ДИТЕР КОСЛИК: АКО НЯМАТЕ ДОСТАТЪЧНО ПАРИ, ИНВЕСТИРАЙТЕ ТОВА, КОЕТО ИМАТЕ, В КУЛТУРАТА
15.10.2010
Дитер Кослик поема управлението на един от най-старите и значими филмови фестивали в света – Берлинале, през май 2001 г., след като е бил в продължение на 9 години изпълнителен директор на Филмовия фонд на провинция Северен Рейн-Вестфалия. Г-н Кослик беше на посещение в България по покана на Националния филмов център и международния филмов фестивал София Филм Фест, за да се срещне с родни кинодейци и да представи пред студенти от НАТФИЗ и НБУ програмата за развитие на киноталанти към Берлинале "Talent Campus", заедно с делегата на Берлинале и селекционер за Източна Европа Николай Никитин. Министърът на културата Вежди Рашидов връчи на Дитер Кослик днес (15.10.2010) почетен диплом на церемония в министерството.
Г-н Кослик, какви са причините за посещението Ви в София и доволен ли сте от резултатите?
Дитер Кослик: Отне ми доста време да се върна в София, защото предишният път, когато бях тук, беше през 1966 г., а тогава никой от младите хора, с които се срещнах сега, не е бил роден. Прецених, че е крайно време да дойда тук, тъй като почти всяка година имаме български филм на Берлинале, познавам отдавна Стефан Китанов, а и знам нещичко за страната ви. За съжаление не можах да дойда на София Филм Фест тази година, защото винаги почивам след Берлинале, тоест през март, а и синът ми е малък. Но той тръгва на училище скоро, така че ще мога да посетя и вашия фестивал.
Исках да видя какво се случва с хората, които са били на Берлинале с филм или в Талънт кампуса ни. Хубавото е, че през последните няколко години имаме както много кандидати от България, така и хора, които участват в него – продуценти, режисьори, - и по този начин поддържаме връзка със страната ви. Освен това съм щастлив, че Ангела Меркел беше тук преди няколко дни…
Това не е било случайно, така ли!?
Дитер Кослик: В никакъв случай – бяхме се уговорили с нея два дни по-късно да пристигна и аз. (смее се) Всъщност, веднъж тя беше в Ню Йорк, когато и аз бях там и шофьорът на таксито, който ме закара на летището, каза: „Винаги пътувате там, където отива и нашият канцлер.”
Какви са резултатите от срещите Ви тук до момента?
Дитер Кослик: Разговаряхме за филми, някои от които са готови, а други – все още незавършени, но ще видим след няколко месеца дали няма да ги поканим на фестивала ни. В момента нямам конкретни резултати, но се надявам 1-2 заглавия да присъстват на Берлинале през февруари 2011 г.
На фона на все по-големия брой европейски копродукции как виждате София и България като място за осъществяване на кинопроекти?
Дитер Кослик: Да, в момента се снимат основно копродукции. Мисля, че страната ви трябва все повече и повече да се стреми към тях, за да се намира финансиране, да се снимат филми и да им се осигурява дистрибуция. В международните филмови среди се знае, че в момента в страни като България, Босна и Херцеговина или Румъния, например, има ярки млади таланти. Важно е те да се свържат с останалата част от Европа. Така ще имат по-голям достъп до това, което Европа може да им предложи, като финансиране, снимки и разпространение. Да вземем за пример Програма Медиа - знам, че у вас има нейно представителство, - и тя помага за постепенното интегриране на българското кино в европейските кръгове.
Самият аз познавам някои ваши кинотворци, както и Международния София Филм Фест, Националния филмов център, но не съм запознат подробно с възможностите за снимки и постпродукция у вас, макар да знам, че има такива. Те биха могли да бъдат по-добре представени в рамките на нашия филмов пазар, защото това е добро място за откриване на бизнес възможности. Не е честно, но истината е такава – да се снима тук е много по-евтино, отколкото в нашите страни. Но пък това би представлявало чудесна възможност както за хората, които не разполагат с голям бюджет, така и за българските кинотворци, защото ще могат да се научат да работят едни с други.
Откакто сте начело на Берлинския кинофестивал всяка година в програмата му има нов елемент. Какво е новото в 61-вото издание догодина?
Дитер Кослик: Новината за догодина е, че нямаме нищо ново, тъй като тази година фестивалът стана прекалено голям. Дори ще намалим малко броя на филмите. Разбира се, тази година беше специална за нас, защото отбелязахме 60-то издание на фестивала и имахме, например, две специални секции.
