътресение от въвеждането на проектния принцип на организация и липсата на финансиране, постепенно започна да се възражда с приемането на Закона за киното през 2004 до достигането на един от пиковете в своята история през 2009 г.
Интересът към специалната програма „София Филм Фест за учащи” отговори на очакванията ни – желанието на младите хора да гледат стойностни и интересни европейски и независими филми провокира продължаването на инициативата на Арт Фест в Дома на киното.
В навечерието на предстоящия 14-ти София Филм Фест (5-14-21 март 2010), от понеделник, 11 януари, започва новата програма „СФФ за учащи”.
През 2010 година, в рамките на 14-ия Международен София Филм Фест за пореден път ще бъде връчена наградата JAMESON за най-добър български късометражен филм.
Отказване от отговорност: Цялата отговорност е на авторите и Европейската аудио-визуална и изпълнителна агенция и Комисията на европейските общности не носят отговорност за каквато и да е употреба на включената в това издание информация.
За да пишете коментари, трябва да се логнете!