Догодина ще продължим с инициативата, която направихме специално за юбилея си – Kiez-kino (квартално кино – от немски) – включихме 10 по-малки киносалона от различни квартали в Берлин в програмата си и имахме голям успех. Така привлякохме вниманието върху непопулярните малки кина и показахме, че те вършат чудесна работа през цялата година.
Берлинале винаги е било обърнато към широката публика, а миналото издание отбеляза рекорд от 300 000 продадени билета. Как привличате толкова много зрители, при положение, че фестивалът показва много политически и социално насочени филми? Как продавате такава непопулярна тематика на зрителите?
Дитер Кослик: С усмивка! Критикуват ме, че имаме толкова много филми на политическа тематика. Но много хора не разбират, че зрителите, а не акредитираните гости на фестивала, взимат решение да гледат някой филм и си купуват билет именно за него. Да, те искат да зърнат и лицата по червения килим, но най-вече искат да гледат чужди филми в оригиналната им езикова версия и да научат какво се случва в различните страни. Ако следвате тези техни желания, обикновено подбирате предимно заглавия със социална насоченост.
И какво иначе да покажем – танцьорки по масите от София? Имаме такива и в Германия. Интересува ме повече, да речем, любовна история в София, в страна, която се опитва да се промени през последните 21 години, обществото, конфликтите. По този начин ще научим много за страната ви. Не искам да звуча поучително, но според моя опит една от причините Берлинале да е толкова успешно, е, че ние отправяме силни послания с филмите си.
Фестивалните селекционери и директори се стремят към обратното на това, което се прави в интернет. В мрежата можете да откриете всичко, докато ние се концентрираме върху определена подборка и я показваме на хората, които ни вярват и ни следват. Системата ни е съвсем различна и от тази в телевизията, където можете да придобиете усещането, че гледате постоянно едно и също, макар това да не е така.
Ние познаваме много добре зрителите си – тези, които си купуват билети, са предимно жени между 20 и 40 години, завършили са гимназия или университет, работят. Някои критици твърдят, че ако програмираме много сериозен и сложен за възприемане филм, зрителите няма да го разберат. Не съм съгласен – нашите зрители знаят какво им предлагаме. 50 000 деца, които посещават детската секция на Берлинале, също разбират нещата, които им предлагаме. Те гледат филми също в оригиналната им езикова версия, които им се превеждат симултантно. Това е още един начин да образоваме хората с филми, които те могат да гледат само на фестивала.
Според Вас може ли една европейска държава да прави кино, което се самоиздържа, без подкрепата на национални и регионални филмови фондове?
Дитер Кослик: Не, това е абсурдно. Националните и регионалните фондове оказват силна подкрепа на киноиндустрията в европейските страни, където системата е съвсем различна от тази в Холивуд. Например във Франция обичайната практика е поне 30 % от бюджета на всеки филм да се осигурява именно от такива държавни институции.
Бихте ли коментирал настоящата ситуация в родното ни кино – българското правителство намали с 50% бюджета за кино спрямо миналогодишния. Мислите ли, че това би спряло или върнало назад нашето кинопроизводство, или би подействало положително на кинотворците ни да бъдат по-активни в участието в копродукции?
Дитер Кослик: Българското кинопроизводство няма да спре, но разбира се е жалко, че точно сега, когато у вас има много активно младо поколение, което се движи в международните кино- и фестивални среди, това се случва. Но и другаде положението е подобно.
В Германия нашият канцлер, министърът на културата, както и кметът на Берлин направиха точно обратното! В момента нямаме достатъчно средства, но тези, които имаме, се харчат за филмови продукции. Една от причините за това е, че според кмета на Берлин филмите също привличат туристи. Берлинале се състои в Берлин, но то излиза извън границите на страната с репортажите на журналисти от цял свят. Повечето хора харесват Берлин – той не е красив град, но в него се случват много културни събития. Когато започнах работа на фестивала преди 10 години, повечето берлинчани бяха депресирани – ситуацията беше тежка, защото много компании изтегляха централите си от него, нямаше финанси за култура. А сега същите тези компании се връщат в града, заради културната му стойност.
Същото се случи и в Ню Йорк преди 30 години. Тогава започнаха да чистят имиджа на града, да инвестират милиони долари в развитие на изкуствата. Сега един от най-големите източници на приходи за Ню Йорк, но и за Берлин, е туризмът и в частност културният туризъм. Берлинале внася в хазната на общината на Берлин и на държавата ни почти 11 млн. евро като данъци. А филмовите продукции, които се осъществяват у нас, внасят в хазната 1.4 милиарда евро...
Така че да се намалява бюджета за култура никога не е добра идея. По-добре е, ако не разполагате с достатъчно средства, тези, които имате, да вложите именно в култура, защото изкуството създава условия след себе си и за развитие на индустрията. Няма да критикувам правителството ви, но се надявам, че ще имам възможност да споделя с министъра на културата своя немски опит.
Селекционерът на Берлинале за Източна Европа беше в София през октомври заедно с директора на фестивала Дитер Кослик. Той любезно даде интервю по и-мейл, въпреки натоварената си програма.
Гости на прожекцията в Дома на киното ще са режисьорът на филма Светослав Овчаров, както и актьорите Иван Бърнев, Меглена Караламбова и Стефан Мавродиев.
27 киномани от Европа на възраст от 18 до 25 години ще участват в новото издание на Венецианския кинофестивал благодарение на Европа Синемас и програмата "Венециански дни"
И тази вечер поредният филм, излъчващ се в програмата "Десетилетие на българското кино", ще бъде представен пред зрителите от Ивайло Христов и Параскева Джукелова
Домът на киното стартира новия сезон на
СФФУ: Фокус Европа – пролет 2010
След силния старт на „София Филм Фест за учащи” през 2009 Домът на киното дава начало на ТРЕТИ СЕМЕСТЪР – пролет 2010, който започва на 19 април!
Какво се случва когато преуспяващ артист от Германия вместо в Истанбул, попада в София и поради лошите метеорологични условия не може да продължи със самолет пътя си...
Тони Палмър е един от водещите кинорежисьори на музикални документални и исторически игрални филми. Той е носител на повече от четиридесет международни награди, сред които 12 златни медала от Фестивала на киното и телевизията в Ню Йорк, многобройни номинации и награди за БАФТА и „Еми”. Той е единственият двукратен носител на престижната Държавна награда на Италия. Въпреки това режисьорът споделя, че наградите винаги го изненадват и смята, че не е направил кой знае какво, за да ги заслужи и че обикновено филмите, от които е най-доволен остават пренебрегнати. Той беше гост на 14-ия Международен София Филм Фест, където получи наградата София на Столична община за приноса си към световното кино.
На 17 март 2010 Международният София Филм Фест подарява на любителите на българската рок-музика филм за концерта на култовите групи „Ревю”, „Контрол” и „Хиподил”.
Днес шведските кинематографисти са вилно повлияни от американския начин на разказване на истории и имената, които все още притежават характерни гласове, като Ян Троел, не са толкова много. Така смята Томас Стендеруп, продуцентът на последния филм на шведския маестро, "Запечатани мигове". Двамата бяха гости на 14-ия Международен София Филм Фест, където Ян Троел представи филма си, посветен на жена от работническата класа, чийто живот в началото на XX век се променя, когато спечелва фотоапарат. Режисьорът също така бе удостоен с Наградата на София, предоставена от Столична община, за цялостния си принос към киното.
Основната програма на 14-ото издание на международния филмов фестивал София Филм Фест приключва на днес с гала прожекцията на филма на Сергей Соловьов „Анна Каренина”. Легендарният руски режисьор ще получи наградата на София на Столичната община.
Ведър и излъчващ изключително спокойствие, Питър Калахан говори бавно, но е кратък и лаконичен. Той твърди, че подбира думите си много внимателно и когато филмът му се прожектира някъде в чужбина, със субтитри, това вече не е неговият филм. Той е за втори път в България. През 2003 г. е бил гост на фестивала с първия си филм Последния бал. Тогава харесал начина, по който реагирала публиката и се радва, че повторно е тук и може да представи своя нов филм Срещу течението. Филмът му е в конкурсната програма, но Калахан с усмивка споделя, че въпреки че е радостен от този факт, обикновено не печели в подобни състезания. Това не е съвсем вярно – той има няколко отличия както за първия си филм, така и за дебютиралия в Сънданс "Срещу течението".
Ден преди церемонията по връчването на наградите от конкурса за първи или втори игрален филм режисьорите гости на фестивала дадоха пресконференция. Оказа се, че единствените двама, които са гледали филм на колегите си са Камен Калев и Джейкъб Тиърни. Двамата се запознали с творбите на другия на фестивала в Токио и оформили взаимен фенклуб. Ето какво споделиха те и тази част от участниците в конкурса, която успя да гостува в София.
Италианският режисьор и сценарист Масимо Капели е роден в Асколи Пичено. За късометражния си филм Ampio, luminoso, vicino metro е награден с приза “Cinecittà Digital 2000”. В малката, но любопитна селекция от филми, която регионът Фриули Венеция Джулия подготви за 14-ия Международен София Филм Фест, Масимо Капели беше представен най-пълно. Двете му комедии – Най-прекрасният ден (2006) и късометражният Всичко блести (2004) бяха посрещнати със смях от публиката. Имахме възможността също така да изгледаме и късометражната му драма За Аньезе (2005).
Да пътуваме до отдалечена и непозната точка на света, без да се налага да отидем по-далеч от киносалона предлага дебютният филм на иранския режисьор Рамтин Лавафипур Запази спокойствие и брой до седем, включен в програмата Киното утре – големите надежди. Киното на Далечния Изток винаги е представлявало смесица от документализъм и игрални похвати, но това може би е илюзия, породена от факта, че културата на страните от тази част на света са толкова различни от нашата, че представения в тях загадъчен свят ни вълнува повече чисто като реалност, отколкото чисто като кино. Запази спокойствие и брой до седем не е изключение. В него историята за малко рибарско селце на брега на морето в Южен Иран, в което основният поминък е контрабандата на стоки и хора, е любопитна сама по себе си както с екзотиката, която носи, така и с начина, по който е пресъздадена за голям екран
Малко преди премиерата на последния си филм „Ако някой те обича...”, Киран Коларов сподели с нас част от историята на неговото създаване. „Ако някой те обича…” ще бъде видян от софийската публика за първи път по време на първият Фокус „България” на София Филм Фест 2010.
Заповядайте днес във Френски институт от 15:00. Ще бъде представена дейността на фондация Robert Bosch съпроводена от прожекция на късометражни филми. Вход свободен!
Финландският режисьор Доме Карукоски беше гост на 14-ия Международен София Филм Фест със Забраненият плод, който отбеляза и финландската гала на фестивала. Филмът е камерна драма, която разказва за тинейджърките Ракел и Мария, израснали в затворената християнска секта на консервативните лестедианци
Време е да обявим станалият традиционен фотоконкурс в рамките на София Филм Фест.
Очакваме вашите снимки на адрес photocompetition@sofiaiff.com до петък, 12 март – имате 120 часа да работите по темата
През последните 20 години регионът Фриули Венеция Джулия разработва и осъществява с български партньори различни проекти за сътрудничество относно местното развитие и европейската интеграция.
„Зад кадър”, който откри 14-тото издание на София Филм Фест е поредната творба на режисьора и сценариста Светослав Овчаров. Снимана в София и Берлин през 2009, продукцията е дело на Гала Филм и Омега Филмс в копродукция с БНТ. Зад кадърът на живота на един човек на изкуството в края на 70-те години в България стоят любовта, страхът и много компромиси.
На 17 март, в рамките на 14-тия София филм фест, новата програма на Future Shorts ще излезе от киносалоните и ще се синтезира в незабравимо парти с музиката на най-добрата българска ню джаз формация – Phuture Shock. Програмата съдържа 7 късометражни филма, сред които музикално видео и анимация
Специалната премиерна прожекция на новия документален филм на Стефан Командарев “Градът на жените баданте” ще даде старт на документалната програма на
14-ия София Филм Фест на 4 март (20.00 часа) в Дома на киното
Композиторът Божидар Петков, създателят на “Сако и Ванцети” Джулиано Монталдо, номинираният пет пъти за “Оскар” Ян Троел, британският режисьор Тони Палмър и руската легенда Сергей Соловьов ще получат наградата на София за приноса си в киното
За 14-та година СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ (Sofia International Film Festival) ще събере филми, гости, звезди, журналисти и почитатели на доброто кино в София. Най-мащабното международно киносъбитие в България отново ще заяви присъствието си като един от значимите фестивали в Югоизточна Европа
Преминали през най-важните световни и европейски фестивали, филмите на новото поколение режисьори ще откроят тенденции и ще представят света през очите на младите по начин, който е в синхрон с тенденциите на утрешния ден. Както винаги тяхното запазено място е в програмата на София Филм Фест от 5 до 25 март
Специална премиера на 14-ия Международен София Филм Фест на 1 март в Дома на Киното ще има новият филм на Красимир Крумов „Светото семейство (Нина и Мариян)”.
Девет филма ще се състезават в Балканския конкурс на 14-ия София Филм Фест. Това са “Вярвам в ангели” (“I Believe In Angels”, Хърватия) на Никша Свиличич, “Изток, запад, изток” (“East, West, East - the final Sprint”, Албания-Италия) на Гиерги Джувани, “Каталин Варга” (“Katalin Varga”, копродукция на Румъния, Великобритания и Унгария) на Питър Стрикланд, “Медал за храброст” (“Medal Of Honor”, Румъния-Германия) на Калин Петер Хетцер, “Объркана броеница” (“Wrong Rosary”, Турция) на Махмут Фазъл Чошкюн, “Свети Георги убива змея” (“St. George Shoots the Dragon”, Сърбия-Босна и Херцеговина и България) на Сърджан Драгоевич, “Словенка” (“Slovenian Girl”, Словения) на Дамян Козоле, “Тук и там” (“Here and There”, Сърбия) на Дарко Лунгулов, както и българският “Прогноза” на Зорница София.
14-ият международен филмов фестивал София Филм Фест вече обяви един от най-големите си подаръци на киноманите – рубриката „Голямата петорка”, включваща най-важните 2 награди на водещите кинофестивали в света – Кан, Берлин, Венеция, Сънданс и Торонто. Имаме удоволствието да добавим към обявените вече 9 филма – още 2 – „С куршум в главата” и „Всички останали”.
За 14-та година СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ (Sofia International Film Festival) ще събере филми, гости, звезди, журналисти и почитатели на доброто кино в София. Най-мащабното международно киносъбитие в България отново ще заяви присъствието си като един от значимите фестивали в Югоизточна Европа, влязъл в класацията на 50-те топ фестивала според сп. „Варайъти”, който достойно представя страната ни по целия свят.
На 7 септември 2007 влиятелното сп. „Варайъти” публикува програмна статия, озаглавена „50 филмови фестивала, които не трябва да се пропускат” (“50 Unmissable Film Festivals”). За филмовата индустрия това се превърна като подпечатване на визи на попадналите в списъка събития, осигуряващи им вход за световната лига на кинофестивалите. Нашият София Филм Фест бе сред 20-те европейски фестивала, част от групата...
Блестящият руски режисьор ще получи
наградата на София за приноса си в киното
“Докато не възникне маниакално отношение към това, което искаш да направиш, нищо няма да излезе” – казва призьорът на Берлинския и Венецианския кинофестивали Сергей Соловьов.
В осмото издание на конкурса Jameson Short Film Award, който се провежда в рамките на Международния София Филм Фест, кандидатстваха общо 77 нови български късометражни филма. Предстои селекционна комисия да избере най-добрите 12 от тях, които ще се състезават за наградата от 6 000 евро, предоставена от Jameson Irish Whiskey.
За своя 13-годишен живот СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ (Sofia International Film Festival) се превърна във водещото международно киносъбитие на България, както и в един от ключовите фестивали в Югоизточна Европа. През 2007 фестът се нареди сред 50-те топ фестивала на сп. „Варайъти”, което достойно представя страната ни по целия свят. Започнал като тематичен мюзик фест, преминавайки през 13-те си издания, СФФ вече е събитие със сериозни заявки и пред най-взискателните зрители, защото представя актуалните тенденции в световното кино и най-новото от българското кино пред света.
2010 е определена за „Година на българското кино”. И съответно за първи път като държава на фокус на СФФ ще бъде България! Изминалото десетилетие в българската кинематография ще бъде основна тема на фестивала. 10 много важни години за родното кино, което след първоначалното сътресение от въвеждането на проектния принцип на организация и липсата на финансиране, постепенно започна да се възражда с приемането на Закона за киното през 2004 до достигането на един от пиковете в своята история през 2009 г.
Интересът към специалната програма „София Филм Фест за учащи” отговори на очакванията ни – желанието на младите хора да гледат стойностни и интересни европейски и независими филми провокира продължаването на инициативата на Арт Фест в Дома на киното.
В навечерието на предстоящия 14-ти София Филм Фест (5-14-21 март 2010), от понеделник, 11 януари, започва новата програма „СФФ за учащи”.
През 2010 година, в рамките на 14-ия Международен София Филм Фест за пореден път ще бъде връчена наградата JAMESON за най-добър български късометражен филм.
Отказване от отговорност: Цялата отговорност е на авторите и Европейската аудио-визуална и изпълнителна агенция и Комисията на европейските общности не носят отговорност за каквато и да е употреба на включената в това издание информация.
За да пишете коментари, трябва да се логнете!